همشهری آنلاین: رئیس انجمن مخاطره‌شناسی ایران می‌گوید منشاء، مسیر و سرعت طوفان روز دوشنبه تهران تهران دقیقاً قابل پیش‌بینی بوده است،

storm

به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم مقیمی، استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن مخاطره‌شناسی ایران در مصاحبه‌ای گفت توفان 12 خردادماه از نظر سطح آسیب در طبقه بندی شش‌گانه توفان‌ها از طبقه دوم و مخاطره‌ای با مقیاس کم محسوب می شود،

به گفته دکتر مقیمی در طبقه‌ دوم توفان سرعت باد تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و خسارت اندکی به ساختمان‌های ایمن و گیاهان پایدار می‌رساند.

دکتر مقیمی گفت «ادعای هواشناسی مبنی بر غیرقابل پیش‌بینی بودن توفان روز دوشنبه که از فرودگاه مهرآباد تهران نیز عبور کرده به هیچ وجه قابل دفاع نیست، چون رصد و دیده‌بانی چنین پدیده‌هایی که در فرود و برخاست هواپیماها نقشی حیاتی دارند، حداقل انتظاری است که از هواشناسی وجود دارد.»

دکتر مقیمی بر ضرورت درس گرفتن از این رویداد تاکید کرد و گفت: «اگر یک ساعت قبل از توفان اخیر یا زمانی کمتر نسبت به بروز آن هشدار داده می‌شد، لااقل مردم خودروهای خود را به محل‌های مطمئن‌تری منتقل می‌کردند یا منصوبات خود را محکم‌تر می‌کردند و در جای مناسبی پناه می‌گرفتند و مطمئنا آسیب‌های ناشی از توفان کمتر می‌شد.«

وی با بیان این که توفان‌های شدید، حوادثی غیرطبیعی نیستند، بلکه بخش لاینفک محیط طبیعی ایران هستند، اظهار داشت: «در ساخت و سازهای قدیمی یزد و اهواز به وضوح مشاهده می‌شود که مردم سکونت‌گاه های خود را سنگین و کم‌ارتفاع می‌ساختند و این به معنای آن است که آنان نسبت به توفان‌های شدید آگاه بوده‌اند و سکونتگاه‌های خود را مطابق با این آگاهی سازماندهی می‌کرده‌اند.»

دکتر مقیمی گفت: «منشاء، مسیر و سرعت توفان تهران دقیقاً قابل پیش‌بینی بود. تهران بر اثر این نوفان چندان آسیب ندید، زیرا شدت آن زیاد نبود. آسیب‌ها هم بیشتر به علت سست بودن منصوبه‌ها و پوسیدگی درختان بود.»

به گفته او  این توفان نشان داد مدیریت، مقاومت و هندسه ساختار اجتماعی - اقتصادی - عمرانی تهران مناسب چنین رویدادهایی نیست.

او گفت: «اگر توفان با شدت بیشتری رخ دهد این موضوع بیشتر روشن می‌شود. شکسته‌شدن درختان و ستون‌های برق در شهر از جمله به علت طراحی ضعیف فضای سبز شهر و عدم مراقبت مستمر از ستون‌های برق است. درختان و ستون‌های برق در برابر باد تاب تحمل نیاوردند. آسیبی که به خودرو ها وارد شده است به علت مهندسی کم ارزش، طراحی ضعیف و سرمایه‌گذاری ناکافی برای پارک خودرو در تهران است. ما هنوز به روش سنتی پارک‌سازی می‌کنیم. چرا باید خیابان‌های تهران پارکینگ خودرو باشد.»

دکتر مقیمی با تاکید بر نیاز به مردم و مسئولان به آموزش گفت ما نیازمند به یک سیستم پویای هشدار و پیش‌آگاهی هستیم.

استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران درباره منشاء توفان تهران گفت: «شهرهایی مثل تهران، یزد و سمنان در کنار پهنه‌های فرسایش بادی واقعند که بدون نیاز به جریان‌های بزرگ جوی می توانند منشاء بروز توفان‌های محلی باشند. مشابه توفان تهران بارها اتفاق افتاده و مسئله‌ای که باعث جلب توجه عمومی به توفان اخیر شده وقوع آن در منطقه ای پرجمعیت است، چنانکه اگر چنین توفانی در مناطق غیرمسکونی ساوه یا سمنان رخ می‌داد، شاید کسی اصلا متوجه رخداد ان نمی‌شد.»

مقیمی در عین حال بر ضرورت پیش‌بینی و هشدار در مورد چنین رویدادی تاکید کرد و گفت: « پدیده‌های ماکرو مثل وجود ابرها و بارش باران توسط همه قابل مشاهده است و از هواشناسی انتظار می‌رود به پدیده‌های میکرو و پیش‌بینی کوتاه‌مدت پدیده‌های جوی توجه کند.»

کد خبر 261554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha