همشهری آنلاین: دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران گفت: برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال بروز پدیده گرد و غبار شدید در آینده نه چندان دور وجود دارد که نیمی از کشور را درگیر خواهد کرد.

غبار ریزگرد

به گزارش ایرنا، قاسم عزیزی در نشست تخصصی تغییر اقلیم در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی زمان وقوع این پدیده را نامشخص دانست.

وی دراین نشست به بیان اثر تغییر اقلیم بر ریزگردها پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون توفان‌های گرد و غبار در تهران گزارش نشده است.

وی در مورد علت این موضوع توضیح داد: احتمالا این پدیده به دلیل بارندگی‌های مناسب در نیمه جنوبی کشور، جنوب عربستان و عراق رخ نداده است.

عزیزی ادامه داد: در گذشته ذرات گرد و غبار وارد تهران نمی‌شد و یا اینکه بسیار نامحسوس بود، اما اکنون بسیار زیاد شده است که ممکن است به علت افزایش منشاء ریزگرد در داخل و اطراف کشور باشد.

وی گفت: در یک بررسی دانشگاه تهران، غرب کشور به سه بخش شمالی، میانی و جنوبی تقسیم و بعد از مطالعات مشخص شد که بیشترین بروز گرد و غبار در بخش جنوبی و بیشترین زمان وقوع نیز درساعات بین 15 تا 18 یعنی در میانه روز بوده است.

عزیزی با بیان اینکه افزایش دما غیر قابل انکار است افزود: قطعا افزایش دما نیاز آبی را نیز افزایش خواهد داد از این رو ادامه این روند به پوشش گیاهی آسیب می‌زند در حالی که پوشش گیاهی مانند محافظ و نگهدارنده خاک عمل می‌کند.

وی ادامه داد: البته تحقیقات نشان می‌دهد تغییر اقلیم افزایش بارندگی را نیز به همراه خواهد داشت، برخی مدل ها نشان می‌دهد تا 10 درصد بارندگی افزایش خواهد یافت اما اگر هم میزان بارندگی تا این حد افزایش یابد جوابگوی شدت خشکی نخواهد بود.

دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران گفت: همچنین وضعیت گرد و غبار در غرب کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد میزان گرد و غبار در دو ایستگاه دزفول و بوشهر بیشترین فراوانی را داشته و هر چه به سمت شمال شرق پیش می‌رفت از فراوانی آن کاسته می شد.

وی افزود: اگر در پوشش سطحی زمین تغییر ایجاد شود موازانه گرمایی به هم خواهد خورد و فعالیت‌های انسانی مانند ساخت و سازهای بی‌رویه این مساله را تشدید کرده است.

عزیزی با بیان اینکه در شکل گیری گرد و غبار وجود سه مساله الزامی است گفت: وجود پهنه بالای منشاء بروز گرد و غبار ، جریان هوا و باد و نبود مانع در مسیر جریان سطحی جزو لزومات بروز گرد و غبار است.

به گفته وی افزایش دما می‌تواند بروز ریزگردها را تشدید کند.

عزیزی اظهارداشت: همچنین زمین‌های کشاورزی که به حال خود رها شده‌اند می‌توانند منبع مهمی برای بروز ریزگرد باشند زیرا شخم زدن مداوم زمین در زمان کشت موجب ریز شدن دانه‌های خاک می‌شود که با جریان‌های باد به هوا بلند می‌شوند.

دانشیار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران افزود: خزش، جهش و معلق بودن روش‌های مختلف حرکت ریزگردهاست، ریزگردها در روش معلق مسافت طولانی را طی می‌کنند و ما در کشور با گرد و غبار معلق مواجه هستیم.

نشست تخصصی تغییر اقلیم یکشنبه 11 خرداد با حضور متخصصان و محققان این رشته در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.

کد خبر 261186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha