یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: درست از لحظه‌ای که از خانه خود خارج می‌شویم و به سمت یکی از معابر اصلی یا بزرگراه‌ها حرکت می‌کنیم با موجی از ترافیک مواجه می‌شویم و اغلب مسافت‌های کوتاه ۱۵تا ۲۰دقیقه‌ای را یک‌ساعته می‌پیماییم و زمانی که به محل کار می‌رسیم انرژی در لحظات اولیه کاری به‌دلیل خستگی و ناراحتی حضور در ترافیک سنگین وجود ندارد.

ترافیک

از سر کار هم که می‌رویم حضور در ترافیک سنگین مسیر بازگشت باعث می‌شود که علاوه بر اعصاب‌خردی رمقی هم در بدنمان نماند. این عوارض جانبی می‌تواند درصورت تکرار باعث بروز اختلالات در عملکرد سیستم بدن و مغز شود، علاوه بر این زمینه ابتلای فرد به بیماری‌های روحی و روانی را فراهم می‌آورد. در این مطلب که بیشتر اطلاعات آن از دکتر بابک قرائی مقدم متخصص جراحی مغز و اعصاب گرفته شده به تأثیر ترافیک و آلودگی بر سلامت انسان پرداخته شده است.

ترافیک

ترافیک به شلوغی ایجاد شده در اثر استفاده بیش از حد عابران پیاده، جانوران و وسایل نقلیه از خیابان‌ها گفته می‌شود. واژه ترافیک برای عبور اطلاعات و دیتاهای مخابراتی نیز کاربرد دارد. امروزه از این واژه بیشتر برای ازدحام وسایل نقلیه و مخابرات استفاده می‌شود.

تأثیر ترافیک بر سلامت

ترافیک از 2جنبه بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؛ استرسی که ترافیک ایجاد می‌کند و آلودگی هوای ناشی از ازدحام بیش از حد خودرو در یک منطقه که می‌تواند تأثیرات مخربی بر تمام اندام‌های بدن سیستم عصبی، ریه‌ها، قلب و گوارش بگذارد.

زیان حضور 30دقیقه‌ای در ترافیک

نتایج تحقیقات دراز مدتی که در مناطق مختلف جهان انجام گرفته نشانگر آن است که تنفس به‌مدت 30دقیقه در هوای آلوده ناشی از ترافیک شهری باعث ایجاد تغییر در جریان الکتریسیته در مناطق مغز مرتبط با رفتارها، تصمیم‌گیری‌ها و استرس می‌شود.

آثار 90روز حضور در ترافیک

تحقیقات در هلند نشان داده است که حضور 90روزه در شهرهای پرترافیک و آلوده می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در ژن‌های افراد مسن شود.

مناطق دخیل در ایجاد استرس

مناطق هیپوتالاموس، هیپوکامپ، آمیگدال و نواحی پروفرونتال بیشترین مناطقی هستند که در فرایند تصمیم‌گیری و مقابله با استرس دخیل هستند. در پی حضور طولانی مدت فرد در هوای آلوده عملکرد این مناطق با اختلال مواجه ‌شده و در نتیجه فرد دچار استرس می‌شود.

اثر آلودگی هوای ناشی از ترافیک

آلودگی هوا که در فضای متراکم خودروهای روشن پشت ترافیک تشدید می‌شود باعث تأثیر منفی روی رشد طبیعی مغز، ایجاد اختلال در بارداری و بروز اوتیسم در نوزادان و کودکان و ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود.

تسهیل در پیری

حضور در ترافیک علاوه بر اینکه روح و روان فرد را فرسوده می‌کند باعث تسهیل در پیری از نظر مغزی می‌شود. در واقع سلول‌های مغز با حضور طولانی مدت در هوای آلوده دچار پیری می‌شوند.

اختلال در سیستم‌های دیگر بدن

اختلال فعالیت مغز که از طریق منطقه سمپاتیک و پاراسمپاتیک بر عملکرد سایر سیستم‌های بدن تأثیر دارد می‌تواند به‌طور غیرمستقیم مشکلاتی در سایر اندام‌های بدن از جمله قلب و دستگاه گوارش ایجاد کند.

کد خبر 259209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز