نگرانی از افزایش بی‌رویه بانک‌ها و جریمه دیرکرد در سیستم بانکی شاه‌بیت انتقادها و انتظارات مراجع تقلید از رئیس‌کل بانک مرکزی بود.

 ولي‌الله سيف در ديدار با مراجع عظام تقليد قول داد كه ديگر مجوزي براي تاسيس بانك صادر نكند.وي در واكنش به انتقادها از حرام بودن اخذ جريمه تأخير از بدهكاران بانكي تأكيد كرد: برخي از بدهكاران بانكي هم‌اكنون مستأصل هستند و نمي‌توانند بدهي خود را پرداخت كنند ولي برخي داراي توانمندي هستند و نمي‌خواهند بدهي‌شان را پرداخت كنند كه جريمه‌هاي تأخير ابزاري براي اجبار آنها براي پرداخت است.

آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با رئيس‌كل بانك مركزي، نسبت به رشد بي‌رويه بانك‌ها و جريمه‌هاي تأخير هشدار داد و گفت كه اين مسائل باعث مشكلاتي شده است و بانك مركزي بايد جلوي اين مسئله را بگيرد. وي تأكيد كرد: ديگر مشكل اين است كه مسائل اسلامي و شرعي در بانك‌ها رعايت نمي‌شود و بانك‌هاي ما دارند بانك اسلامي توأم با ربا مي‌شوند. آيت‌الله نوري همداني هم تأكيد كرد: جريمه ديركرد حرام است و پول‌هاي مردم بايد در راه توليد و كشاورزي صرف شود.

آيت‌الله سبحاني نيز اظهار كرد: در زمينه خسارت تأخير، تعارضي بين قوه مجريه و فقها وجود دارد و ديركرد گرفتن حرام است و بايد اين مسئله حل شود. اين مرجع تقليد شيعيان افزود: بايد كاري كنيم كه بانك تجارت نكند و كار دست مردم باشد. اين در حالي است كه بانك‌هاي ما اكنون همگي در حال تجارت هستند. آيت‌الله جوادي آملي هم اظهار كرد: اگر جيب ملت خالي باشد، اشتغال و ازدواج و درآمد هم نيست و اقتصاد مقاومتي به‌معناي جيب پر ملت است، زيرا ملتي كه جيبش خالي باشد، اهل سازش است و با شعار نمي‌توان استقلال مملكت را حفظ كرد.

کد خبر 261680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha