مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اعلام اینکه در تعطیلات هفته گذشته ۲دستگاه اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی شدند، گفت: در حال حاضر شماره‌گذاری این خودرو تا زمانی که تمامی ایراداتش رفع نشود مسدود است.

اتوبوس اسکانیا

سردار اسكندر مومني در نشست خبري آغاز طرح تابستاني پليس افزود: شركت خودروساز تعدادي از ايرادات را رفع كرده اما هنوز ايرادات بسياري باقي است و بايد با ارائه جدول زماني نسبت به فراخوان خودروها و رفع نقص اقدام كند.

به گفته وي، مقاومت‌هايي درخصوص رفع ايرادات وجود دارد اما به همه خودروسازان توصيه مي‌كنيم از اين فرصت استفاده كنند. طي 2‌ماه گذشته چند خودروساز بزرگ دنيا تنها به‌دليل اينكه صندلي خودرو داراي ايراد بود يك ميليون خودرو را فراخوان كرده و ايرادات را رفع كردند. خودروسازان بايد مطمئن باشند اگر به قانون تمكين كنند و مسئوليت پذير باشند اعتبارشان بيشتر مي‌شود. مومني گفت: اميدوارم روزي سريال مهلت‌دادن به‌خودروسازان به پايان برسد.

به گفته وي، بهتر است بيش از فكر كردن به منافع خودروسازان فكر جان مردم باشيم و وقتي طرحي را مي‌خواهيم تصويب كنيم بررسي بيشتري انجام دهيم تا كار به مهلت نكشد. خيال خودروسازان از دريافت مهلت‌هاي پي در پي راحت است و فكر مي‌كنند مي‌توانند باز هم مهلت بگيرند اما مسئولان بايد بدانند كه ما در قبال جان مردم مسئول هستيم.

وي به مهلت 6ماهه اجباري شدن نصب كپسول آتش‌نشاني در خودروها، اشاره كرد و گفت: با امضاي وزير صنايع و رئيس سازمان استاندارد 6‌ماه ديگر به‌خودروسازان مهلت داده شد تا نسبت به نصب كپسول آتش‌نشاني در توليدات خود اقدام كنند كه اين امر نه مشكل فناوري است و نه تغييري در ساختار خودروست لذا مشخص نيست به چه دليلي چنين مهلت‌هايي به‌خودروسازان داده مي‌شود.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اينكه در سال 92حدود 340نفر بر اثر آتش‌سوزي خودروها كشته شدند، گفت: قطعا وجود كپسول آتش‌نشاني در خودروها مي‌تواند از بسياري از اين حوادث پيشگيري كند.

وي با اشاره به اينكه در ساختار امداد و نجات در جاده‌ها نارسايي داريم و متولي آتش‌نشاني در جاده‌ها مشخص نيست، گفت: در حال حاضر سازمان‌هاي آتش‌نشاني شهرها اين تولي گري را برعهده گرفتند اما قطعا به‌دليل فاصله زياد آنها با حوادث درون جاده‌اي نمي‌توانند پاسخگو باشند. لذا يكي از دلايل اجباري‌شدن موضوع كپسول آتش‌نشاني در خودروها نبود متولي مشخص در اين خصوص در جاده‌هاي كشور است.

سردار مومني اظهار داشت: در 2ماهه نخست امسال شماره‌گذاري خودروهاي داخلي با افزايش 183درصدي به 134هزار خودرو رسيد. اين در حالي است كه در اين مدت 9هزار و 218خودروي خارجي نيز شماره‌گذاري شد كه افزايش 161درصدي را نشان مي‌دهد. وي ادامه داد: شماره‌گذاري موتورسيكلت‌ها نيز با افزايش 55درصدي به 96هزار و 646دستگاه رسيد ضمن اينكه در اين مدت 257هزار گواهينامه جديد صادر شد كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 3/2درصد كاهش نشان مي‌دهد.

معاينه‌هاي فني صوري

مومني با اعلام اينكه بسياري از معاينه فني خودروها صوري است، افزود: از سال 88پليس را از معاينه فني حذف كردند و ما هنوز علت آن را نمي‌دانيم. وضعيت معاينه‌فني در برخي مراكز كلانشهرها خوب است اما به‌طور كلي وضعيت آنها صوري است. مي‌خواهيم در طرح جديد اقداماتي را انجام دهيم تا وقتي معاينه فني صادر شد آن خودرو صلاحيت تردد در جاده را داشته باشد.

كنترل نقاط پرحادثه و پرتردد

رئيس پليس راهور با اعلام اينكه طرح تابستانه در 2مرحله اجرا مي‌شود تأكيد كرد: اولويت اصلي پليس در طرح تابستانه امسال تمركز روي نقاط پرتردد، پرحادثه، عابران پياده و موتورسيكلت سواران است. مرحله اول اجراي طرح از 21خرداد تا 9تير و مرحله دوم نيز از 8مرداد تا 4مهر اجرا مي‌شود.

4500راننده در آستانه محروميت

وي با اعلام اينكه 4500راننده در آستانه ضبط گواهينامه قرار دارند، افزود: اين افراد بيش از 25نمره منفي دريافت كردند اگر يك تخلف حادثه ساز ديگر انجام دهند با ضبط گواهينامه از 3‌ماه رانندگي محروم مي‌شوند. اين در حالي است كه اين رانندگان درصورتي كه 6‌ماه مرتكب تخلفات حادثه ساز نشوند نمرات منفي آنها از سيستم حذف مي‌شود.

تقويت سامانه نظارت مردمي

رئيس پليس راهور با اشاره به اينكه در تابستان امسال سامانه نظارت مردمي براي خودروهاي سنگين همانند تريلي و كاميون راه‌اندازي مي‌شود، گفت: اواخر سال گذشته سامانه نظارت مردمي با شماره پيامك 110120براي كنترل اتوبوس‌هاي بين شهري راه‌اندازي شد تا امكان نظارت مردمي را فراهم كنند. در 2ماهه نخست امسال 127هزار ارتباط با سامانه 110120برقرار شد كه 80درصد تماس‌ها منجر به تذكر آموزش، 14درصد اعمال قانون و 6درصد تقدير بود. سعي مي‌كنيم تا پايان سال‌جاري يا اوايل سال آينده طرح نظارت مردمي بر تمامي خودروها را اجرا كنيم. وي ادامه داد: خوشبختانه با اجراي اين طرح در 2‌ماه اخير ميزان تلفات اتوبوس‌ها 32درصد و ميزان تصادفات نيز 18درصد كاهش يافته است.

 

کد خبر 261837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha