سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بالون‌های وای‌فای گوگل که تاکنون بیشتر از یک طرح بلند‌پروازانه نبودند،‌ اکنون واقعی‌تر شده و دسترسی به اینترنت را در مدرسه‌ای در حاشیه برزیل فراهم آورده‌اند.

بالون

براساس گزارش CNET، شهر كامپو ميور مانند ديگر شهرهاي حومه برزيل دسترسي بسيار محدودي به اينترنت داشته و در بسياري از مناطق آن اينترنتي وجود ندارد. بوميان اين شهر براي دسترسي به سيگنال‌هاي وايرلس موبايل مجبورند در گوشه و كنار شهر پرسه زده و يا حتي از درختان بالا بروند. ساكنان اين شهر به فرايند جستجو براي يافتن سيگنال‌هاي اينترنت -واگا لوم- يا شب‌تابي مي‌گويند، زيرا درخشش گوشي‌هاي موبايل در گوشه‌و‌كنار شهر در تاريكي شب به درخشش كرمهاي شب‌تاب شباهت دارد.

با‌اين همه چند هفته پيش، كلاس‌هاي مدرسه اين شهر براي اولين‌بار به‌صورت مستقيم به اينترنت وصل شدند. اين دسترسي ناگهاني به واسطه تغيير زيرساختارهاي شهر رخ نداد، بلكه بالون‌هاي بلند‌پرواز گوگل در آسمان اين شهر به‌پرواز درآمدند تا كودكان اين شهر بتوانند از اتصال واي‌فاي اينترنت بهره ببرند.

بالون

گوگل آغاز پروژه لون بالون‌هاي خود را از ماه ژوئن سال گذشته اعلام كرد و هدف از آن را ايجاد امكان دسترسي مناطق دورافتاده گوشه‌و‌كنار جهان به اينترنت بيان كرد. اكنون پس از گذشت يك‌سال گوگل آزمايش‌هاي ميداني گسترده‌تري را در اين پروژه به مرحله اجرا رسانده‌است.

پرواز بالون‌هاي گوگل برفراز اين شهر دورافتاده برزيلي يكي از اولين پروازهاي آزمايشي در اين پروژه بوده‌است كه گزارش آن در صفحه گوگل پلاس اين شركت منتشر شده‌است. به گفته گوگل پرواز اين بالون‌ها در نزديكي استوا تجربه غلبه بر مشكلات حرارتي، رطوبت و حيوانات موذي از قبيل عقرب‌ها را براي آنها فراهم آورده و اعضاي تيم توانسته‌اند براي اولين بار تكنولوژي LTE را بيازمايند،‌تكنولوژي كه سيگنال‌هاي اينترنت را مستقيم روي گوشي‌هاي موبايل ارسال مي‌كند و دسترسي به اينترنت را براي كاربران گسترده‌تر مي‌سازد.

بالون

سال گذشته در اولين روزهاي اجراي اين پروژه در نيوزيلند،‌چالش گوگل شناورنگه‌داشتن بالون‌ها براي چندين روز متوالي در آسمان و ايجاد اينترنتي با سرعتي مشابه اينترنت 3G از طريق ايستگاه‌ها و آنتن‌هايي خاص برروي زمين بود. اكنون يكي از آن بالون‌ها طي 22 روز به‌دور زمين چرخيده و ديگر بالون‌ها به شكلي طراحي شده‌اند كه مي‌توانند براي 100 روز در آسمان شناور بمانند. از سويي ديگر گوگل در تلاش است اتصال 4G را در اين پروژه بگنجاند، در اين صورت كاربران مي‌توانند از طريق پروژه لون روي موبايل‌هاي خود از خدمات واي‌فاي بهره ببرند.

گوگل در طول سال‌هاي گذشته اطلاعات وسيعي درباره شدت ورزش باد در مناطق مختلف جهان گردآوري كرده‌است تا بتواند پيش‌بيني بهتري از مسير پرواز بالون‌هاي گوگل داشته‌باشد. همچنين پمپ بادهاي بالون‌هاي خود را بهبود بخشيده تا كارايي آنها در تغيير ارتفاع و قرار گرفتن در ميان جريان‌هاي هواي سريع افزايش يابد.

کد خبر 262862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha