یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای نخستین بار موفق به تعیین توالی ژنوم عنکبوت شده و دریافتند که انسان‌ها از شباهت‌های ژنتیکی خاصی با این موجودات خزنده وحشتناک برخوردارند.

شباهت‌های ژنتیک انسان با عنکبوت

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه آرهوس دانمارک و موسسه ژنومیک پکن بر روی دو گونه عنکبوت به نمایندگی از دو نمونه از سه گونه اصلی خانواده عنکبوت‌ها کار کردند.

یکی از این عنکبوت‌ها یک عنکبوت کوچک مخملی و دیگری یک رطیل است.

این دانشمندان توانستند ژنوم عنکبوت مخملی را با موفقیت تعیین توالی کنند، اگرچه هنوز با شکاف‌های حل نشده در نقشه ژنتیکی رطیل روبرو هستند.

ایده محققان این بود که با مقایسه ساختار ژنتیکی این موجودات، بتوانند آنچه یک عنکبوت را به یک عنکبوت تبدیل کرده، شناسایی کنند. اما از آنجایی که بیش از 300 میلیون سال از جد مشترک این دو گونه گذشته، آنها نتوانستند شمار محدودی از شباهت‌ها را پیدا کنند.

با این حال، محققان توانستند حدود 200 تا 300 ژن را شناسایی کنند که تنها در این دو گونه عنکبوت وحود داشتند. این ژن‌ها می‌توانند کاندیداهایی برای ژن‌های خاص عنکبوت‌ها باشند.

دانشمندان همچنین ترکیب پروتئینی ابریشم و تولید سم در عنکبوت‌ها را بررسی کردند. بسیاری از محققان به دنبال درک بهتر از حوزه‌هایی مانند چگونی تولید تارهای باریک اما بسیار قدرتمند توسط این موجودات هستند و اینکه سم آنها چگونه عمل می‌کند.

با درک مکانیسم زیربنایی این حوزه‌ها، می‌توان این دانش را در طولانی مدت به کاربری صنعتی برای اهدافی مانند تولید مواد زیستی یا تولید دارو و آفت‌کش‌ها تبدیل کرد.

محققان با توصیف ژنوم به ابزاری بسیار بهتر از پیش در بررسی عنکبوت‌ها دست یافته‌اند. آنها اکنون قصد دارند از این ژنوم برای کار بیشتر در پژوهش آنزیم‌های گوارشی عنکبوت‌ها و سیستم ایمنی بدن آنها بهره ببرند.

کد خبر 259117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز