چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

محمدرضا جعفری: دوقلوها و چندقلوها امسال هم مثل ۳ سال گذشته ۲۲ اردیبهشت را به‌عنوان روز دوقلوها و چندقلوها جشن گرفتند تا به دیگران بگویند چقدر از این نعمت خدادادی شاد و خرسند هستند.

 به محض اینکه به محوطه باز مجموعه ورزشی شهید چمران پا می‌گذاری صدای خنده بچه‌ها به گوش می‌رسد. اینجا همه جفت‌جفت آمده‌اند و لباس‌های یکسان پوشیده‌اند و براساس یک قانون نانوشته هر کس تا توانسته لباس‌های شادتر و متفاوت‌تری پوشیده است. در بین دوقلوها هم از همه قشر و سنی وجود دارد. وقتی دوقلوها لباس یکسان می‌پوشند داستان فرق می‌کند و تشخیص شخص مورد نظر جزو مصایب روزگار است. اینجا دوقلویی به قدری شایع است که وقتی به تنهایی راه می‌روی انگار نقصی در وجودت داری.

براساس کاتالوگ تبلیغاتی اختصاصی دوقلوها، می‌شود در هر کسب و کاری ردی از دوقلویی پیدا کرد. یکی از جالب‌ترین غرفه‌های نمایشگاه دوقلوها به غرفه دندان‌پزشکی تعلق دارد. برادران شاه‌اویسی نه‌تنها از نظر ظاهری با هم مو نمی‌زنند بلکه خودشان معتقدند از نظر فکری هم کاملا یکسان هستند. کت و شلوار یکدست قهوه‌ای‌شان باعث شده از دیگران متمایز شوند. سیامک مشغول آموزش صحیح مسواک زدن به کودکان است و بابک از جذابیت‌های زندگی دوقلویی می‌گوید؛ «ما هر روز خدا رو شکر می‌کنیم که دوقلو هستیم و کسی رو داریم که آنقدر بهمون نزدیکه و آنقدر خوب درکمون می‌کنه. شاید باورتون نشه ولی ما تله‌پاتی قوی‌ای داریم و به‌شدت شبیه به هم فکر می‌کنیم. تا جایی که خاطرم هست اختلاف نظر خاصی باهم نداشته‌ایم و همیشه سلایق و علایق‌مون مثل هم بوده.» برادران شاه‌اویسی از خانواده‌ای کاملا پزشکی آمده‌اند. سیامک که کارش تمام می‌شود به بحث می‌پیوندد. این برادران به قدری مثل هم فکر می‌کنند که همزمان باهم پاسخ یکسان می‌دهند، بعد هم به این همه شباهت‌شان می‌خندند؛ «همین همز‌مان یک جواب دادن بارها برامون اتفاق افتاده. حتی گاهی بدون اینکه از هم خبر داشته باشیم در یک لحظه یک کار را انجام داده‌ایم و بعد اتفاقی متوجه کار هم شده‌ایم.»دکترهای 40ساله 2 مطب دارند و به‌صورت چرخشی جای‌شان را عوض می‌کنند به‌طوری که نه‌تنها مشتری‌های ثابت‌شان بلکه حتی‌ منشی‌های مطب هم از این تغییر باخبر نمی‌شوند. سیامک و بابک در یک‌سال به دانشگاه رفته‌اند و باهم فارغ‌التحصیل شده‌اند و در کنار هم بودن را بزرگ‌ترین موهبت الهی می‌دانند.

کمی آن‌طرف‌تر دختران و پسران دوقلو با هم بازی می‌کنند و صدای خنده و شادی‌شان تمام فضا را پر‌کرده است. خانواده‌ها هم از داشتن قل‌های‌شان خیلی خوشحال هستند؛ «خدا خودش روزی رسونه. وقتی این بچه‌ها را بهمون داد خیلی نگران شدیم که چطور از پس نگه‌داریشون بربیایم ولی الان که 5‌سالشون شده خداروشکر می‌کنیم که اینا باهم از آب و گل در اومدن و باهم بزرگ شدن.»مادربزرگ 3 پسر‌بچه سه‌قلو کمی دورتر از بچه‌ها روی نیمکت محوطه خارجی مراسم نشسته و با لبخند نظاره‌گر بازی بچه‌هاست؛ «مادر بچه‌ها داخل نشسته و من مراقبشون هستم. این بچه‌ها نفس ما شدن اگه یه روز نبینمشون دلم براشون پر می‌کشه.» وقتی از سختی‌های بزرگ کردن 3 بچه به‌طور همزمان می‌گوییم چشمان مادربزرگ برقی می‌زند؛ انگار خاطرات خوش از جلوی چشمانش عبور کرده باشد. با خنده می‌گوید: «این 3 تا بچه اندازه یه پسر هم شلوغی ندارن. باهم بازی می‌کنن و هوای همو دارن». مادربزرگ یک به یک صدای‌شان می‌کند و از آنها می‌خواهد بیشتر مراقب باشند. تشخیص 3 پسر در حالت عادی هم کار دشواری است چه برسد به اینکه لباس و کلاه یکسان هم پوشیده باشند اما ماجرای مادربزرگ فرق می‌کند؛ «نه برای من سخت نیست. آنقدر پیش هم بودیم که بتونم تشخیص‌شون بدم.»میان دوقلوها و چندقلوها از هر قشر و سنی یافت می‌شود. از مردان کرد پا به سن گذاشته تا نوزادان شیرخواره. تنوع لباس‌شان هم به اندازه‌ تفاوت سن‌‌شان متفاوت است و از کت و شلوار و لباس سنتی کردی تا لباس سربازی و تیپ اسپرت متنوع است.

سرانجام حوالی ساعت 6 مردم را به داخل سالن بسکتبال هدایت می‌کنند تا روی صندلی‌های چیده‌شده مستقر شوند. با اینکه تمام سالن را صندلی چیده‌اند ولی بازهم جا برای 1800مهمان جشن دوقلوها کافی نیست و تعدادی از مهمانان ایستاده جشن را دنبال می‌کنند. طبق روال هر ساله دو‌قلوهای هنرمند روی صحنه می‌روند و برنامه‌های اختصاصی‌شان را اجرا می‌کنند. نوبت به برنامه ویژه کودکان می‌رسد تا صدای دست و جیغ و هورا کل فضای سالن را از آن خود کند. فرناز صادقی و پرنیان جدیدی در کنار برادران بایرامی، اجرای بخش کودکان را به‌عهده گرفته‌اند و با تقلید صدای عروسک چرا لحظات مفرحی را برای کودکان و بزرگ‌ترها رقم می‌زنند. سورپرایز ویژه برنامه هم حضور تازه‌ترین زوج دوقلویی کشور بود. مرتضی و احمد اکملی شانزدهم اسفند‌ماه سال گذشته شراره و شهره هدایتی را به عقد خود درآوردند تا لقب جوان‌ترین و جدیدترین زوج دوقلویی را به‌خود اختصاص دهند و به رسم یادبود هدیه‌ای از طرف انجمن دوقلوها و چندقلوها دریافت می‌کنند. ظاهرا دو قلوهای همسان به‌علت شباهت ذهنی بیش از حدشان غالبا ترجیح می‌دهند همسران آینده‌شان هم دوقلو باشند. نکته جالب اینکه در ازدواج‌های دوقلویی رسم براین است که قل ‌‌اول با قل‌اول و قل‌‌ دوم با قل دوم ازدواج می‌کنند.

طبق سنت هر ساله در این جشن همسان‌ترین و ناهمسان‌ترین دوقلو یا چندقلوی سال انتخاب می‌شوند که اعضای انجمن با ثبت نام در پروفایل‌های خود، با آوردن امتیاز بیشتر کاندیدای برنده شدن در این مسابقه می‌شوند. خانم‌ها زهرا و فروغ لطفیان به‌عنوان همسان‌ترین دوقلو، امید و امین اسدی (هم‌جنس) و هادی و هدا زارعی (ناهم‌جنس) به‌عنوان ناهمسان‌ترین دوقلوهای سال93 انتخاب شدند. در این جشن کوچک‌ترین دوقلو و چندقلو، آروین و آرتین حریر‌فروش متولد سی‌امین روز فروردین امسال و بزرگ‌ترین دوقلو و چندقلوی حاضر، آقایان ارض‌پیما متولد 1320بودند.

دو قلوها و چندقلوها خوشحال ترند
ایمان و احسان خاصه‌تراش دوقلوی بنیانگذار انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی هستند.

  • انجمن دوقلوها و چند قلوها از کجا شکل گرفت؟

از یک فعالیت دانشجویی شروع شد. ما چند دانشجو بودیم که تصمیم گرفتیم فعالیتی برای دانشجوها داشته باشیم تا اینکه استعدادهای هر کدام از این دوقلوها را که نشانه‌ای از آیات الهی هستند نمایان کنیم و به دیگران بگوییم که چقدر استعداد وجود دارد و بگوییم که کار تیمی ما چقدر خوب است. من به قاطعیت می‌گویم که اگر دوقلوها یک کار تیمی انجام دهند به اندازه 6نفر بازدهی خواهد داشت. این یک نظریه تجربی است. من کتابی به نام «فردی شوید که هر تیمی خواهانش هست» در این زمینه چاپ کرده‌ام که در رابطه با راهکارهای همکاری است، تا یک کار تیمی فوق‌العاده داشته باشیم.

  • چه شد که به فکر برپایی چنین انجمنی افتادید؟

روزهای اول 4 نفر بودیم و هدف‌مان این بود که سال‌ها بعد که نوه‌دار شدیم یک جمع صمیمانه‌ دوقلو داشته باشیم ولی حالا به این نتیجه رسید‌ه‌ایم که از آن فضای دورهمی خارج شویم و ابعاد علمی، فرهنگی و هنری‌ دوقلوها را تقویت کنیم؛ برای مثال ما مهندس‌های پروژه‌های عسلویه را داریم، وکیل‌‌های برجسته و دکترها و گرافیست‌های دوقلو داریم.

  • چند نفر عضو دارید و چند نفر گروه اجرایی هستند؟

حدود 5 هزار نفر عضو و 90نفر تیم اجرایی داریم. تمام دست‌اندرکاران‌ ما از دوقلوها هستند. برای امروز با اینکه ظرفیت سالن 800نفر است ولی ما هزار و 400نفر پذیرش کرده‌ایم که ظاهرا مهمان‌ها از این تعداد هم بیشتر بوده‌اند.

  • فعالیت‌های دیگری هم به غیراز این روز دارید؟

ما تا به حال چیزی در حدود 50مراسم داشته‌ایم ولی بیست‌ودوم اردیبهشت مراسم ثابت هر ساله‌مان است. در طول سال مراسم‌ مختلفی مثل افطاری دوقلوها، تربیت بدنی دوقلوها. امسال بحث سمینارهای علمی را داریم تا بعد علمی دوقلوها را تقویت کنیم تا آینده‌ موفقی داشته باشند. کار تیمی را یاد بدهیم. فعالیت‌های ما به 3 دسته تقسیم می‌شوند:
1- طرح‌های فرهنگی: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و برگزاری مسافرت‌های یک روزه و چند روزه که به اجرا در آمده است.
2- طرح مدیریت سلامت: این طرح برای پیشگیری از بروز بعضی مشکلات خانواده‌ها در تعلیم و تربیت فرزندان، تغذیه کودکان و آموزش آنان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خاص مثل سرطان‌ها و بیماری‌های دهان و دندان‌ها و... که به‌صورت برگزاری سمینارهایی با حضور استادان برجسته کشور برگزار می‌شود.
3-طرح خدمات مشاغل به‌عنوان پیک همیار: انجمن ضمن عقد قراردادهایی با مراکز دولتی، خصوصی و مشاغل توانسته خدمات ارزنده‌ای را در جهت کاهش هزینه خانواده‌ها و تسهیل چرخه اقتصادی خانواده‌های محترم اعضا فراهم کند.

  • عضویت در انجمن دوقلوها چه مزایایی دارد؟

تسهیلات عضویت در انجمن این است که دوقلوها می‌توانند از جاهای مختلف مثل رستوران‌ها، مراکز خرید و... طرف قرارداد انجمن بهره ببرند. مراکز دوقلوی رایگان هم مثل دندان‌پزشکی و حتی باشگاه اسب‌دوانی دوقلوها داریم. البته ما عضویت دوستان دوقلو هم داریم که با معرفی یک دوقلو می‌توانند عضو انجمن شوند.

کد خبر 260148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز