دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

همزمان با سرایت درگیری‌ها از شرق لیبی به پایتخت، گروه‌های مسلح مقرهای نخست‌وزیری و پارلمان را به محاصره خود درآوردند تا روند تحولات در این کشور وارد مرحله جنگی شود.

لیبی

به گزارش رویترز، درگیری‌های روزهای اخیر در ایالت نفتی بنغازی در شرق لیبی زمانی آغاز شد که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش به همراه افرادی از ارتشی‌های همفکرش با گروه‌های اسلامگرا و انقلابیون سابق در این ایالت درگیر شد و طی 2روز درگیری شدید و خونین میان دوطرف، دست‌کم 80نفر کشته و بیش از 140نفر دیگر هم زخمی شدند.

ژنرال حفتر در ماه‌های گذشته، شبه‌کودتایی انجام داد اما حاکمیت جدید لیبی توانست این اقدام را مهار کند و وی برای مدتی متواری شد. حفتر در حال حاضر با تشکیل گروهی موسوم به ارتش ملی، اعلام کرده است که هدفش مقابله با گروه‌های رادیکال و حفاظت از تمامیت ارضی کشور است. طرفداران وی جنگنده نیز در اختیار دارند و در روزهای گذشته برخی مقرهای گروه‌های مخالف را در بنغازی بمباران کردند.

اما درپی این درگیری‌های خونین، زدوخوردها سرانجام از شرق به طرابلس پایتخت منتقل شد و روز یکشنبه طرفداران ژنرال حفتر با ادعای حمایت پارلمان از افراد رادیکال و تندرو، ساختمان پارلمان را محاصره کرده و وارد آن شدند. اما نمایندگان پارلمان از ساختمان خارج شده‌بودند. حفتر دولت را متهم می‌کند با انقلابیون اسلامگرایی که حاکمیت معمر قذافی را در سال 2011سرنگون کرده، همدستی دارد و کشور را به سوی سراشیبی سقوط و فروپاشی سوق می‌دهد.

نیروهای حفتر پس از خروج از پارلمان، عازم مقر نخست‌وزیری در منطقه بوسلیم در حومه پایتخت شدند و آن را محاصره کردند تا بدین‌ترتیب، میزان شکنندگی حاکمیت جدید و ناتوانی‌اش در برقراری امنیت و ثبات کاملا آشکار شود.برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که حفتر از جانب امارات و مشخصا از سوی محمود جبریل رئیس ائتلاف گروه‌های ملی لیبی حمایت می‌شود تا ضمن ناآرام کردن کشور، مانع از تدوین قانون اساسی جدید و شکل‌گیری نهادهای حاکمیتی شود. جبریل امیدوار است با طولانی کردن مدت این منازعات، زمینه را برای لغو قانون منع ورود وابستگان نظام سابق به ساختار حاکمیتی جدید فراهم آورد تا بدین‌ترتیب رهبری کشور را به‌دست گیرد.

در پی این تحولات و نفوذ گروه‌های مسلح به قلب پایتخت، دولت لیبی دیروز حمل سلاح برای حل مشکلات سیاسی را محکوم کرد و تمامی طرف‌ها را به تلاش برای ایجاد حاکمیتی قانونمدار و متکی بر نهادهای حاکمیتی فراخواند. دولت لیبی همچنین دیروز از گروه‌های اسلامگرا خواست تا به منظور مقابله با نیروهای حفتر در پایتخت مستقر شوند. از سوی دیگر،‌ 2 کشور امارات و عربستان سفارتخانه‌های خود را در طرابلس تعطیل و تمامی کارمندان خود را از این کشور خارج کردند.

کد خبر 259971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز