همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ با بیان اینکه بالغ بر هشت سال است که الزام قانونی اجرای دوسالانه پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان متوقف شده است، از فراتحلیل کلیه تحقیقات حوزه ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان خبر داد و جزئیات برگزاری موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها را تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مجید توسلی در نشست «ارتباطات سیاسی؛ مسائل داخلی، چشم‌اندازهای جهانی» که شنبه 27 بهمن ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، با یادآوری ضرورت توجه دولت‌ها و نظام‌های سیاسی نسبت به خواسته‌ها، ارزش‌ها و سمت‌وسوی نگرش‌های مردم در حوزه‌های مختلف، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، به موجب قانون موظف است هر دو سال یک بار پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان را در سطح ملی انجام دهد که مرحله اول آن در سال 81 و مرحله دوم در سال 83 انجام شد اما این پیمایش ملی پس از سال 83 دیگر متوقف شد.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای برگزاری جلسات متعدد با وزرا و وکلا جهت اجرای موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، اظهار داشت: شاخص‌هایی که در موج سوم این پیمایش باید برای سنجش ارزش‌ها و نگرش‌ها مورد استفاده قرار گیرد، الزاماً همان شاخص‌های مج اول و دوم نیست بنابراین باید در این حوزه، شاخص‌سازی صورت گیرد. لذا لازم است کلیه تحقیقاتی که در کشور به شکلی به ارزش‌ها و نگرش‌ها مربوط می‌شوند فراتحلیل شوند.

توسلی افزود: به منظور فراتحلیل نتایج تحقیقاتی که در حوزه ارزش‌ها و نگرش‌ها صورت گرفته است به 42 سازمان مراجعه کرده که 28 سازمان طرح‌هایی برای ارائه در دست داشتند. در مجموع یک هزار و 200 طرح و پژوهش و پایان‌نامه جمع‌آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین 330 طرح در مرحله اول و 279 طرح در مرحله نهایی که به شکلی چند مفهوم مربوط به پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها در آنها لحاظ شده بود مورد بررسی قرار گرفت و حدود هفت هزار و 500 صفحه اطلاعات آنها استخراج شد.

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ از استخراج 47 مفهوم و در نظر گرفتن 24 مفهوم کلی در ارتباط با حوزه ارزش‌ها و نگرش‌ها خبر داد و گفت: تمام پیشینه تحقیقاتی، پرسشنامه‌ها و متغیرها و تعاریف عملیاتی در این فراتحلیل به شکلی آمده و تلاش‌مان هم این بود تا شاخص‌هایی که در موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها مدنظر قرار می‌گیرند با شاخص‌های موج اول و دوم قابل مقایسه باشند لذا 30 درصد شاخص‌های موج سوم با شاخص‌های موج اول و دوم یکسان هستند.

وی افزود: شاخص‌ها و مفاهیم استخراج‌شده برای موج سوم باید داوری شوند و برای انجام پیمایش در سطح ملی در اختیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گیرند.

کد خبر 259630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز