همشهری آنلاین: گروهی از مخالفان دولت کودتا در تایلند روز یکشنبه سومین تجمع خود را در مخالفت با اشغال نظامی این کشور به رغم هشدارهای کودتاچیان برای پایان دادن به راهپیمایی ها برگزار کردند.

تجمع مخالفان کودتا در تایلند

به گزارش ایرنا، در این تجمع بیش از یکهزار نفر از مخالفان کودتا در تایلند شرکت داشتند و از دولت کودتا می خواستند به اشغال نظامی کشور پایان دهد.

شبکه خبر آسیا گزارش داد این بزرگترین تظاهرات در مخالفت با کودتاگران در تایلند از روز پنجشنبه است که ارتش قدرت را در این کشور در دست گرفته است.

معترضان ضد کودتا در تایلند مقابل سربازان قرار گرفتند و خواستار حاکمیت قانون شدند.

این افراد که عصبانی به نظر می رسیدند با هل دادن سربازان که مقابل آن ها سد ایجاد کرده بودند بر پایان حکومت نظامی در تایلند پافشاری می کردند.

بنابراین گزارش چند تن از معترضان دستگیر شدند.

این تظاهرات در حالی انجام شد که دولت کودتا به کاربران و مدیران رسانه های اجتماعی در مورد تحریک مردم به ناآرامی هشدار داده است.

سخنگوی ارتش تایلند گفت: از مردم می خواهیم وضعیت کنونی را درک کنند و از تظاهرات بر علیه کودتا خودداری کنند.

وی همچنین گفت که افراد دستگیر شده طی هفت روز آینده آزاد خواهند شد.

بنابراین گزارش تظاهراتی در مخالفت با کودتا در برخی شهرهای شمالی تایلند که از سرخ جامگان و خانواده شیاواترا حمایت می کنند، برگزار شده است.

کودتاگران روز جمعه یینگلوک شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند را نیز که اخیرا دادگاه قانون اساسی برکنار کرده بود به همراه تعدادی از اعضای خانواده اش بازداشت کردند.

ارتش تایلند که پیش بینی کرده بود سرخ جامگان طرفدار دولت آرام نمی نشینند از عصر پنجشنبه پس ازکودتا بازداشت و نظارت گسترده بر سرخ جامگان را آغاز کرد.

ارتش روز شنبه نیز با احضار 35 مقام بلندپایه دیگر برای ارایه پاره ای توضیحات، به یک مرکز سرخ جامگان طرفدار یینگلوک نیز حمله و 21 نفر را بازداشت کرد.

سرخ جامگان حامی دولت تایلند از اواسط فروردین ماه خود را برای مقابله با مخالفان دولت که از سوی حزب دموکرات حمایت می شدند، آماده می کرد.

این گروه در سال 2010 نیز اعتراضاتی بر علیه دولت وقت برنامه ریزی کرد و گروهی 50 هزار نفره موسوم به جناح متحد برای دموکراسی علیه دیکتاتوری در خیابان های بانکوک دست به تجمع زدند.

در این تجمعات و براثر زدوخورد بین زردجامگان طرفدار دولت و سرخ جامگان ضد دولتی و پلیس حدود 90 نفر کشته و یکهزار و 800 نفر زخمی شدند.

کودتای کنونی تایلند تاکنون بدون خونریزی بوده است.

ارتش از سال 1932 میلادی و پایان دوران پادشاهی مطلقه در تایلند تاکنون 19 کودتا و شبه کودتا را در این کشور برنامه ریزی کرده است.

کودتای قبلی در سال 2006 به برکناری تاکسین شیناواترا منجر شد.

کد خبر 260598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز