جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

محمد کرباسی: یک بار دیگر نظامیان در تایلند وارد صحنه سیاسی شدند و برای دوازدهمین‌بار از سال ۱۹۳۲ تاکنون دست به کودتا زدند؛ این‌بار اما کودتای نظامیان از نظر هدف و ماهیت متفاوت است.

تایلند

پس از آنکه نظامیان ارتش تایلند در کودتایی بدون خونریزی قدرت را در اختیار گرفتند و دولت را بر کنار کردند روز گذشته فرمانده ارتش ۱۰۰ سیاستمدار و فعال سیاسی این کشور را احضار کرد تا پس از ماه‌ها ناآرامی در این کشور حالا با زور نظامی پای میز مذاکره بنشینند. یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند که چند روز پیش با رأی دادگاه قانون اساسی از قدرت برکنار شد یکی از کسانی بود که روز گذشته به دیدار فرماندهان ارتش رفت تا درباره شرایط کشور با آنها مذاکره کند.

هر چند گفته می‌شود او بازداشت بوده و تحت‌الحفظ به این ملاقات برده شده است. آخرین کودتای ارتش تایلند روز پنجشنبه و چند روز پس از برکناری نخست‌وزیر در حالی صورت گرفت که طرفداران و مخالفان شیناواترا همچنان بر ادامه تظاهرات خیابانی برای رسیدن به هدف‌های خود تأکید داشتند. ژنرال پرایوث چان اوچا، فرمانده ستاد کل ارتش تایلند با اعلام اینکه قصد بازگرداندن آرامش و ثبات را برای حل و فصل بحران سیاسی دارد اکنون عملاً قدرت را در دست گرفته و خود را نخست‌وزیر جدید معرفی کرده است.

این در حالی است که گفته می‌شود رهبران احزاب موافق و مخالف دولت تحت نظر و بازداشت هستند و بیش از ۱۵۵ نفر از شخصیت‌های سیاسی هم از خروج از کشور بدون مجوز ارتش منع شده‌اند. روز پنجشنبه ارتش با معلق کردن قانون اساسی، ممنوعیت هر نوع تجمع را اعلام کرد اما مشخص نیست نظامیان تا چه زمان می‌خواهند قدرت را دراختیار داشته باشند.

بی‌بی‌سی گزارش داده با توجه به شرایط، بعید نیست که ارتش تا زمان تاجگذاری پادشاه جدید تایلند قدرت را در اختیار داشته باشد. ژنرال پرایوث چان اوچا به دیدار پادشاه تایلند رفت تا به‌گفته مقام‌های ارتش دلایل لزوم کودتا را برای او شرح دهد. براساس یک قانون قدیمی در تایلند، ارتش حق دارد درصورت به‌مخاطره‌افتادن ثبات امنیت کشور، دست به اقدام بزند. ناآرامی‌های اخیر تایلند هر چند در هفته‌های اخیر و به‌ویژه پس از برکناری یینگلاک شیناواترا شدت گرفته اما سابقه آن به‌ سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد.

تاکسین شیناواترا، برادر یینگلاک در سال ۲۰۰۶ با برکناری از قدرت طی یک کودتا، تایلند را ترک کرد اما نام او از صحنه سیاست این کشور هیچ وقت به‌طور کامل کنار نرفت. مخالفان اعتقاد داشتند که تاکسین با نخست‌وزیری خواهرش همچنان جریان قدرت را هدایت می‌کند. یینگلاک به‌عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر تایلند در ۶۰سال گذشته هرچند زیر فشار تظاهرات مخالفانش تاب آورد اما سرانجام توسط دادگاه قانون اساسی به اتهام یا بهانه سوء‌استفاده از قدرت، برکنار شد. اعتراض‌های مخالفان در تایلند زمانی کلید خورد که یینگلاک شیناواترا لایحه عفو سیاسی را به پارلمان برد. این لایحه که مخالفان آن را تلاشی برای امکان بازگشت تاکسین شیناواترا از سوی دولت می‌دانستند در مجلس نمایندگان رأی آورد اما مجلس سنا آن را رد کرد. با وجود این، آتش اعتراض‌ها همچنان شعله‌ور باقی ماند.

تایلند با کودتا و دخالت نظامیان در سیاست غریبه نیست اما باید دید نظامیان که هدف کودتای دوازدهم خود را متفاوت معرفی کرده‌اند به وعده‌شان برای دراختیارداشتن موقت قدرت عمل خواهند کرد یا خیر؟

کد خبر 260321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز