یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس حکم دادگاهی در اروپا درباه حق فراموش‌شدگی شهروندان اروپایی، شرکت گوگل هیاتی از متخصصان را استخدام کرده تا درباره حذف کردن یا حذف نکردن لینک‌هایی که کاربران درخواست پاک شدن آنها را از حافظه موتور جستجوی گوگل می‌دهند، تصمیم‌گیری کنند.

براساس گزارش Cnet، اگر مطلب يا اطلاعات آنلايني داريد كه دوست نداريد كسي آنها را ببيند، ديگر مي‌توانيد از گوگل درخواست كنيد اين اطلاعات و لينك‌ها را از نتايج جستجوي خود حذف كند. اين قابليت جديد در پاسخ به حكم جديد كميسيون اروپا است كه در اوايل ماه جاري صادر شد كه بر اساس آن شهروندان بايد از حق فراموش‌شدن برخوردار باشند.

براساس حكم كميسيون اروپا، شهروندان اروپايي مي‌توانند از گوگل درخواست كند هرنوع لينك يا اطلاعات مرتبط با آنها كه نامناسب، نادرست و يا افراطي است را حذف كرده و يا انتشار آن را متوقف سازد.

اين حكم قابل‌توجه درباره حريم خصوصي كاربران كه توسط ديوان دادگستري اروپا صادر شده‌است، در واكنش به چندين پرونده كه از سوي مقامات امنيت داده‌هاي اسپانيا در سال 2011 به اين ديوان ارجاع داده شد، صادر شده‌است. اين حكم در سرتاسر اروپا قابل اجرا است و حتي شركت‌هاي آمريكايي مانند گوگل و فيس‌بوك نيز بايد آن را اجرا كنند.

زماني كه كاربران درخواست حذف اطلاعات خود را براي گوگل ارسال مي‌كنند، پيامي با اين محتوا از سوي شركت دريافت خواهند كرد كه گوگل هريك از درخواست‌ها را جداگانه ارزيابي كرده و تلاش مي‌كند ميان حق حريم خصوصي افراد و حق عمومي آگاهي و اشتراك اطلاعات تعادل برقرار كند.

هياتي از متخصصان درباره حذف يا عدم حذف اطلاعات درخواست‌شده تصميم‌گيري خواهند‌كرد. به گفته يكي از اعضاي اين هيات، حكم جديد طرحي جالب‌توجه است كه اجراي آن نيازمند تفكر عميق و فلسفي خواهد بود.

گوگل به‌منظور جلوگيري از سواستفاده افراد و گروه‌هايي خاص از حكم جديد در پاك‌سازي گذشته خود در اينترنت، براي مثال پاكسازي اطلاعاتي درباره فساد مالي، اتهامات جنايي، سو‌عمل‌هاي حرفه‌اي و يا سورفتارهاي مقامات دولتي از متقاضي مي‌پرسد كه آيا اين اطلاعات در راستاي منافع عمومي منتشر شده‌اند؟ همچنين اين شركت از كاربران مي‌خواهد كه در درخواست‌هاي خود ارتباط ميان اطلاعات و يا لينك‌هاي مورد نظر را با خود توضيح دهند و نام و آدرس ايميل و اسكني از تصوير خود را در اختيار گوگل قرار دهند.

در فرم درخواست، همچنين افراد مي‌توانند به نيابت از فردي ديگر درخواست حذف اطلاعات را داشته‌باشند. درصورتي كه گوگل درخواست را تاييد كرده و اطلاعات را حذف كند، ديگر نمي‌توان آنها را در ميان نتايج جستجوي اين موتور جستجو در سرتاسر اروپا مشاهده‌ كرد.

کد خبر 261162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha