مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماده جدید و پیشرفته گرافن به روش شیمیایی و در مقیاس آزمایشگاهی، در دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

گرافن محکم‌تر از فولاد در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد

به گزارش ایرنا ،پژوهشگر طرح تولید گرافن به روش شیمیایی به ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده و امکان کاربرد آن در صنایع جدید اشاره کرد و گفت: گرافن لایه بسیار نازکی از کربن با استحکامی بیش از فولاد است که می‌تواند زمینه را برای ساخت ابزارهای الکترونیکی پیشرفته فراهم کند.

کامران شایان افزود: در روش‌های معمول، گرافن با فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شود ولی در این پژوهش برای ساخت نوع خالص‌تر آن از روش فیزیکی استفاده شد.

وی یکی از ویژگی‌های این تحقیق را ساخت گرافن در محیطی با دمای منهای 191 تا منهای 196 با استفاده از ازت، اکسیژن و آرگون مایع ذکر کرد و گفت: در این پژوهش گرافیت را در ظرف حاوی ازت، اکسیژن و آرگون مایع قرار داده و تحت تابش لیزر نئودیمیم یاگ قرار دادیم.

شایان ادامه داد: به تدریج با تبخیر محلول اولیه، گرافن در اطراف ظرف رسوب می‌کند و ما در مرحله بعد با تراشیدن یا حل کردن گرافن در محلول مورد نظر اقدام به جداسازی کردیم.

پژوهشگر طرح یادآور شد: بررسی‌های ما نشان داد که گرافن به دست آمده از نظر خلوص درجه بالاتری از محصولات موجود و تولید شده با روش‌های شیمیایی را دارد.

شایان کاربرد این روش را برای صنایعی که خلوص بالای گرافن برای آنها اهمیت دارد دانست و افزود: آزمایش‌های اولیه بهبود قابل توجهی را در خواص گرافن تولیدی نشان می­‌دهد که این موضوع در قالب سه مقاله در کنفرانس ANGEL 2014 اردیبهشت امسال در کشور ژاپن، ارائه می­‌شود.

وی تصریح کرد: روش تولید این طرح در مراحل ثبت اختراع داخلی است و با انجام تحقیقات بر روی بهبود کاربردهایی که نیازمند گرافن با خلوص بالا هستند مانند دارو رسانی و ساخت بافت­‌های مصنوعی به فکر تجاری سازی روش مذکور هستیم.

شایان گفت: اکنون تیم قبلی به همراه چند تن از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در آزمایشگاه لیزر و فتونیک مشغول به تحقیق، آزمایش‌های بیشتر و رفع چالش­‌های موجود مشغول هستند.

گرافن که از آن به عنوان جادوی قرن 21 یاد می‌شود، ساختاری دو بعدی از یک لایه منفرد شبکه لانه زنبوری کربنی است.

این ماده به علت داشتن خواص فوق العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای منحصربه فرد تبدیل شده است.

خواص متعدد و منحصر به فرد گرافن سبب شده که این ماده دارای کاربردهای فراوانی در نانوالکترونیک، پیل‌های خورشیدی و ابزارهای ذخیره انرژی مثل باطری‌ها و ابرخازن‌ها باشد.

کد خبر 259465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز