یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن بشیر متولد ۱۳۳۳ ، از جمله فعالان و اساتید ارتباطات خراسانی است که عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است.

حسن بشیر را بیشتر با تخصص او در جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل می‌شناسند. او از جمله ارتباطاتی‌هایی است که در مقطع کارشناسی رشته‌ای غیر از ارتباطات تحصیل کرده است. بشیر حدفاصل سال‌های 1352 تا 55 مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه جندی شاپور اهواز گذرانده و قریب دو دهه پس از اتمام مقطع کارشناسی، رشته روابط بین‌الملل را برمی‌گزیند و برای تحصیل در مقطع  کارشناسی‌ارشد به انگلستان می‌رود.

بشیر، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل را از سال 1374 در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان آغاز و در سال 1375 از پایان‌نامه خود با عنوان «تاثیر مشاهده تلویزیون بر فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی در جامعه ایرانیان لندن: مطالعه نمونه‌ای» دفاع کرده است.  

دکتر حسن بشیر همچنین مقطع دکتری را حدفاصل سال‌های 1377 تا 1379 در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل در دانشگاه لیستر انگلستان گذرانده است. البته بشیر علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دارای تحصیلات حوزوی نیز است. وی تحصیلات حوزوی را به مدت شش سال تا بخشی از مرحله سطوح ( بخشی از کتاب لمعه) ادامه داده است.

تدریس روش پژوهش در علوم اجتماعی، زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی، روش‌های تحقیق و آمار، نوسازی و دگرگونی سیاسی، فرهنگ و ارتباطات، نقد و تحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون و ارتباطات بین‌المللی و میان فرهنگی در مقطع کارشناسی؛ تدریس روش پژوهش در علوم اجتماعی، نظریه‌های فرهنگ و ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات، نقد و تحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون، توسعه و جهانی‌سازی، روش‌های پژوهش خبری، ارتباطات بین‌المللی و میان فرهنگی، تحقیق در رسانه‌های جمعی و کارگاه پژوهش در فرهنگ و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد در سولبق تدریس بشیر قابل ملاحظه است.

روش پژوهش در علوم اجتماعی و ارتباطات، ارتباطات بین‌الملل، زبان تخصصی برای دکتری، روش‌های پژوهش در فرهنگ و ارتباطات و درس سیاست‌ها و مسائل فرهنگ و ارتباطات جهان از جمله دروسی است که بشیر برای دانشجویان مقطع دکتری ارائه می‌دهد.  

در کنار سوابق آموزشی، مسئولیت‌های علمی و دانشگاهی حسن بشیر عبارت هستند از:

  • رئیس موسسه مطالعات اسلامی لندن (2004-2003)
  • مدیر آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی- آکسفورد- انگلستان (از 2000 تا 2004) (وابسته به دانشگاه پورتسموث انگلستان برای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری)
  • معاون پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (2 سال)
  • مدیر گروه ارتباطات و دین، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) (2 سال)
  • رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (3 سال)
  • سردبیر نشریه "ارتباطات و دین"، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) (از سال 1385 تا 1387)
  • سردبیر فصلنامه علمی- تخصصی "نامه صادق" (نام جدید: دین و ارتباطات) در مباحث میان رشته‌ای دین، فرهنگ و ارتباطات، مرکز تحیقات و با همکاری دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) (از سال 1387 تا کنون)
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه علمی - پژوهشی "مطالعات فرهنگی و ارتباطات" دانشگاه تهران
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه جهانی "گلوبال مدیا ژورنال"
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه فرهنگی - اجتماعی "خط اول" ( نام جدید: رهیافت انقلاب اسلامی)
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه "مطالعات آفریقا"
  • عضو هیئت تحریریه فصلنامه «مطالعات فرهنگی ایران» پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.
  • مدیر مسئول سایت علمی سه زبانه "دین، فرهنگ و ارتباطات" به زبانهای: فارسی، انگلیسی و عربی، دانشگاه امام صادق (ع)
  • مدیر مسئول مجله الکترونیکی "دعوت" صادره از انجمن علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) (برای 2 سال)
  • مدیر مسئول و سردبیر چندین نشریه در لندن از جمله: (Discourse) به زبان انگلیسی، (Open Harts) به زبان انگلیسی، (شئون اسلامیه) به زبان عربی، Iqra: Quran in Focus) نشریه قرانی به زبان انگلیسی.

از جمله آثار تألیف یا ترجمه دکتر حسن بشیر می‌توان به تألیف کتاب‌های «هویت اسلامی در قرن بیست و یکم: چالش تجدد»، «ریشه‌های انقلاب اسلامی در ایران: نگاه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی»، «تروریسم: تعریف، ریشه‌ها، راه حل‌ها»، «قدس: شهر ادیان ثلاثه و حاکمیت اسلام»، «تعامل فرهنگ و سیاست: از تئوری تا واقعیت»، «تعامل دین و ارتباطات»، «اصول و رهیافت‌های هنر اسلامی در کلام رهبری»، «نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه»، «واژه‌نامه روش پژوهش در علوم اجتماعی»، «خبر: تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان»، «"تعزیه" از مجموعه: مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی» و «رسانه‌های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان» و ترجمه کتاب‌های «مرزهای نو در ارتباطات بین‌الملل»، «گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه» و «رسانه‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس» اشاره کرد.

کد خبر 259796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز