همشهری آنلاین: رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: امام زمان (عج) به عنوان آخرین ذخیره الهی و انسان کاملی که همه انبیا منتظر ظهورش هستند در تاریخ انبیای گذشته بشارت داده شده بود. در دین یهود، مسیحیت و دین اسلام در تشیع ظهور این ابر مرد بشارت داده شده است. این مسئله خوشحالی همه انسان‌های صالح را دربر دارد که چشم به یک جامعه آرمانی دوخته‌اند.

حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه اهمیت توجه به مهدویت در شرایط کشور و جهان چیست؟ به خبرنگار مهر گفت: اهمیت مهدویت برای ملت‌های جهان و به خصوص برای شیعیان تقریبا به همام اندازه اهمیت امید در زندگی است. یعنی هر چقدر امیدوار بودن به زندگی و رسیدن به اهداف بلند انسانی و اجتماعی و عدالت اجتماعی برای زندگی فردی و اجتماعی بشر اهمیت دارد برای مهدویت هم به همان اندازه مهم است.

وی افزود: اگر کسی به مهدویت اعتقاد نداشته باشد امیدش هم از بین می رود و امید به دست یافتن به جامعه آرمانی و جامعه ای که ظلم و جنایت و تعدی و تجاوز و بی رحمی و فقر در آن نباشد یک جامعه سعادتمند که تقوای الهی در آن حاکم باشد این امید اگر به مهدویت اعتقاد نداشته باشیم ناامید می‌شود. اعتقاد به حضرت مهدی(عج) سبب می‌شود که انسان در سخت ترین شرایط همواره امیدوار به ظهور منجی باشد؛ به ویژه اینکه اگر توجه به مجموعه روایاتی که در خصوص عصر ظهور و زمینه ظهور آمده، این مسئله اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

سادات منصوری یادآور شد: اغلب روایات نشان می دهند در دورانی که حضرت خواهند آمد یک هرج و مرجی در زندگی اجتماعی و بلایایی عجیب و غریبی در اوضاع طبیعت پیش می‌آید و اوضاع به جای اینکه رو به فلاح باشد رو به فساد می‌رود ، مردم همه علیرغم تلاش‌هایی که می‌کنند در ناراحتی و دلواپسی بسر می‌برند. این روایات را اگر به اعتقادات مهدویت ضمیمه کنید برای ما شیعیان لااقل فایده اش این است که در سخت ترین شرایط به آن روایات نگاه می‌کنیم و احساس آرامش می‌کنیم. می گوییم که با وجود اینکه شرایط برای ما دارد سخت می‌شود زندگی‌ها پیچیده و دشوار می شود بلایای طبیعی نازل می‌شود ولی این موارد با اینکه ظاهرشان خشن است نوید به یک جامعه آرمانی و منجی بشریت می دهد که در خود نهفته دارد. بنابراین اعتقاد به مهدویت فایده‌ای که دارد ناامیدی از انسان‌ها را می‌گیرد و برای شیعیان این فایده را دارد که سخت ترین شرایط برایشان نوید بخش ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در مورد اینکه چرا باید سالروز تولد امام زمان را هر ساله بهتر و شایسته تر برقرار کنیم؟ هم گفت: اما زمان به عنوان آخرین ذخیره الهی و انسان کاملی که همه انبیا منتظر ظهورش هستند در تاریخ انبیای گذشته بشارت داده شده بود. در دین یهود، مسیحیت و دین اسلام در تشیع ظهور این ابر مرد بشارت داده شده است. این مسئله خوشحالی همه انسان‌های صالح رادربر دارد که چشم به یک جامعه آرمانی دوخته‌اند. معنای آن این است که خوشحالی امان را برای تولد ایشان باید ابراز کنیم و به مردم دنیا هم نشان بدهیم که اعتقاد به مهدویت چه آثاری را خواهد داشت.

سادات منصوری در مورد اینکه کارهایی که لازمه گرامی داشتن سالروز تولد امام زمان(عج) می‌باشد چیست، یعنی بهترین راه گرامیداشت این روز چیست؟عنوان کرد: ابراز شادمانی و شادی کردن از لوازم این روز است. زیرا روزی است که شیعیان خوشحال هستند، اما شادمانی ما برای اینکه این روز یک مناسبت مذهبی بسیار بزرگی است باید شکل مذهبی هم داشته باشد؛ همین شادمانی و سرور مثل شادمانی 22 بهمن یا پیروزی یک رئیس جمهور که گرایشات آن گروه را دارد نیست؛ اینها یک جور شادمانی است ولی شادمانی نیمه شعبان یک مراسم مذهبی خاص است که باید شکل شادمانی خاص خودش را داشته باشد. بنابراین تشکیل جلساتی که در آن نقل و شیرینی و شربت پخش می‌شود و تزیین خیابان‌ها خوب است.

وی افزود: شهرداری هم باید مغازه داران را به آذین بندی این روز تشویق کند و نه به صورت دولتی بلکه به شکل مردمی خودش خیابانها و جلوی مغازه‌های تهران همه آذین بندی شود تا قیافه شهر عوض شود و قیافه زیبای آن روز را بگیرد. همین تغییر قیافه شهر مردم را به یاد حضرت ولی عصر(عج) می‌اندازد. البته برگزاری مراسمی که در آنها بیشتر مسائل مهدویت بیان شود و برگزاری سمینارها و همایش هایی که درباره فرهنگ مهدویت باشد می تواند برای این روز موثر باشد.

حجت الاسلام سادات منصوری در مورد اینکه چگونه می‌توان فرهنگ مهدویت را در جهان گسترش داد؟ هم یادآورشد: برای گسترش هر فرهنگی الان ابزارهای جهانی وجود دارد. این ابزارهای جهانی صدای مهدویت را به همه جای دنیا می رساند. اینترنت، ماهواره ها، سایت‌ها از جمله این ابزارها هستند.

وی افزود: سابقا که این ابزارها نبود حرفهای ما به سختی به گوش مردم دنیا می‌رسید، اما الان اگر بتوانیم در محیط های مجازی یک فعالیت هجومی شدید داشته باشیم نه به این معنا که حمله‌ای صورت دهیم منظورم این است که هماهنگ عمل کنیم با کمیت بالای اطلاعاتی که بسیار مهم است، در اینترنت و برای کاربران اینترنت که علاقمند به اطلاعاتی در این خصوص هستند اینها را وارد اینترنت کنیم. اینها مواردی است که می‌تواند در گسترش فرهنگ مهدویت در جهان موثر افتد.

کد خبر 262041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha