همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه روابط با چین برای ایران اهمیت دارد، گفت که در سفر خود به این کشور، علاوه بر شرکت در اجلاس سیکا، دیدارهایی نیز برای تحکیم روابط دو کشور انجام خواهد شد.

حسن روحانی صبح سه‌شنبه پیش از عزیمت به چین، در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران گفت: به منظور شرکت در اجلاس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) که در شهر شانگهای برگزار می‌شود، سفری دو روزه به چین خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه "به دعوت رئیس‌جمهور محترم چین به این سفر خواهم رفت"، اظهار کرد: بعد از شرکت در اجلاس سیکا در روز پنجشنبه سفر دوجانبه‌ای نیز به منظور تقویت روابط دوجانبه برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت این سفر، گفت: در این سفر، هم شرکت در اجلاس اهمیت دارد چراکه روز‌به‌روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای از نظر سازمان ملل و جامعه جهانی و نیز تأثیر بر صلح، ثبات و تجارت منطقه افزایش می‌یابد و هم روابط ما با کشور چین اهمیت دارد.

روحانی با اشاره به اینکه "سال‌هاست روابط تجاری و اقتصادی ما به سمت شرق است"، تاکید کرد: در شرق، کشورهایی از جمله ژاپن، چین و هند برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند و ما با همه این کشورها روابط گسترده‌ای در بخش‌های تجاری، انرژی، صنایع، علمی و تکنولوژی داریم.

وی با بیان اینکه "در همه زمینه‌ها روابط ما با چین خوب است"، اظهار کرد: این روابط باید رو به گسترش باشد، چراکه چین از کشورهای عضو 1+5 است و در مذاکرات هسته‌ای با هم مذاکره می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: در اجلاس سیکا 22 کشور شرکت می‌کنند و در این سفر ملاقات‌های جانبی با سران برخی از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز خواهیم داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد شانگهای چین ترک کرد.

طرح ایجاد سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ رسماً تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود. در حال حاضر این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، تایلند و رژیم صهیونیستی از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

در مراسم بدرقه رسمی از رییس جمهوری، علاوه بر معاون اول رییس جمهوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری، جمعی از وزرا و معاونان رییس جمهور نیز حضور داشتند.

رییس‌جمهوری در جریان سفر خود به شانگهای چین علاوه بر سخنرانی در چهارمین اجلاس سران سیکا و دیدار با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، قرار است در ملاقات با رییس جمهوری چین، مهمترین مسائل و موضوعات تهران - پکن در راستای ارتقا و گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد.

ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور برخی معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دکتر روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می‌کنند.

کد خبر 260003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز