شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: قطعه سنگ زیبایی که گویی که یک دنیای زیبا در دل خود جای داده است! این تنها یک سنگ است! اشتباه نکنید!

اپال

تصویری گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل از یک سحابی زیبا، یا یک هولوگرام زیبا از سحابی‌های کهکشان شیری و....نیست. تنها یک سنگ است. آن هم از نوع خاص و زیبا! سنگی که شما را یاد صحنه‌های زیبای فضایی لایتنهاهی می‌اندازد که توسط تسکوپ‌های فضایی شکار شده باشد! زیبایی مسحور کننده آن شما را آن قادر یکتا و آن یگانه بی‌همتا نمی‌اندازد؟

این سنگ یک قطعه سنگ اُپال (Opal) است. با ظاهر و هیبتی بسیار زیبا و خارق‌العاده، به گونه‌ای که انسان را یاد فضا‌های سحرآمیز کهکشان‌ها می‌اندازد. گویی کهکشانی زیبا در مقابل دیدگان شما به همین نزدیکی قرار گرفته است!

ابعاد این سنگ ۴.۶ در ۴.۴ در ۱ سانتیمتر و ارزش آن ۲۰ هزار دلار است. انگار از هر الماسی زیبا‌تر و با ارزش‌تر است. این‌طور نیست؟

اپال

اُپال سنگی ژله‌ مانندی است که در دمایی نسبتاً پایین ته‌نشین می‌شود و می‌تواند در شکاف‌ها و درزهای بیشتر تخته‌سنگ‌ها شکل بگیرد. این سنگ بیشتر در شکاف‌های لیمونیت، ماسه‌سنگ، ریولیت، مارن و بازالت شکل می‌گیرد.

اُپال، یا سنگ چشم گربه، یک نوع سنگ قیمتی است. این سنگ نوع بی‌شکل و نرم‌تر از در کوهی است. این سنگ یک سیلیس آبدار است که میزان آب آن تا ۲۰ درصد هم می‌رسد، ممکن است بی‌رنگ باشد ولی در رنگ‌های سفید، آبی شیری، خاکستری، سرخ، زرد، سبز، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شود.

اپال‌های سفید و سبز بیش از دیگر رنگ‌ها یافت می‌شوند و کمیاب‌ترین گونه، سرخ بر زمینهٔ سیاه است. تفاوت‌ها در رنگ چشم گربه تابعی از اندازهٔ رشد در طول موج‌های رنگ سرخ است.

جالب است بدانید که اپال، نگین ملی کشور استرالیا است. حالا کمی به این سنگ زیبا خیره شوید تا زیبایی آن در نگاهتان جای گیرد... گفته می‌شود؛ این سنگ خوش‌شانسی می‌اورد  و دارنده آن اقبال بلندی خواهد داشت!

  • منبع: sploid.gizmodo
کد خبر 260337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز