یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: درگیری‌های شدید بین گروه‌های مسلح وفادار به یکی از ژنرال‌های پیشین لیبی و شبه نظامیان دست‌کم ۷۹ تن کشته و ۱۴۱ تن زخمی برجای گذاشت.

libya

دولت لیبی یک ژنرال بازنشسته شورشی به نام خلیفه حفتر و نیروهای غیرقانونی او را به تلاش برای انجام کودتا متهم کرده‌است، زیرا آنها برای سرکوب شبه‌نظامیان در استان شرقی بنغازی تلاش کرده‌اند.

حفتر هدایت نیروهای زمینی را در قیام سال 2011 که به سرنگونی معمر قذافی منجر شد، برعهده داشت.او روز جمعه از هواپیماهای جنگنده و بالگرد برای پشتیبانی از یک عملیات علیه شبه‌نظامیان استفاده کرد.

عبدالله الفیتوری یکی از مقامات وزارت بهداشت لیبی با ارائه آخرین آمار تلفات ناآرامی‌های روز جمعه در بنغازی، گفت: زخمی‌شدگان به پنج بیمارستان در منطقه اعزام شده اند.

آمار قبلی تلفات در این منطقه 37 کشته و 139 زخمی اعلام شده بود که در روز شنبه افزایش یافت.

ارتش لیبی در واکنش به تعهد حفتر برای تداوم درگیری تا زمان پاک‌سازی بنغازی از تروریست‌ها ، بر فراز این شهر بندری و حومه آن منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد و متعهد شد هرگونه هواپیما که این ممنوعیت را نقض کند، هدف قرار می‌گیرد.

دولت، پارلمان و ارتش لیبی اعلام کردند عملیات حفتر به مثابه یک کودتا علیه مقامات مرکزی بوده است.

نوری ابو سهمین، رئیس کنگره ملی لیبی در بیانیه مشترکی که از تلویزیون قرائت شد گفت: این اقدام فاقد مشروعیت دولتی و یک کودتا است.

ابو سهمین که عبدالله الثانی، نخست وزیر تازه منصوب شده لیبی و عبدالسلام جداله الصالحین، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح لیبی در کنارش ایستاده بودند، گفت: تمام کسانی که در این کودتا دست داشتند تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

این در حالی‌ست که حفتر اتهامات علیه خود را رد کرد و گفت: عملیات ما یک کودتا نیست و ما قصد نداریم قدرت را در دست بگیریم. این عملیات یک هدف مشخص دارد و آن از بین‌بردن تروریسم در لیبی است.

ژنرال حفتر که خود را به‌عنوان رئیس نیروهای مسلح ملی لیبی می‌داند و از حمایت نیروها و یگان‌های شورشی ارتش برخوردار است و جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش را در اختیار دارد این عملیات را به طور خودسرانه انجام داده است.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،تهدید حفتر برای پاک‌سازی بنغازی از تروریست‌ها یک توهین آشکار به مقامات این کشور است که سعی کرده‌اند به بی‌قانونی در این کشور پایان دهند. کشور لیبی پس از برکناری معمر قذافی، پر از سلاح‌های پراکنده در سطح شهرها است و توسط شبه‌نظامیان اداره می‌شود.

شبه نظامیان پیشین که زمانی قهرمان شناخته می‌شدند به خاطر حملاتی که به کشته‌شدن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی، قضات و اتباع خارجی در بنغازی انجامیده، مقصر شناخته شده‌اند.

کد خبر 259723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز