اسدالله افلاکی: معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز و در چهارمین روز از هفته محیط‌زیست با مدیران ارشد این حوزه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا مهم‌ترین موضوعات حوزه مسئولیت خود را تشریح کند.

احمدعلي كيخا در اين نشست به بحران آب اشاره كرد و گفت كه سازمان حفاظت محيط‌زيست با توجه به وضعيت نامناسب منابع آب كشور خواستار بازنگري در وضعيت سدسازي و سدهاي موجود است. كيخا كه پيش از اين هم از سد‌سازي‌ انتقاد كرده بود، تأكيد كرد كه سازمان محيط‌زيست موافق سدسازي نيست مگر در شرايطي كه براي تأمين آب شرب گزينه ديگري وجود نداشته باشد كه در اين صورت هم احداث سد نيازمند بررسي و تحقيق است و بايد مطابق با معيارهاي زيست‌محيطي احداث شود.

استفاده بي‌رويه از ذخاير آبي

وي كه دكتراي اقتصاد كشاورزي گرايش آب از استراليا دارد و پيش از انتصاب به معاونت محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي به نمايندگي از مردم زابل در كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي حضور داشته است آمار نگران كننده‌اي از منابع آب كشور به‌دست داد. كيخا گفت كه بنا بر معيارهاي جهاني بايد از 20درصد منابع آبي كشور استفاده كنيم و 80درصد باقيمانده بايد ذخيره و در اختيار طبيعت قرار بگيرد. اين در حالي است كه در كشور ما تنها 25درصد آب به طبيعت اختصاص دارد و 75درصد آن صرف شرب، صنعت و كشاورزي مي‌شود.

كيخا در حالي اين آمار نگران‌كننده را بيان مي‌كند كه بنا به اعلام مسئولان 92درصد كل آب كشور صرف كشاورزي مي‌شود و به‌دليل آبياري سنتي (غرقابي) راندمان آبياري در بخش كشاورزي با خوشبيني 35درصد است در واقع 65درصد آب هدر مي‌رود. الگوي كشت نامناسب از ديگر عوامل هدر‌رفتن آب در بخش كشاورزي است. علاوه براين، با آنكه نياز واقعي آب شرب كشور بنا به تحقيقات صورت‌گرفته در سال، كمتر از نيم ميليارد مترمكعب است سالانه 7و نيم ميليارد مترمكعب آب در شبكه آبرساني مصرف مي‌شود. در واقع اين معضلات همراه با سدسازي بي‌رويه باعث بحران كم آبي در كشور شده است.

آنطور كه در خبرگزاري‌ها آمده است وي در اين نشست مخالفت سازمان محيط‌زيست با انتقال آب بهشت آباد به زاينده رود را اعلام كرد و اين طرح را مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي دانست. كيخا گفت كه سازمان محيط‌زيست به‌طور كلي با انتقال آب بين حوضه‌اي مخالف است. براساس اين طرح قرار است آب از سرشاخه‌هاي كارون در استان چهارمحال‌و بختياري به زاينده رود منتقل ‌شود. اين طرح با مخالفت شديد كارشناسان و منتقدان محيط‌زيست مواجه شده است.

اكنون بايد ديد انتقادات و مخالفت‌هاي معاون طبيعي وتنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست تا چه اندازه در تصميمات مديران ارشد منابع آب كشور مؤثر است. آيا مديران منابع آب كشور در طرح انتقال آب خزر به سمنان كه نه‌تنها معاون طبيعي و تنوع زيستي كه معاون دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم به صراحت با آن مخالفت كرده‌اند، تجديدنظر مي‌كنند و مانع از اجراي اين طرح فاجعه‌بار مي‌شوند؟ آيا مخالفت‌هاي رئيس و معاونان سازمان حفاظت محيط‌زيست مانع از ادامه روند سدسازي مي‌شود؟ به‌ويژه آنكه معصومه ابتكار همزمان با روز جهاني محيط‌زيست از تعامل خوب با دستگاه‌هاي اجرايي كشور خبر داد.

تأكيد بر حفاظت از جنگل‌ها

اهميت جنگل‌هاي زاگرسي هم در اين نشست خبري از ديد كيخا پنهان نماند. او گفت كه 40درصد منابع آب كشور از جنگل‌هاي زاگرس تأمين مي‌شود از اين‌رو خواستار توجه بيشتر دولتمردان به حفاظت از اين جنگل‌ها هستيم.جنگل‌هاي زاگرسي بيش از 5سال است كه با پديده خشكيدگي(زوال) دست به گريبان است؛ پديده‌اي كه تا‌كنون بيش از يك ميليون و 200هزار هكتار از اين رويشگاه‌ها را تخريب كرده است. در واقع 18درصد از 6 ميليون هكتار رويشگاه‌هاي زاگرسي به‌دليل بي‌توجهي و نبود اعتبار نابود شده است. كيخا گريزي هم به جنگل‌هاي هيركاني زد و بهره‌برداري اقتصادي از اين جنگل‌ها را زير سؤال برد و گفت بايد نگاه حفاظتي دراين رويشگاه‌ها بر نگاه بهره‌برداري اقتصادي غالب باشد.

اما حوزه مديريت معاون طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست گسترده‌تر از آن است كه به معضلات كم آبي محدود شود. حيات وحش كه اكنون وضعيت بسيار بحراني دارد از ديگر حوزه‌هاي تحت مسئوليت احمدعلي كيخاست. او در اين ز‌مينه گفت كه خوشبختانه توبه‌كردن شكارچيان، شكستن تفنگ‌ها و كنار‌گذاشتن تفنگ و شكار در كشور به يك نهضت تبديل شده كه اميدواريم گسترده‌تر شود. فرهنگ‌سازي، استفاده از ظرفيت‌هاي سمن‌ها (سازمان‌هاي مردم‌نهاد) و تأكيد بر آموزش براي حفظ محيط زيست از ديگر نكات اين نشست خبري بود.

 

کد خبر 261974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha