چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انفجار معدنی در شهر سوما در غرب ترکیه جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفته و صدهانفر از معدنچیان را نیز در زیر آوار گرفتار کرده‌است.

معدن

براساس گزارش گاردین، به گفته وزیر انرژی ترکیه، انفجار در هنگامی رخ داده که 787 معدنچی در داخل معدن حضور داشته‌اند. این فاجعه دراثر اتصال برق رخ داده و عملیات نجات گسترده‌ای برای نجات این افراد در جریان است. به گفته تانر ییلدیز از میان کارگرانی که در هنگام انفجار در معدن بوده‌اند تنها 363 نفر بیرون آورده شده‌اند که کشته‌ها نیز شامل آنها می‌شوند.

تیم امداد از طریق مناطق اطراف معدن به داخل آن راه یافته و هوای تازه به درون معدن تزریق می‌کنند. انفجار دستگاه برق در این معدن موجب قطع برق شده و بالابرهای معدن را از کار انداخته و به همین دلیل صدها معدنچی در زیر زمین باقی‌مانده‌اند. این حادثه در عمق دو کیلومتری معدن  رخ داده و همین طول زیاد تونل معدن، کمک‌رسانی را دچار مشکل کرده‌است.

همچنین از آنجایی که این حادثه در زمان تغییر شیفت کارگران رخ داده‌است،‌ تعیین دقیق تعداد افرادی که در معدن به‌دام افتاده‌اند کاری دشوار است. ییلدیز اعلام کرده عملیات نجات باید تا صبح به پایاد برسد، زیرا زمان برای نجات جان افراد از دست خواهد رفت. درحال حاضر 400 امدادگر برای نجات جان معدنچیانی که گازهای مسمومی مانند مونوکسید و دی‌اکسید کربن جانشان را تهدید می‌کند، در تلاشند.

ساعاتی پس از انفجار شهردار شهر «مانیسا» شمار کشته‌ها را 157 نفر اعلام کرده بود و پیشتر از آن نیز مرگ 17 نفر تایید شده بود. رئیس اتحادیه معادن ترکیه اعلام کرده همه معدنچیان مجهز به ماسک اکسیژن هستند اما مشخص نیست این ماسک‌ها تا چه‌زمانی دوام خواهند آورد. به گفته مالکان معدن، این انفجار درحالی رخ داده که کارگران بالاترین تدابیر و اصول امنیتی را رعایت می‌کرده‌اند،‌از این رو تحقیق برای یافتن دلیل این فاجعه ادامه دارد.

رجب طیب اردغان، نخست وزیر ترکیه سفر خود به آلبانی را به دلیل وقوع این فاجعه تاخیر انداخته و قصد دارد از سوما بازدید کند.

کد خبر 259402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز