یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

امیرحسین اعظمی: فقط ۳بازی به پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی مانده بود که امیدهای تیم ملی برای صعود به برزیل تبدیل به یاس شد.

فوتبال

آن روزها كارلوس كي‌روش و شاگردانش زير تيغ منتقدان قرار گرفتند، خصوصا سرمربي پرتغالي تيم ملي كه بابت مبلغ سنگين قرارداد و البته تماميت خواهي‌اش به‌شدت مورد نقد قرار گرفت. او اما يك تنه همه‌‌چيز را در 3بازي پاياني تغيير داد تا با 3برد پياپي ايران را به جام جهاني ببرد. او در حالي اين موفقيت را به‌دست آورد كه خيلي‌ها معتقد بودند تيم ملي از لحاظ در اختيار داشتن بازيكنان با كيفيت در سطح بالايي قرار نداشت. شايد اگر رضا قوچان نژاد و اشكان دژاگه بازي در تيم ملي را قبول نمي‌كردند ايران شانسي براي صعود به جام جهاني نداشت ولي اين كي‌روش بود كه شرايط را براي حضور اين دو بازيكن تأثيرگذار در تيم ملي ايران فراهم كرد.

كي‌روش براي تغيير ساختار فوتبال ايران و صعود به جام جهاني پا به ايران گذاشت و برايش قابل باور نبود كه در نخستين كنفرانس مطبوعاتي در مورد چلوكباب ايراني از او سؤال كنند. كي‌روش در دوران مربيگري‌اش در تيم ملي با چالش بزرگي هم مواجه شد و آن هم ترك اردو توسط بازيكناني مثل مهدي رحمتي، هادي عقيلي و مجتبي جباري بود. رحمتي و عقيلي در شرايطي از تيم ملي جدا شدند كه هيچ وقت تصور نمي‌كردند ايران به جام جهاني صعود كند ولي اين اتفاق رخ داد. آنها حتي عذرخواهي هم كردند ولي كي‌روش موضع خود را تغيير نداد و بارها تأكيد كرد بازيكناني كه تيم ملي را ترك كردند هيچ شانسي براي بازي در جام جهاني ندارند.

كي روش در جام جهاني اميدوار است تا ايران براي نخستين بار به مرحله حذفي صعود كند. او مي‌گويد: «شايد مردم بگويند كه اين هدف واقع‌بينانه نيست اما ما به صعود اميدوار هستيم و بايد هدف داشته باشيم. قطعا براي تفريح به برزيل نخواهيم رفت، چرا كه در اينجا بايد با تيم‌هاي بزرگي بازي كنيم. درنظر بگيريد كه اگر قرار بود با آرژانتين و ليونل مسي ديداري دوستانه برگزار كنيم چه مقدار بايد پول مي‌داديم، در حال حاضر مي‌توانيم مجاني با آنها بازي مي‌كنيم.»

بررسي خطوط

كي روش روز گذشته فهرست بازيكنان مورد نظرش را براي جام جهاني اعلام كرد و امروز هم تكليف آخرين بازيكن اعزامي از بين خانزاده و بيك‌زاده مشخص خواهد شد. در پروسه انتخاب 3دروازه بان نهايي تيم توسط كي روش، طبيعتا رحمان احمدي و دانيال داوري مهره‌هايي با حاشيه امنيت بودند و نفر حذف‌شده قرار بود از بين سوشا مكاني و عليرضا حقيقي انتخاب شود. درخشش سوشا در رقابت‌هاي ليگ و از طرفي اشتباهات او در ديدار برگشت با السد كار قضاوت در مورد او را پيچيده مي‌كرد. عليرضا حقيقي اما در ليگ دسته دوم كشور پرتغال حضور دارد. آقاي سرمربي در نهايت تصميم گرفت مكاني را از تيم ملي خط بزند. حالا حقيقي به بخشي از قول چند سال قبل خود براي حضور در جام جهاني برزيل عمل كرده است.

انتخاب سخت بعدي كي‌روش در اين پست، تصميم براي انتخاب گلر اول تيم در جام جهاني خواهد بود. با توجه به ديدارهاي اخير، رحمان شانس بيشتري براي قرارگرفتن در چارچوب دروازه ايران برابر نيجريه دارد ولي شايد در نهايت داوري در برزيل بازي كند. نكته قابل توجه اين است كه كي‌روش تمامي بازيكنانش را در اين پست به برزيل خواهد برد. آنچه تعداد بازيكنان مدافع حاضر در ليست كي‌روش را افزايش داده، علاقه او به بازي تدافعي و البته تصميم او براي بازي دادن به خسرو حيدري و احسان حاج صفي در خط هافبك است. نگاهي به فهرست مدافعان تيم ملي نشان مي‌دهد كه استراتژي كي‌روش در برزيل بازي تدافعي است، همان روشي كه او در تيم ملي پرتغال به‌كار گرفت و منتقدان زيادي داشت.

آندرانيك تيموريان، جواد نكونام، قاسم حدادي فر، رضا حقيقي، بختيار رحماني و احسان حاج‌صفي، نام اين 6بازيكن به‌عنوان انتخاب‌هاي نهايي تيم ملي در خط هافبك از سوي فدراسيون فوتبال اعلام شده است. در مسابقات دوستانه اخير تيم ملي، حضور خسرو حيدري و احسان حاج‌صفي در خط هافبك، رقابت در كناره‌هاي اين خط در تيم ملي را به‌شدت افزايش داد و در نهايت موجب كنار رفتن خلعتبري شد.

كي‌روش با فرض بازي دادن به دژاگه در پست پشت مهاجم، در سمت راست خسرو حيدري و عليرضا جهانبخش و در سمت چپ احسان حاج صفي و مسعود شجاعي را امتحان خواهد كرد. مسعود و خسرو به‌عنوان بازيكنان مورد علاقه كي‌روش به‌احتمال فراوان در جام‌جهاني فيكس هستند و عليرضا و احسان از دم‌دست‌ترين ذخيره‌هاي اين مربي به شمار خواهند رفت. جواد نكونام و آندرانيك تيموريان هم 2هافبك تدافعي تيم ملي خواهند بود، اين در حالي است كه نكونام از روزهاي اوج فاصله دارد و كي‌روش بايد خوش شانس باشد كه عدم‌دوندگي نكونام در ميانه ميدان در نهايت به ضررش تمام نشود.

به‌نظر مي‌رسد تمركز كي‌روش روي بازي دفاعي در جام جهاني باعث شده مهاجمان بيش از مدافعان در تيررس حذف قرار بگيرند. از ميان 4بازيكني كه به‌طور قطعي از جمع ملي‌پوشان خط خورده‌اند 3نفر مهاجم هستند. با حذف اين سه‌نفر حالا قوچان نژاد و كريم انصاري فر تنها مهاجمان تخصصي تيم ملي در برزيل خواهند بود و براي تيمي كه قصد حمله كردن به دروازه رقبا را ندارد لابد همين 2مهاجم كافي خواهد بود.

البته در ليستي كه فدراسيون فوتبال اعلام كرده نام خسرو حيدري، مسعود شجاعي، دژاگه و جهانبخش هم در ميان مهاجمان نوشته شده اما همه مي‌دانند كه هيچ‌يك از اين بازيكنان مهاجم نيستند و قرار هم نيست نقش مهاجم را در برزيل ايفا كنند. در واقع از جمع شريفي، آزمون و خلعتبري 2نفر قرباني تاكتيك‌هاي دفاعي كي‌روش شده‌اند و در اين ميان حذف خلعتبري عجيب‌ترين اتفاق ممكن در غربال نهايي تيم ملي بود. هر چند تيم ملي در گروه آساني قرار نگرفته ولي فوتبال‌دوستان ايراني اميدوارند تا كي‌روش مثل بازي‌هاي مقدماتي دوباره ستاره اول تيم ملي باشد.

کد خبر 261230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha