باستان‌شناس‌های ایران قرار است در پروژه‌ای مشترک با سازمان میراث فرهنگی عراق به آن کشور سفر کنند تا کاوش‌های باستان‌شناسی در حاشیه رود فرات با مشارکت باستان‌شناس‌های ایرانی انجام شود.

آثار باستانی عراق


رئیس سازمان میراث فرهنگی عراق در گفت‌وگو با همشهری، همکاری باستان‌شناسان ایرانی برای کاوش در حاشیه رودخانه فرات را با هدف اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری امضا شده میان وزیر گردشگری عراق و سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته اعلام کرد.

مهدیه فوزی المالکی به همشهری گفت: مرمت گورستان تاریخی وادی السلام نیز از دیگر مواردی است که با بهره‌گیری از توانایی مرمتگران ایرانی و همکاری مشترک با مرمتگران عراقی انجام می‌شود.فوزی المالکی تفاهمنامه منعقدشده میان ایران و عراق را در 2 حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اعلام کرد و پس از دیدار با محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت که ایران و عراق به‌منظور بازگرداندن آثار تاریخی متعلق به 2کشور نیز به توافق رسیده‌اند.

آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی عراق به همشهری گفته است، همکاری باستان‌شناسی ایران و عراق تنها محدود به کاوش‌های باستان‌شناسی در حاشیه رود فرات نمی‌شود بلکه نقاط دیگری از کشور عراق نیز برای همکاری‌های مشترک باستان‌شناسی 2 کشور درنظر گرفته می‌شود.به گفته فوزی المالکی، کاوش باستان‌شناسی در حاشیه رود فرات و مرمت گورستان تاریخی وادی‌السلام در عراق نخستین گام‌های همکاری باستان‌شناسی میان 2کشور است.

معاون میراث فرهنگی عراق می‌گوید: قرار است با همکاری ایران در حوزه مرمت آثار تاریخی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.او گفت: در گامی دیگر از روابط فرهنگی با ایران قرار است طرف ایرانی در تهیه پرونده‌های ثبت جهانی آثار تاریخی کشور عراق به طرف عراقی کمک کند تا با یاری میراث فرهنگی ایران آثار تاریخی عراق به ثبت جهانی برسد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز پس از این دیدار اعلام کرد که 2 کشور در زمینه بازگرداندن آثار تاریخی یکدیگر به توافق رسیده‌اند و قرار است با تشکیل یک کمیته مشترک مقدمات بازگرداندن آثار متعلق به 2 کشور که به دلایل مختلف از مرزهای 2 کشور خارج شده‌اند فراهم شود.

سازمان میراث فرهنگی ایران و عراق در تابستان سال 91با امضای یک یادداشت تفاهم درخصوص تسهیل در صدور روادید گردشگری، همکاری‌های مشترک باستان‌شناسی و مرمت آثار تاریخی عراق توافق کردند.

کد خبر 260121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز