شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تخم رازیانه خواص درمانی دارد. دم‌کرده‌ی آن برای کاهش حالت پف‌کردگی و افزایش میزان ادرار به کار می‌رود. در این مطلب چند دلیل خوب دیگر برای مصرف تخم رازیانه ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

۱۰ دلیل خوب برای مصرف تخم رازیانه

تخم رازیانه معمولاً به عنوان ادویه در آشپزخانه و برای خوش‌طعم کردن غذاها استفاده می‌شود. از این دانه‌ها در ترکیب نان‌های خانگی و حتی نان سوخاری‌ها استفاده می‌کنند.

1- تخم رازیانه برای پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم رازیانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. باید بدانید رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها و DNA آسیب می‌رسانند. تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.

2- تخم رازیانه و خواص ضد التهابی‌اش

آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در تخم رازیانه نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است بلکه برای حفظ سلامت تمام اعضای بدن مفید است؛ به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی می‌باشد. به عقیده‌ی محققان استفاده از تخم رازیانه می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت و بیماری کرون که جزو بیماری‌های خود ایمنی هستند موثر باشد. البته پژوهش‌های تکمیلی برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر در حال انجام است.

3- تخم رازیانه حاوی فیبرهای مفید

تخم رازیانه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 150 درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.

4- تخم رازیانه کلسترول خون را کاهش می‌دهد

تجمع و مازاد کلسترول موجود در رگ‌های خونی و افزایش تولید آن توسط کبد از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و سکته‌ی قلبی می‌باشد. خوشبختانه کلسترول خون با داشتن تغذیه‌ای سرشار از مواد غذایی گیاهی و فیبر قابل‌کنترل است. ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

5- تخم رازیانه باعث کاهش فشارخون می‌شود

پتاسیم تنها ماده‌ی معدنی اصلی در تنظیم فشارخون است. این ماده‌ی معدنی در ترکیب بیشتر مواد غذایی گیاهی مانند تخم رازیانه وجود دارد. پتاسیم به کنترل و تثبیت فشارخون کمک کرده و به این ترتیب ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی حدود 1700 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.

6- تخم رازیانه خواص دیورتیک دارد

تخم رازیانه حاوی خواص دیورتیک است یعنی ادرارآور است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. به این منظور این تخم‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند که حجم ادرار را زیاد کرده و حالت پُف کرده‌ی بدن را کاهش می‌دهد. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه را با 200 میلی‌لیتر آب جوش و به مدت 10 دقیقه دم کرده و میل کنید.


7- تخم رازیانه و خواص آنتی‌اکسیدانی

تخم رازیانه سرشار از فلاوونوئیدها می‌باشد که جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بدن در برابر آسیب‌های عصبی حفاظت می‌کنند. فلاوونوئیدها همچنین شهرت زیادی در پیشگیری از پیری زودرس دارند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان مقابله می‌کنند.

8- تخم رازیانه به هضم غذا کمک می‌کند

اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم رازیانه بعد از غذا شما را از مشکلات گوارشی نجات می‌دهد.

9- تخم رازیانه منبع کلسیم

تخم رازیانه منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم می‌باشد. کلسیم در ترکیب اکثر مواد غذایی گیاهی مانند بادام، سبزیجات سبز و دانه‌های ریز به ویژه کنجد وجود دارد. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حاوی 120 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم می‌باشد. این میزان تخم رازیانه حاوی حدود 1200 میلی‌گرم کلسیم است.

10- تخم رازیانه: سازنده‌ی گلبول‌های قرمز

تولید و ساخت گلبول‌های قرمز توسط بدن با مصرف مواد غذایی مناسب بیشتر می‌شود. تخم رازیانه حاوی میزان زیادی مس می‌باشد. این ماده‌ی معدنی برای ساخت سلول‌های خونی به ویژه در گلبول‌های قرمز لازم و ضروری است. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حدود 1070 میلی‌گرم مس دارد.

منبع: تبیان

کد خبر 262473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha