همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت مجدد سامانه سمان (سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران کشور) با دستور العمل جدید خبر داد.

به گزارش فارس، حسین انتظامی اظهار داشت: اصلاحاتی در نرم‌افزار سمان در حال انجام شدن است ضمن اینکه دستورالعملی برای این سامانه در حال تدوین است که پس از پایان، پیش‌نویس آن روی سایت معاونت مطبوعاتی جهت نظرخواهی قرار خواهد گرفت.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: در این دستورالعمل اصولی برای سامانه سمان مطرح شده است و طبق این دستورالعمل بعضی از آیتم‌ها که موجب سختی کار برای کاربرها می‌شد تغییر می‌کند. همچنین در این دستورالعمل بیمه خبرنگاران الزاما به عهده رسانه هاست.

به گفته معاون وزیر ارشاد، هدفگذاری معاونت مطبوعاتی، تقویت بنیه موسسات رسانه‌ای است و بسته‌های تشویقی و یارانه‌ها، شاخص‌های مختلفی دارد که «بیمه خبرنگاران» از سوی رسانه‌ها از آن جمله است.

انتظامی با اشاره به حضور یک کمیته پنج تا هفت نفره برای مطالعه پرونده‌های ثبت شده در سامانه سمان، گفت: این کمیته متشکل از نمایندگان صنف خواهد بود و فقط یک نفر به نمایندگی از اداره کل مطبوعات داخلی درون این کمیته حضور خواهد داشت. در روند قبلی پنج نفر از سوی اداره کل مطبوعات داخلی صلاحیت افراد را برای  ثبت در این سامانه تایید می‌کردند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که دقیقا هدف شما به عنوان معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم از راه‌اندازی مجدد سامانه سامان چیست‌؟ تصریح کرد: من شخصا با اینکه این گونه اقدامات توسط دولت به ثبت برسد موافق نیستم. این بنگاه‌ها و موسسه های مطبوعاتی و خود رسانه‌ها هستند که باید معتبر شناخته شوند البته به شرط اینکه خود رسانه و اهالی رسانه، حرمت کارت و نامش را نگه‌دارد اما به هر حال این سامانه نیز با پیگیری خبرنگاران باید به روزرسانی و راه اندازی می شد.

وی همچنین بیان داشت: همچنین با اشاره به بسته‌های حمایتی که در این سامانه قرار می‌گیرند‌،توضیح داد: یک لیست از خدمات رفاهی و حمایتی در آنجا قرار خواهد داشت که اعضای سمان بتوانند از آن استفاده کنند البته بیمه قطعا شامل این بسته نخواهد شد چرا که بیمه لزوما باید ازسوی  کارفرما باشد.

انتظامی با اشاره به اینکه تاکنون در سامانه سمان بیش از 21 هزار اکانت درست شده است‌، بیان داشت: طبق دستورالعمل جدید این 21 هزار اکانت نیز بررسی  و پالایش خواهند شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینترنتی شدن ثبت درخواست‌ مجوزها توضیح داد: ثبت درخواست مجوزها نزدیک به 20 روز است که به صورت اینترنتی انجام می‌شود و کسانی که می‌خواهند برای درخواست مجوز سایت و نشریه اقدام کنند می‌توانند به آدرس http://e-rasaneh.ir مراجعه کنند.

کد خبر 262188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha