همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در حاشیه چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای، دیدارهای دوجانبه و گفت‌وگو با برخی مقامات کشورهای عضو این اجلاس را در دستور کار قرار دادند.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه پس از ایراد سخنان خود در چهارمین اجلاس سیکا، در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان ضمن تقدیر و تشکر از میزبانی این کشور در مذاکرات ایران با 1+5 گفت: قزاقستان به عنوان کشوری دوست و همسایه همواره مواضع خوبی در قبال مساله هسته‌ای ایران داشته است.

حسن روحانی خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای ایران اگر طرف مذاکره‌کننده ما بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارد این مساله به خوبی قابل حل‌وفصل است که البته امروز با روند خوبی که مذاکرات دارد در آستانه حل‌وفصل این مساله هستیم و در این راستا حمایت قزاقستان نیز می‌تواند تسریع‌کننده باشد.

وی همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه «همفکری‌ها و همکاری ایران و روسیه در جهت ایجاد صلح در منطقه طی ماه‌های گذشته بسیار مؤثر بوده است»، افزود: دو کشور در خصوص توسعه و تقویت روابط دوجانبه نیز تصمیمات راهبردی و رایزنی‌های فراوانی در سطوح کارشناسی با یکدیگر داشته‌اند.

روحانی با تاکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط همه‌جانبه با روسیه، خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: توسعه مناسبات میان ایران و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت است بلکه همه ملت‌های منطقه از این رابطه بهره‌مند خواهند شد.

رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سیکا با دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حاشیه این اجلاس در دیدار با همتای ترک خود ضمن ابراز همدردی با بازماندگان حادثه معدن سوما در ترکیه، بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق روابط با این کشور تاکید کرد.

ظریف همچنین در دیدار با یانگ ایی وزیر خارجه چین، ضمن استقبال از مواضع و اقدامات مثبت جمهورری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5 ابراز امیدواری کرد که این موضوع به صورت مطلوب حل‌وفصل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: چین به عنوان دوست صمیمی ایران از تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها استقبال کرده و آمادگی دارد در پروژه‌های مختلف اقتصادی ایران مشارکت کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه برنامه‌ها و دیدارهای خود با رئیس‌جمهور سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی پس از دیدار با رئیس‌جمهور سریلانکا، با شبکه cctv چین مصاحبه اختصاصی انجام خواهد داد و پس از انجام این مصاحبه، در ضیافت شامی با حضور جمعی از تجار و مدیران شرکت‌های ایرانی و دانشجویان ممتاز ایرانی شرکت می‌کند.

برنامه‌های رسمی حسن روحانی در روز نخست با اتمام این برنامه به پایان خواهد رسید. وی در روز پایانی سفرش نیز به کاخ ریاست جمهوری چین خواهد رفت و با رئیس‌جمهور این کشور دیداری رسمی خواهد داشت.

آخرین برنامه روحانی در سفر به جمهوری چین، شرکت در یک نشست مطبوعاتی خواهد بود. رئیس‌جمهور کشورمان فردا شب عازم تهران خواهد شد.

کد خبر 260220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز