چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ماه‌ها شنیدن انتقاد و اعتراض‌های داخلی و خارجی به سیاست‌خارجی‌اش در ۲سخنرانی به فاصله ۲۴ساعت، به دفاع از برنامه‌های سیاست خارجی‌اش پرداخت و ارکان این سیاست خارجی جدید را تشریح کرد.

اوباما

درحالی‌که سیاست خارجی اوباما طی ماه‌های گذشته هم از سوی جمهوریخواهان و هم از سوی هم‌حزبی‌های دمکراتش هدف انتقادهای سخت بوده، او سه‌شنبه‌شب طی یک سخنرانی از پایان جنگ افغانستان خبر داد. همچنین قرار است او در سخنرانی دیگری در آکادمی نظامی وست‌پوینت، سیاست خارجی جدید آمریکا را اعلام کند.

رویترز گزارش داده که اوباما در سخنرانی خود در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری وست پوینت در نیویورک برنامه‌های سیاست خارجی دولتش را تبیین می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که محور سخنرانی اوباما استوار بودن سیاست خارجی این کشور بر دیپلماسی چندجانبه و دوری از مداخله بیش از حد یا اقدام‌های یکجانبه خواهد بود.

اوباما همچنین در راهبرد جدید این کشور پایان تمرکز فعالیت‌های ضد‌تروریستی بر افغانستان را با خروج کامل نظامیان آمریکا تا 2سال دیگر از این کشور اعلام خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح خواهد کرد که رویکرد او در سیاست خارجی متکی بر دیپلماسی به جای گزینه دخالت‌های نظامی است.

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، اوباما در سخنرانی خود قصد دارد توضیح دهد که آمریکا چگونه بدون درگیر شدن زیاد در امور، رهبری جامعه بین‌المللی را در اختیار خواهد داشت. این مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده در مصاحبه‌ای گفت: در این سخنرانی از زبان رئیس‌جمهور خواهید شنید که چطور آمریکا از تمامی ابزار موجود خود استفاده خواهد کرد بدون اینکه در این امر زیاده روی کند. به گزارش فاینشنال تایمز، اوباما در سیاست خارجی خود با 2اتهام‌ تصمیم‌گیری بسیار محتاطانه و با ترس و همچنین عقب نشینی از مواضع آمریکا در خارج مرزها روبه‌روست.

به گفته منابع آگاه اوباما مصمم است که آنچه او اشتباه‌های جورج بوش می‌داند را تکرار نکند و به همین دلیل به‌شدت روی فعالیت‌های دیپلماتیک به جای نیروی نظامی تأکید دارد.منابع نزدیک به کاخ سفید همچنین اعلام کرده‌اند که اوباما در تبیین سیاست خارجی خود بر افزایش حمایت‌های واشنگتن از مخالفان سوریه تأکید خواهد کرد اما بعید است که برنامه‌ای برای آموزش شورشیان سوریه اعلام شود.

یکی از مقام‌های دولت آمریکا هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرده اوباما در فصل جدید سیاست خارجی آمریکا قصد دارد به‌صورت شفاف اعلام کند که نحوه و نقش رهبری آمریکا در جهان تغییر کرده است. به گفته این مقام کاخ سفید از این پس تحرکات آمریکا به‌ویژه در زمینه ضد‌تروریسم و نقش این کشور در جامعه بین‌المللی تنها براساس اولویت‌های اصلی واشنگتن تعریف خواهد شد.

اوباما در سخنرانی سه‌شنبه شب خود تصریح کرد که طولانی‌ترین جنگ آمریکا را یک سال قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش پایان خواهد داد.تأکید اوباما بر دیپلماسی باعث انتقادهای سخت به‌ویژه از سوی جمهوریخواهان تندرو کنگره طی ماه‌های گذشته شده است. به‌ویژه درباره مسئله سوریه گروهی از نمایندگان کنگره اعتقاد دارند که اوباما باید مواضع سخت‌تر و خشن‌تری را به جای تکیه بر مذاکره و دیپلماسی اتخاذ می‌کرد.

منتقدان اوباما معتقدند که سیاست‌ خارجی دولت اوباما طی سال‌های گذشته باعث شده که آمریکا نقش خود را در مسائل بین‌المللی به‌عنوان پیشرو و رهبر از دست بدهد. گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و حتی دمکرا‌ت‌ها اوباما را به‌خاطر مداخله نکردن مستقیم در سوریه، تقابل ضعیف با چین و همچنین واکنش محتاطانه در برابر روسیه بر سر اوکراین به ضعف و ترس متهم می‌کنند.

اوباما در سال2011 هم جنگ آمریکا در عراق را پایان داد؛ جنگی که آن هم در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش آغاز شده بود. اوباما که چند روز قبل به‌صورت غیرمنتظره سفری ۴ساعته به افغانستان داشت اکنون می‌خواهد به‌صورت یکجانبه حضور نظامی در این کشور را تمام کند تا احتمالاً واشنگتن تمرکز خود را بر مسائل دیگر قرار دهد.

او به صراحت در حرف‌هایی که بوی رهاکردن افغانستان را می‌داد، گفت: افغانستان کشور بی‌نقصی نخواهد شد اما بی‌نقص کردن آن نیز مسئولیت آمریکا نیست. براساس برنامه جدید اعلام شده با آغاز سال۲۰۱۵، ۹۸۰۰سرباز آمریکایی در سراسر افغانستان باقی می‌مانند. در پایان این سال ۵هزار سرباز با تمرکز در کابل و پایگاه هوایی بگرام به حضور در افغانستان ادامه می‌دهند. در پایان سال۲۰۱۶ تنها هزار سرباز آمریکایی برای حفاظت از سفارت آمریکا، آموزش سربازان افغان و برای کمک‌های امنیتی در افغانستان باقی می‌مانند.

کد خبر 260897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز