مجتبي صديقي هفته گذشته در گردهمايي مديران تربيت بدني ورزش بانوان دانشگاهها اعلام كرد: فقر حركتي بين دانشجويان شيوع پيدا كرده و دانشجويان انگيزهاي براي ورزش كردن ندارند و اين امر موجب بروز افسردگي و ناهنجاريهاي روحي و رواني در جمعيت دانشجويي كشور شده است. فقر حركتي و رواج زندگي غيرفعال يكي از مهمترين مشكلات جامعه دانشجويي است.
وضعيت نامطلوب ورزش دانشگاهي
محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان نيز در حاشيه اين همايش گفت: وضعيت ورزش دانشگاهي خوب است، اما تا وضعيت مطلوب فاصله زيادي دارد. مشكلات زيرساختي وجود دارد كه بايد براي رفع آنها توجه ويژهاي شود. متأسفانه مشكلات جسمي و رواني در خوابگاهها نسبتا شديد است.
فقر حركتي در جامعه
فقر حركتي يكي از پيامدهاي زندگي ماشيني است. از چند سال پيش برخي كارشناسان و مسئولان درباره شيوع فقر حركتي هشدار دادهاند ولي گوش شنوايي نبوده و اكنون فقر حركتي افزون بر جامعه دانشآموزي، جامعه دانشگاهي را نيز فراگرفته است. سال91 رئيس وقت فدراسيون پزشكي ورزشي ايران گفت: 60درصد دانشآموزان دچار فقر حركتي يا كمتحركي هستند.
لطفعلي پوركاظمي با اشاره به اينكه يكي از مهمترين مسائل دانشآموزان در دوران تحصيل بهويژه در دوره ابتدايي مسئله فقر حركتي است، اظهار كرد: با انجام انواع ورزشها، بسياري از مشكلات فقر حركتي دانشآموزان ازجمله در اندامهاي زانو، شانه و كتف آنان برطرف ميشود. ورزش در مدارس نيز چند سالي است به كما رفته و طرحهاي مقطعي هم چارهساز نبوده است و دانشآموزان در مدارس ورزش نميكنند و زنگ ورزش به دروس ديگر اختصاص مييابد. اكنون اغلب دانشآموزان بهصورت منظم و استاندارد ورزش نميكنند و ساعتها وقت خود را بدون هيچگونه تحركي با كامپيوتر يا تبلت ميگذرانند.
اين در حالي است كه كارشناسان عقيده دارند دانشآموزان بايد روزانه دستكم 30دقيقه ورزش مناسب داشتهباشند. شانه نامتقارن، كمر گود، كف پاي صاف، پشت صاف و زانوي ضربدري از شايعترين ناهنجاريهاي ساختار قامتي در بدن دانشآموزان است. نتيجه بيتوجهي به ورزش دانشآموزي در حوزه آموزش عالي كاملا محسوس و قابل لمس است و تأثير بسزايي در تحصيل دانشجويان دارد.
نظر شما