شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

کام بورس از شنیدن برخی شایعات تلخ شد طوری که فقط ارزش ۳۳ سهم در بورس افزایش یافت و قیمت سهام ۲۰۲شرکت نزول کرد.

بورس

به گزارش همشهری، بورس نشان داد که منتظر شنیدن خبر توافقی با کیفیت از مذاکرات است. درحالی‌که شایعاتی درمورد لغو تدریجی تحریم‌ها در یک دوره 10، 12 یا حتی 20ساله شنیده می‌شد. اگر قرار باشد تحریم‌های بین‌المللی آنطور که 1+5 می‌خواهد در یک دوره طولانی‌مدت رفع شود، صنایع و شرکت‌های بورس آسیب زیادی خواهند دید. کارشناسان معتقدند که شرکت‌های ایرانی در جریان تحریم بلند مدت مزیت رقابتی‌شان را از دست خواهند داد. رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی به میزان 8/5درصد ناشی از همین فشار دشمن برای زمینگیر شدن شرکت‌های اقتصادی ایران بوده است. به‌دنبال چنین رویدادی دیروز بازار سهام تحت‌تأثیر جو سرد مذاکرات هسته‌ای در وین قرار گرفت و منجر به نزول شاخص‌های بورس شد.

مقاومت تیم مذاکره‌کننده در برابر زیاده‌خواهی غرب شایعاتی را درپی داشت که به ایجاد جو منفی در بازار سهام دامن زد به‌طوری که از آغاز معاملات روز گذشته بیشتر سهامداران بورس در صف‌های فروش ایستادند و در نهایت شاخص کل بورس تهران 715واحد کاهش یافت و قیمت سهام 202شرکت نزول کرد. حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: فارغ از بحث مجامع سالانه و بودجه‌های سال آینده سرمایه‌گذاران منتظر اخبار خوشی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 و کم شدن فشار‌های دشمن هستند که درصورت تفاهم بلندمدت و اقدامات عینی و عملی اقتصاد ایران می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود.
این کارگزار بورس‌ها با اشاره به اینکه طی 2هفته گذشته بازار نشان داد که در حالت انتظار به سر می‌برد، گفت: در این مدت بازار روند خاصی نداشت و تنها خبری که منجر به تعیین روند بازار خواهد شد توافق ایران با گروه1+5 و کم شدن فشار‌های دشمن است.

ابوالفضل داوودآبادی مشاور سرمایه‌گذاری هم در این‌باره گفت: این نوع مذاکرات بسیار بلندمدت بوده و اثرات آن به‌طور بلندمدت مشخص می‌شود؛ در بورس تصمیم‌گیری‌ها براساس وقایع آینده رخ می‌دهد و به‌نظر من روی‌هم‌رفته خوش‌بینی نسبت به مذاکرات بسیار بالاست اما نتیجه مذاکرات مطابق با انتظارات سهامداران بازار نیست. وی در پایان تأکید کرد: سرمایه‌گذاران بیشتر به‌دنبال اخبار آینده‌دار و مثبت در شرکت‌ها هستند که در مجامع برگزار خواهد شد.

بنابراین از طرفی اجرای هدفمندی و میزان تأثیر تحریم‌های دشمن بر شرکت‌ها به‌طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. او افزود: بازار سهام نیازمند ایجاد یک روند برای تصمیم‌گیری در آینده است. بنابراین میزان موفقیت سیاستمداران در مذاکرات بین‌المللی اثر زیادی بر اقتصاد و بازار سهام دارد که باید دید در آینده این توافقات چقدر عینی و عملیاتی‌ خواهد بود. شهریار شهمیری مدیرعامل یک شرکت کارگزاری هم در این‌باره گفت:

فاکتورهای بسیار زیادی بر شرایط بازار مؤثر است اما در مورد مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات وین انتظار بازار این است که همه تحریم‌ها برداشته شود. وی ادامه داد: اگر اتفاق پیش رو مبنی بر برداشتن تحریم‌ها به‌صورت عملیاتی در تمام حوزه‌ها رخ دهد، جهش خوبی در تمام حوزه‌های اقتصادی به‌وجود خواهد آمد. محمدرضا رهبر، عضو سابق هیأت مدیره شرکت بورس اما اعتقاد دیگری دارد. او درباره نزول بورس در مبادلات توضیح داد:

«اگرچه روند نزولی بورس نگران‌کننده است اما نمی‌توان آن را یک بحران اساسی تلقی کرد. باارزیابی از بازار و بررسی روند شاخص‌های مهم بورس، مشخص می‌شود که بازار سرمایه در 4سال گذشته، به جز سال92 که رشد شاخص شتابان و خارج از تصور بود و رشدی معادل 131درصد را تجربه کرد، در سایر سال‌ها از رشد منطقی و قابل‌قبولی برخوردار بوده است. طبیعی است که شاخص سهام و اوراق بهادار در هیچ بورسی به‌طور مستمر روند صعودی یا همواره کاهشی نداشته است. به‌عبارتی نوسان قیمت‌ها در ذات بورس وجود دارد. کاهش شاخص در مدت چند هفته نمی‌تواند علامتی برای وجود بحران در بورس باشد.»

کد خبر 259666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز