سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سخنان احمد توکلی نماینده تهران در مجلس مبنی بر رانت ۶۵۰ میلیون یورویی یک تاجر خاص برای واردات کالاهای اساسی اعلام کرد که بانک مرکزی هنوز ارزی به این تاجر نداده است.

آیا پاسخ ولی‌الله سیف پایانی بر شائبه رانتی است که 29آبان سال گذشته رسانه‌ای شده یا اینکه دیوان محاسبات مجلس ادعای مطرح شده را تأیید و فصل تازه‌ای از مناقشه شکل خواهد گرفت؟ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای به علی لاریجانی تأکید کرد، تا‌کنون ارزی بابت واردات این کالاها به وارد‌کننده داده نشده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأیید این موضوع که واردات کالا توسط تاجر خاص با معرفی وزارتخانه و به‌صورت تعهد مدت‌دار و به نرخ روز تحویل و زمان سررسید صورت گرفته خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه قیمت ارز، نوع ارز و محل تأمین آن از پیش مشخص نیست، تصویر پیش فرض علم و اطلاع برای منفعت رساندن به وارد‌کننده منتفی است.

سیف در نامه‌اش به رئیس مجلس نوشته که تصور جناب آقای توکلی مبنی بر پرداخت به یورو، اساسا واقعیت خارجی ندارد و بانک مرکزی تنها به وظایف قانونی خود برای تعهد تأمین ارز عمل کرده است، لذا نه فرصتی را خلق و نه فرصتی را در اختیار کسی قرار داده است، بلکه تصور خلق فرصت، ناشی از تفکری است که آن را می‌پروراند و متعاقبا به جای فراهم شدن امکان خدمت و رفع مشکلات موجب اتلاف وقت مسئولین می‌شود.
وی اقدام این بانک را باعث ثبات در بازار کالاهای اساسی و منطقی دانسته و تأکید دارد: پس عمل انجام شده نمی‌تواند منجر به ویژه‌خواری و رانت‌خواری شده باشد.

سیف در پایان این سؤال را مطرح کرده که بانک مرکزی چه ارزی پرداخت کرده است تا رانت باشد؟پرداخت ارز مورد نظر جز در ذهن نماینده محترم کجا صورت گرفته است، اگر اطلاعی دارند سند ارز پرداخت‌شده را ارائه کنند.

واکنش نماینده تهران به نامه سیف

احمد توکلی در واکنش به نامه سیف گفت: اعتراض ما باعث پرداخت‌نشدن ارز 650میلیون یورویی شد. ما به اصل کار اعتراض نداشتیم بلکه به انحصاری بودن این قرارداد معترض بودیم و چقدر خوب بود بانک مرکزی این کار را علاوه بر این تاجر با تاجرهای دیگر هم انجام می‌داد. نماینده مردم تهران در مجلس البته تأکید کرد که بانک مرکزی الان باید پاسخگو باشد که چرا برخلاف قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44، امتیاز انحصاری را برای یک فرد قائل شده است.

کد خبر 260107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز