دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

چند سالی است که برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تأمین مخارج خود به تبلیغات وسیع انواع کالاها و ازجمله داروهای مختلفی رو آورده‌اند و اغلب در این تبلیغات داروهای لاغری و چاقی، داروهای اعصاب و داروهای افزایش قد معرفی می‌شوند.

دارو

اما آيا اين داروها معتبر هستند؟ آيا اساسا تبليغات دارو از طريق تلويزيون و شبكه‌هاي ماهواره‌اي مجاز است؟ اين داروها چه اثرات سوئي بر سلامت انسان مي‌گذارند؟ در اين گزارش نظر 2 نفر از متخصصان را در رابطه با اين پرسش‌ها جويا شده‌ايم.
دكتر سيدجمال سعيد واقفي، عضو هيأت مديره انجمن علمي داروسازان ايران، در مصاحبه با همشهري به اين نكته اشاره كرد كه از ابتداي دهه 1380كه در انجمن داروسازان ايران مسئوليت پذيرفتم درباره داروهاي تبليغاتي زياد مصاحبه كردم.

به گفته وي، در ايران تبليغ هرنوع دارو به هر شيوه‌اي ممنوع است و اساسا ممنوعيت تبليغ دارو در اغلب كشورهاي جهان رايج است و در ايران نيز به هيچ‌وجه داروهاي تبليغ‌شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مورد تاييد نيستند. در برخي از كشورها توليد‌كنندگان برخي از اين داروها كه اغلب داراي مجوز نيستند به برخي از شبكه‌هاي تلويزيوني باج مالي مي‌دهند و آگهي داروي مورد نظر آنها از تلويزيون پخش مي‌شود. با اين حال نمي‌توان به هيچ وجه اصالت تبليغ داروهاي ماهواره‌اي را مورد تأييد قرار داد.

اخيرا نيز ديده شده كه يكسري دارو براي اعصاب در اين شبكه‌ها تبليغ مي‌شود كه هيچ نوع مأخذ علمي ندارد. به گفته دكتر واقفي، اين داروها روي سيستم اعصاب مركزي اثر سوء ‌گذاشته و بدين طريق بر كل بدن اثر مخرب مي‌گذارند. به گفته اين مقام مسئول داروساز، به هيچ‌وجه نبايد تبليغات اين داروها را باور كرد و فريب آنها را خورد. درباره داروهاي لاغري و چاقي هم كه تبليغ مي‌شود بايد گفت كه چاقي و لاغري با دارو به‌دست نمي‌آيد و افراد تنها با رعايت رژيم‌هاي غذايي مناسب و همچنين ورزش مي‌توانند وزن خود را كاهش دهند. در هر صورت متقاضيان لاغري و چاقي حتما بايد زيرنظر پزشك باشند و در واقع لاغري و چاقي تنها با ورزش مورد تأييد است، نه با دارو و عمل جراحي.

به گفته دكتر واقفي، در مورد داروهايي كه در مورد افزايش قد تبليغ مي‌شود نيز بايد گفت كه چنين چيزي به هيچ وجه امكان‌پذير نيست و منشا علمي ندارد. پزشكان و محققان برجسته در سراسر جهان مسئله داروهايي كه باعث افزايش قد مي‌شوند را ردكرده‌اند. به گفته دكتر سيدحميد خويي، رئيس انجمن علمي داروسازان ايران، در مصاحبه با همشهري، تبليغات دارويي در ماهواره به هيچ‌وجه سنديت علمي ندارد و به‌طور كامل دروغ است. به باور اين متخصص، داروهايي كه در ماهواره تبليغ مي‌شوند بسيار خطرناك هستند و حتي چند مورد مرگ بر اثر استعمال آنها گزارش شده است. مشخص نيست اين داروها كجا و به چه طريق ساخته مي‌شوند اما آنچه مشخص است اين است كه اين داروها به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند و اينكه به هيچ‌وجه از سوي وزارت بهداشت مورد تاييد قرار نگرفته‌اند.

کد خبر 262088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha