همشهری آنلاین: آمریکایی‌ها در زبان خود به فوتبال نمی‌گویند فوتبال، بلکه آن را ساکر (Soccer) می‌نامند و از واژه فوتبال برای نامیدن ورزشی استفاده می‌کنند که ما به آن می‌گوییم فوتبال آمریکایی، ورزشی خشن ویژه آمریکایی‌ها.

فوتبال

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اكنون تاريخدانان آمريكايي دريافته‌اند اين واژه از عبارت فدراسيون فوتبال كه مخصوص انگليسي‌ها بوده، برگرفته شده‌است. تاريخدانان با بررسي تاريخچه اين واژه و تفاوت‌هاي فرهنگي كه در پس آن قرار گرفته،‌ دريافتند واژه Soccer قدمتي برابر 200 سال دارد.

به گفته محققان،‌ آمريكايي‌ها از واژه Soccer براي ناميدن فدراسيون فوتبال استفاده مي‌كرده‌اند زيرا فكر مي‌كردند اين واژه در آمريكا ساخته شده‌است. به گفته استفان سيمانسكي، محقق دانشگاه ميشيگان،‌ بسياري به‌دنبال اين بودند كه اين واژه را با امپرياليزم آمريكايي و برتري فرهنگي آمريكايي ارتباط دهند.

اما حقيقت اين است كه اين واژه ريشه‌اي انگليسي دارد كه در اواخر قرن نوزدهم استفاده از آن رواج داشته‌است كه به تدريج و با افزايش محبوبيت آن در آمريكا، ‌ميزان استفاده از آن كمتر شد.

محققان ميزان استفاده از اين واژه را از سال 1900 مورد بررسي قرار دادند و دريافتند انگليسي‌ها استفاده از اين واژه را 30 سال پيش متوقف كردند و آمريكايي‌ها نيز در دهه 1900 بازي مختص خود ابداع كرده و آن را فوتبال ناميدند.

در حقيقت فدراسيون فوتبال انگليس در آمريكا تبديل به Soccer شد و آنچه در انگليس به گريديرون مشهور بود در آمريكا به فوتبال تبديل شد. به گفته محققان از سال 1980 استفاده از واژه Soccer در نشريات انگليس كاهش يافت و هرزمان از آن استفاده مي‌شد، كاربرد آن اشاره به مفهومي آمريكايي بود.

به گفته محققان به‌نظر مي‌آيد كاهش استفاده از واژه Soccer در راستاي افزايش استفاده از آن توسط آمريكايي‌ها بوده‌است.

کد خبر 262751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha