دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

جوانی که متهم است در جریان دفاع یک طلبه از یک زن مورد مزاحمت قرارگرفته، طلبه‌ای را با ضربه چاقو به قتل رسانده، در جلسه دادگاه مدعی شد که هنگام ارتکاب جرم، در حالت عادی نبوده است.

دادگاه

در ابتداي اين جلسه كه صبح ديروز در شعبه113 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي حسين اصغرزاده برگزار شد، ابتدا نماينده دادستان به بيان كيفرخواست پرداخت و گفت: «در اين پرونده احسان، 23ساله متهم است ساعت23:30، 25شهريور‌ماه سال90 طلبه آمر به معروف به‌نام علي خليلي را كه به او تذكر داده بود، با زدن يك ضربه چاقو به گردنش مجروح كرده و در نهايت موجب مرگش شده است.» وي ادامه داد:

«هرچند اين طلبه 3سال بعد از درگيري جانش را از دست داده اما طبق گزارش پزشكي قانوني علت اصلي مرگ او آسيب منتشر شده ريوي و كاهش اكسيژن است كه اين امر در نتيجه اصابت جسم نوك تيز رخ داده است. بر همين اساس به‌عنوان نماينده دادستان خواستار مجازات متهم هستم.»

درخواست قصاص

در ادامه پدر و مادر مقتول در جايگاه حاضر شدند و گفتند خواسته‌مان قصاص قاتل است. مادر مقتول گفت: «علي فقط تذكر لساني داده بود اما اين جوان آنطور كه ما شنيديم از پشت به او حمله كرد. به همين دليل خواسته ما اشد مجازات براي متهم است.» وي درخصوص اينكه مقتول پيش از مرگ نسبت به ضارب اعلام گذشت كرده بود نيز گفت: «زماني كه علي و پدرش اعلام رضايت كردند اطلاعاتي درخصوص عوارض و مشكلات ناشي از اين ضربه نداشتيم.

علي بعد از اين حادثه سكته مغزي كرده بود اما روند بهبود او مثبت بود و حتي پزشكان براي او حنجره مصنوعي تعبيه كردند و او بعد از مدتي مي‌توانست غذا بخورد. هرچند سمت راست بدن او فلج بود و فيزيوتراپي و گفتاردرماني انجام مي‌داد اما او و پدرش براي رضاي خدا ضارب را بخشيدند اما بعد از مدتي پسرم وضعيتش وخيم شد و جان باخت.»

انكار اتهام

در ادامه اين جلسه رئيس دادگاه با تفهيم اتهام قتل عمدي به متهم از او خواست به دفاع از خود بپردازد. احسان وقتي در جايگاه قرار گرفت، گفت: «من اتهامم را قبول ندارم. آن شب به‌دليل مصرف مشروبات الكلي در حالت عادي نبودم. چند نفر از دوستانم سوار ماشين بودند و من و يكي ديگر از آنها سوار بر موتورسيكلت به خانه برمي‌گشتيم كه علي(مقتول) و 3نفر از دوستانش كه آنها هم سوار يك موتورسيكلت بودند ما را ديدند. علي به من گفت در خيابان چه كار مي‌كني و همين حرف باعث شد با يكديگر درگير شويم. من چاقو كشيدم و به سمتش گرفتم تا او را بترسانم اما چاقو به گردنش برخورد كرد و من هم كه ترسيده بودم همراه دوستم از آنجا فرار كرديم.»

در اين هنگام قاضي از متهم پرسيد اگر حالت عادي نداشتي چطور همه اين ماجرا را به‌خاطر داري كه احسان اينطور جواب داد: «واقعا نمي‌دانستم چه اتفاقي افتاده و اين ماجرا را بعدا دوستم برايم تعريف كرد. اگر مي‌دانستم علي طلبه است هيچ وقت با او درگير نمي‌شدم.

من نمي‌خواستم او را به قتل برسانم.» در ادامه اين جلسه وكيل مدافع متهم به دفاع از او پرداخت و گفت: «اقدام موكلم آني و ناخواسته بوده و از قبل تصميمي براي به قتل رساندن مرحوم خليلي نداشته. از سويي بازپرس پرونده نيز حالت غيرعادي متهم را تأييد كرده و اين موضوع بايد بررسي شود كه او حين درگيري اراده‌اي از خودش داشته يا نه.

در همين حال مرحوم بعد از اين درگيري تحت مداوا قرار گرفت و روند درماني او رو به بهبود بود و حتي بعد از بهبود به سفر كربلا هم رفت. مرحوم خليلي بعد از بهبود نسبي همراه با پدرش پس از دريافت 35ميليون تومان ديه با حضور در دفترخانه اسناد رسمي نسبت به ضارب اعلام رضايت كرد.» وكيل مدافع متهم همچنين به ماده365 قانون مجازات اسلامي اشاره كرد و گفت:

«اگر بعد از جنايت و پيش از فوت، مضروب رضايت داده باشد اولياي دم نمي‌توانند درخواست قصاص كنند.» وي ادامه داد: «از سويي گزارش پزشكي قانوني در دادسرا به موكلم ابلاغ نشده و حق اعتراض به اين گزارش از او گرفته شده است. بنابر اين خواستار بررسي دقيق‌تر محتويات پرونده از سوي قضات و متخصصان پزشكي قانوني هستم.»

تجديد محاكمه

در ادامه، رئيس دادگاه تنفس اعلام كرد و دقايقي بعد با شروع مجدد محاكمه، قاضي اصغرزاده گفت: «با توجه به بخشي از دفاعيات وكيل متهم درخصوص عدم‌ابلاغ گزارش پزشكي قانوني به متهم و از آنجا كه نظريه پزشكي قانوني ازجمله اركان اساسي صدور رأي توسط دادگاه است و متهم مي‌تواند به آن اعتراض كند و اين اقدام در مرحله دادسرا انجام نشده است، پرونده براي اخذ آخرين دفاع و صدور رأي مهيا نيست و ختم جلسه اعلام مي‌شود.»براساس اين گزارش مقرر شد بعد از رفع نواقص پرونده از سوي دادگاه، در جلسه ديگري محاكمه متهم به قتل طلبه جوان ادامه يابد.

کد خبر 261336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha