مینا شهنی: یک دعوا در خیابان ممکن است یک قاتل تولید کند؛ کسی که تا دیروز به‌عنوان یک شهروند زندگی می‌کرد امروز پشت میله‌های زندان برچسب قاتل را با خود حمل می‌کند و در انتظار مرگ پای چوبه دار است.

جشن بخشش با شعار «بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود» در تهران برپا شد.

زد و خوردهايي كه هر روز در خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهرها ديده مي‌شود، از افزايش خشونت خبر مي‌دهد. براساس آمارهاي پزشكي قانوني در سال گذشته 607هزار نفر به‌دليل دعوا به اين مركز مراجعه كرده‌اند. اين تعداد براي تعيين ميزان صدمه‌اي كه تحمل كرده‌اند به مراكز پزشكي قانوني رفته‌اند. به اين آمار مي‌توان كساني را كه در دعوا حضور داشته‌اند اما آسيب جدي نديده‌‌اند نيز اضافه كرد. علاوه بر اين گروهي از افراد هم چنانچه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌باشند ترجيح مي‌دهند كه به پزشكي قانوني مراجعه نكنند.

وزارت ورزش و جوانان هفته‌ گذشته اعلام كرد كه رفتارهاي خشن، دومين عامل زنداني‌شدن جوانان در كشور است. اخبار اين وزارتخانه نشان مي‌دهد كه نخستين عامل زنداني‌شدن جوانان اعتياد و مسائل مربوط به مواد‌مخدر است و دومين گروه جواناني هستند كه در نتيجه‌ درگيري‌هاي خياباني و عدم‌كنترل خشونت، مرتكب نزاع يا قتل مي‌شوند.

محمود گلزاري كه معاون ساماندهي امور جوانان اين وزارتخانه است، اعلام كرده كه براي كنترل خشم در جوانان كلينيك‌هاي كنترل خشم راه‌اندازي مي‌شود. او تأكيد كرد: هنگامي كه دومين عامل زنداني شدن جوانان رفتارهاي ناشي از خشونت است، راه‌اندازي اين نوع كلينيك‌ها بسيار ضروري به‌نظر مي‌رسد.

تيغ دولبه

خشم، تيغ دولبه‌اي است كه در بيشتر موارد دوسوي دعوا را به ورطه‌ نابودي مي‌كشاند. فردي كنترل رفتارش را از دست مي‌دهد و با خشونت سعي مي‌كند به فرد يا افراد مقابلش صدمه بزند. در مرحله‌ نخست به ديگري آسيب وارد مي‌كند و ممكن است فرد مقابل را دچار نقص عضو كرده يا به قتل برساند اما اين خشم به سرعت گريبان خودش را هم مي‌گيرد، قاتلاني كه فقط به‌دليل از دست دادن كنترل رفتارشان در دعواهاي خياباني به دار آويخته مي‌شوند يا افرادي كه در اوج ناتواني به پرداخت ديه محكوم مي‌شوند، در اوج استيصال قربانيان خشم خود هستند. شايد بهتر است هر فرد پيش از آنكه خشمگين شود از عواقب آسيب‌هايي كه ممكن است به خود يا خانواده‌اش وارد كند، آگاه باشد.

جشني براي رواج بخشش

رشد خشونت مهم‌ترين بهانه‌اي بود كه سبب شد وزارت ورزش و جوانان جشن بخشش را با شعار «بگذاريم سينه‌ها از كينه‌ها پاك شود» در تهران برپا كند. اما آنچه در اين جشن مورد توجه قرار گرفت بيشتر بخشش بود تا خشونت. محمود گودرزي، وزير ورزش و جوان در سخنراني‌اش در اين جشن گفت: به‌نظر مي‌رسد كه جاي بخشش در كشور ما خالي است و لازم است تا ياد بگيريم كه چگونه ديگران را ببخشيم و بياموزيم كه همديگر را تحمل كنيم. او با اشاره به ضررهاي ناشي از بروز خشم توضيح داد: خشم‌هاي خياباني به‌عنوان مهم‌ترين عامل بروز خشونت و دعوا در ميان جوانان از فراواني چشمگيري برخوردارند. اين خشم‌ها كه به ناگاه بروز مي‌كنند فرد و جامعه را با عواقب جبران‌ناپذيري روبه‌رو مي‌كنند. ما حتي با خشم‌هاي سياسي هم در كشور روبه‌رو هستيم كه اين نوع خشم نيز صدمات مخصوص به‌خود را بر بدنه جامعه وارد مي‌كند.

در جشن بخشش از تعدادي از خانواده‌هاي مقتوليني كه قاتل را مورد عفو قرار داده بودند، تقدير و تشكر شد. علاوه بر اين از دست‌اندركاراني كه براي برقراري عفو در پرونده‌هاي قضايي تلاش كرده بودند نيز تشكر شد.

خشم و خشونت

خشم، يك وضعيت رواني است كه نخستين مرحله‌ آن آزردگي است. در اين وضعيت ضربان قلب تند شده و فشار خون فرد همزمان با افزايش ترشح آدرنالين افزايش پيدا مي‌كند. اين وضعيت معمولا در حالت خودآگاهانه براي متوقف‌كردن رفتارهاي تهديد‌كننده كاربرد دارد. راه‌هاي كنترل خشم را مي‌بايست از دوران كودكي و همزمان با آموزش‌هاي رسمي به كودكان آموخت. خشونت معنايي غير از اين دارد و استفاده از زور فيزيكي براي قرار دادن در وضعيتي برخلاف خواسته‌شان است كه معمولا به بروز تنش، دعوا يا وقوع قتل مي‌انجامد. خشونت ازجمله مواردي است كه براي محوكردن هرچه سريع‌تر آن بايد تلاش كرد.

 

کد خبر 261982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha