همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بدون قانون نمی‌توان حافظ آزادی بود و بدون آزادی هم نمی‌توان از قانون حمایت کرد، گفت: امنیتی کردن فضای دانشگاه، ضد امنیتی‌ترین کار در این مکان است.

به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی چهارشنبه 7 خرداد ماه در آیین افتتاحیه نشست معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران گفت: سیاست ما در دانشگاه‌ها همان سیاست تبیین شده و ابلاغی دولت تدبیر و امید است. لذا سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بعدی بر اساس آن شکل خواهد گرفت. ما همواره در دانشگاه‌ها در دفاع از ارزش‌ها و هنجارها تأکید داشته و معتقدیم دفاع از ارزش‌ها و هنجارها منحصر به عده‌ای خاص نیست.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع تشکل‌های دانشجویی گفت: موضع ما در این بخش تنوع تشکل‌های دانشجویی است لذا آنها را یک فرصت می‌دانیم، نه تهدید. همچنین تلاش می‌کنیم زمینه‌ها و بسترهای فعالیت‌های دانشجویی فراهم آید و قانونگرایی مبنای تمام سیاست‌ها برای تشکل‌های دانشجویی شود.

قانون‌گرایی جایگزین سلیقه‌گرایی شود

وی با تأکید بر اینکه ضوابط و قانون‌گرایی جایگزین سلیقه‌گرایی شود، گفت: به استقلال تشکل‌های دانشجویی احترام می‌گذاریم و موظف هستیم از آنها حمایت کنیم.

نفی نگاه حزبی، جناحی و ابزاری به تشکل‌ها

هاشمی، نگاه حزبی، جناحی و ابزاری به تشکل‌ها را خلاف قانون و مصالح نظام دانست و به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: معتقدیم که کرسی‌های آزاداندیشی هدفشان دمیدن روح امید در کالبد دانشگاه است تا فضا از راکد بودن خارج شود.

وی گفت: اگر بسترهای قانونی را برای دانشجویان فراهم کنیم به طور یقین دانشجویان می‌توانند به راحتی و در محیطی آرام به ابراز نظر و پیشنهادات خود بپردازند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شعار سال مبنی بر «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و اراده جهادی»، گفت: بی‌شک در این سال مسئولیت ما دانشگاهیان برای ترویج علم و فرهنگ، چند برابر و مضاعف خواهد شد. در حوزه فرهنگ به ویژه ترویج فرهنگ بخش پژوهش، شناخت حوزه‌های فرهنگی و آموزش و ارائه راهکارها از جمله وظایف دانشگاه‌ها خواهد بود.

هاشمی، فرهنگ را جوهره هویتی یک جامعه توصیف کرد و گفت: باید موتور محرک و حرکت‌های اقتصادی و اجتماعی را در این حوزه بشناسیم.

وی در ادامه، نقش دانشگاه‌ها را در ترویج و نهادینه‌سازی بحث فرهنگی بسیار مهم دانست و گفت: ما باید فرهنگ را به عنوان موتور توسعه کشور تلقی کنیم چراکه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ جزو حوزه‌های پربازده خواهد بود. باید همگان دست در دست هم بسیج شده و سرمایه‌های فرهنگی را بسیج کنیم تا اسناد بالادستی که آگاهانه یا ناآگاهانه در دوره‌ای به دست فراموشی سپرده شده‌اند، دوباره روی میز آیند.

وی دانشگاهیان را پیشگام و پیشقدم عرصه‌های فرهنگی در کشور دانست و گفت: اصول ما در حوزه فرهنگی مبتنی بر صداقت، عقلانیت، تفکر، تامل و برنامه‌ریزی است که باید برای افق‌های آینده راه و روش و برنامه‌های مناسبی را ترسیم نماییم و دانشگاه‌ها کانون فرهنگ باشند.

توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی امکان‎پذیر نیست

هاشمی با بیان اینکه فرهنگ جوهره اصلی هویت یک جامعه است، توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی را میسر ندانست و اظهار داشت: باید از فرهنگ تعریف درستی شود بنابراین جا دارد که معنای دقیقی از فرهنگ، کار و مدیریت جهادی ارائه کنیم.

وی اظهار کرد: مدعیان فرهنگ در جامعه بعضاً کاری می‌کنند که تبدیل به ضد فرهنگ شود و مدعیان دینی خواسته یا ناخواسته کاری می‌کنند که تبدیل به ضد دین می‌شود. بنابراین ما باید این مسائل را در دانشگاه بشناسیم.

وی همچنین با بیان اینکه هر کسی که شعار بهتری داد و چهره موجه‌تری از خود نشان می‌دهد لزوماً نماد پیشرفت فرهنگی نیست، گفت: به کسانی که جامعه را به اقلیت ارزشی و اکثریت ضد ارزشی تقسیم‌بندی می‌کنند دوستانه و برادرانه می‌گوییم که راه پیشرفت فرهنگی این نیست. بنابراین باید به آنها آموزش دهیم که راه تحقق این آرمان‌ها و پیشرفت فرهنگی، ایجاد همدلی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید این ادعاها موجب سلب خودباوری ما شود، اظهار داشت: مدیریت جهادی همراه با جذب حداکثری آن هم در عمل است هر چند که اگر قرار است با خودباوری به سمت پیشرفت فرهنگی پیش برویم ما را ملامت می‌کنند اما باید اصول و ارزش‌های انقلاب را به درستی تفسیر کنیم.

تأکید بر پرهیز از باندبازی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه اصول ما در مدیریت فرهنگی مبتنی بر صداقت است، تصریح کرد: باید از باندبازی پرهیز کرده و با اتکای علم و دانش و برنامه‌ریزی عمل کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه میدان تاخت و تاز سیاسی نیست، گفت: این در حالی است که مقداری از بار جامعه به دانشگاه سر ریز می‌شود، البته ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که برای جامعه الهام‌بخش باشیم. اما زمانی می‌‍توانیم این کار را انجام دهیم که دانشگاه جایگاه خود را یافته باشد.

نفی ظاهرگرایی و برداشت‌های کلیشه‌ای از فرهنگ

هاشمی تصریح کرد: وضعیت فرهنگی جای تأمل بسیاری دارد چراکه ما وارث وضعیت مطلوبی نیستیم؛ اما اگر بخواهیم فقط به ظواهر اکتفا کنیم باز هم راه خطا را تکرار خواهیم کرد. چرا که راه خطایی که متکی به ظاهربینی باشد محکوم به شکست خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از مظاهر اشتباه بسیار رایج و خطرناک در ارزش ها «ظاهربینی» است، گفت: وقتی صحبت از ارزش‌ها می‌شود گویی تمام ارزش‌های ما در دو سه مورد آن هم در تعبیرهای سطحی از ارزش‌هاست لذا وظیفه ماست که به عنوان دانشگاهی این موضوع را به جامعه بیاموزیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه اساساً باید از برداشت‌های کلیشه‌ای و سطحی از فرهنگ گذر کرد، اظهار داشت: البته ما به مسائلی مثل پوشش و حجاب توجه داریم و تنظیم روابط دختر و پسر در محیط های اجتماعی وظیفه ماست؛ اما باید این را هم بدانیم که اینها تنها وظیفه ما نیست بلکه وظیفه ما در عین حال ترویج امانتداری، راستگویی، قانون‌مداری، رعایت کرامت انسانی به ویژه دانشگاهیان و پرهیز از ریاکاری و ... است.

هاشمی در ادامه سخنان خود دفاع از نظام را جزو ارزش‌های دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: این دفاع مثل سایر ارزش‌ها در انحصار یک گروه در دانشگاه و گروه اقلیتی در جامعه نیست. نگذارید اینگونه تلقی شود که در جامعه، اقلیت مدافع ارزش‌هاست و اکثریت نفوذی دشمن هستند. بنابراین نمی‌شود اکثریت در یک جامعه، نفوذی باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این پرسش که مگر کم تریبون‌های فرهنگی و دینی را به تریبون‌های سیاسی تبدیل کرده‌ایم، تصریح کرد: البته سیاست امر شریفی است اما فرهنگ از سیاست شریف‌تر است. بنابراین اگر جامعه فرهنگ دینی دارد یعنی قاطبه جامعه دیندارند.

وی با بیان اینکه سیاست ما بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: بدون قانون نمی‌توانیم حافظ آزادی باشیم. همچنین بدون قانون و آزادی نمی‌توانیم حافظ امنیت باشیم. بنابراین امنیتی کردن فضا ضد امنیتی‌ترین کار در دانشگاه است چراکه برخوردهای یکسویه ما را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه هر مجموعه‌ای که متقاضی فعالیت دانشجویی است باید در چارچوب قانون مجوز بگیرد، اظهار کرد: مبنای ما قانون است و قانون تعریف کرده که افراد با چه سوابقی می‌توانند کار کنند. بنابراین ما حق نداریم سلیقه خود را مبنا قرار دهیم حتی اگر دغدغه مثبت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم فضای امید در دانشگاه‌ها تبدیل به یاس شود، گفت: ما باید به استقلال تشکل‌ها احترام بگذاریم و موظفیم از آنها حمایت کنیم اما حق نداریم در مسیر آنها مداخله کنیم.

هاشمی، پناه بردن دانشگاه به انزوا و بی‌تفاوتی را یک خطر دانست و اظهار کرد: در این حوزه تلاش‌هایی داریم که بر همین اساس آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در حال بازنگری است و اصولی که در آن مورد توجه قرار گرفته است ساده‌سازی ساز و کارهای اجرایی، رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر و اعطای آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است.

کد خبر 260865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز