چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

خسارت تصادفات در یک سال برابر با ۶درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، این رقم در حالی است که خسارت‌های معنوی همچون میزان معلولیت و از دست دادن خانواده‌ها قابل محاسبه نیست.

خسارت تصادف‌ها، ۶درصد تولید ناخالص ملی


فرمانده ناجا در حالی چنین آماری را داد که هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور سالانه چیزی نزدیک به ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است. براساس محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این رقم 518913.8میلیارد ریالی حدود 8درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است، آن هم با فرض ثابت ماندن ضرایب برآورد شده از سال 90تا‌کنون. در همان سال90که در این گزارش به‌عنوان سال مورد مطالعه درنظر گرفته شده، پلیس‌راه کشور با بیان اینکه خودروهای ساخت داخل رفته‌رفته ناایمن‌تر شده‌اند، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها و تلفات اقتصادی و اجتماعی را متوجه کیفیت خودروهای تولید داخل دانسته بود. در سال 92از هر 69کشته تصادف در جهان یک نفر ایرانی است. این در حالی است که جمعیت 77.2میلیونی کنونی ایران، نشان می‌دهد که از هر 91نفر ساکن زنده زمین، یک نفر در ایران زندگی می‌کند؛ یعنی ایران با داشتن 1/1درصد از جمعیت جهان، 1/45درصد تصادف‌های منجر به مرگ را میزبانی می‌کند.

پلیس را هم زیر می‌گیرند

فرمانده نیروی انتظامی در این حال تأکید کرد: در حال حاضر هیچ ساختار متمرکزی برای تبیین اهداف و راهبردهای کلان در زمینه مسائل ترافیک و تصادفات وجود ندارد و تنها افرادی تلاش‌های پراکنده‌ای انجام می‌دهند. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در همایش ملی مدیریت ترافیک سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، مدیریت را حلقه مفقوده مدیریت عالی ترافیک دانست و گفت: ما باید به‌دنبال یک ساختار قانونی باشیم که علاوه بر حضور همه نمایندگان دستگاه‌ها، عالی‌ترین مقام کشور نیز در آن عضو باشد تا یک تصمیم یکپارچه در این زمینه اتخاذ شود و حتی نظارت و حساب‌کشی نیز انجام گیرد. او با بیان اینکه این در حالی است که نه‌تنها برخی دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند، بلکه دستاوردهای گذشته را به عقب می‌رانند، گفت: مطمئن باشید اگر کوتاه بیاییم کیسه هوا و ترمز ضد‌قفل نیز به حالت قبل برمی‌گردد و شاید بتوانم بگویم که پلیس تنها دستگاهی است که تا آخر می‌ایستد و جای تأسف دارد که بگویم حتی گاهی پلیس را زیر می‌گیرند! به‌گونه‌ای که حتی دستگاهی با ما جلسه گذاشت و در مورد یک ماشین پرسانحه سعی داشت که ما را قانع کند که اینگونه نیست و این در حالی است که تمامی آمارهای ما نشان می‌دهد این نوع خودرو دارای بیشترین تصادفات است، اما در یک دستگاهی جلسه می‌گذارند که ما را قانع کنند!

زورمان به مردم می‌رسد

فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش ملی مدیریت ترافیک نیز با بیان اینکه میانگین ایمنی خودروها خوب نیست، گفت: بین تلفات خودروهای ایمن و ناایمن تفاوت 10برابری وجود دارد و مطمئنا افزایش سرعت موجب خسارت و تلفات می‌شود و تا زمانی که سطح عمومی ایمنی خودروها بهبود نیافته و راه‌ها متناسب نشده‌اند سرعت افزایش نمی‌یابد. احمدی‌مقدم در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی گفت: قانون این اجازه را داده که هر 3‌سال یک‌بار براساس میزان تورم نرخ جریمه‌ها تغییر کند و این طرح به دولت داده شده و در حال بررسی است تا قیمت‌ها اصلاح شود. او در پاسخ به این سؤال که نرخ تورم چقدر است، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که این عدد حدود دوبرابر شده و این طرح در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و ارقام پیشنهادی نیز به دولت ارائه شده است و در حال بررسی هستیم. فرمانده ناجا در پاسخ به این سؤال که چرا پلیس تنها به مردم سختگیری می‌کند، گفت: ما زورمان به مردم می‌رسد و از آنها عذرخواهی می‌کنیم ولی خودروسازها زورشان زیادتر از مردم است.

سختگیری بر مردم یا خودروسازان؟

فرمانده ناجا با بیان اینکه ارتقای استانداردها باید سختگیرانه باشد، گفت: نباید پلیس را مذمت کرد که چرا سختگیری می‌کند بلکه باید دیگران را به‌دلیل کوتاهی در امر استانداردها مذمت کرد. احمدی مقدم با انتقاد شدید نسبت به بی‌سامانی و بدون مسئول بودن موضوع معاینه فنی در کشور، گفت: معاینه فنی در کشور بلامسئول است و حتی در اغلب نقاط کشور مرکز معاینه‌ای وجود ندارد و باید تمرکزی در راستای مدیریت این معاینه فنی صورت گیرد. او ساماندهی موتورسیکلت‌ها را یکی دیگر از دغدغه‌های پلیس عنوان کرد و گفت:‌ در کمتر کشوری به این میزان موتورسیکلت وجود دارد که اغلب آنان از قشر ضعیف هستند و نمی‌توان به آنها سختگیری کرد و به آنها فشار آورد.

کد خبر 260130

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز