رضا کربلایی: بنزین پاک از سال آینده در سراسر ایران توزیع می‌شود.

بنزین پاک

 این تازه‌ترین وعده وزیر نفت است برای کم کردن آلودگی هوای ایران و توقف بنزین یورو2 که انتقادهای بسیاری را در سال‌های اخیر به همراه داشته است.

بیژن زنگنه همچنین از افزایش عرضه بنزین پاک در سطح 8کلانشهر کشور تا شهریور‌ماه امسال‌ خبر داد و گفت: هم‌اکنون عرضه بنزین پاک در تهران و کرج منجر به بهبود وضعیت هوای این دو کلانشهر شده است. پیش از این قرار بود تا پایان تیرماه بنزین پاک که سوختی نزدیک به بنزین یورو4 ارزیابی می‌شود در کلانشهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد و اراک توزیع شود.

به گزارش همشهری، همزمان با توقف عرضه بنزین تولید شده در برخی مجتمع‌های پتروشیمی و توزیع بنزین پاک در کلانشهرهای تهران و کرج، پدیده آلودگی و وارونگی هوای این دو کلانشهر به‌طور محسوسی کاهش پیدا کرده و حالا این انتظار فراگیر شده که دولت باید بنزین پاک در سراسر ایران توزیع کند. اما این انتظار چگونه برآورده خواهد شد؟

مسئولان وزارت نفت امیدوارند با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه دردست احداث ستاره خلیج‌فارس، هم بر تولید بنزین کشور بیفزایند، هم واردات بنزین خارجی را متوقف سازند و هم کیفیت بنزین را افزایش دهند. زنگنه اعلام کرده که در شرایط فعلی کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های نفت کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ظرفیت تولید بنزین کشور حدود 34میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

او درباره ‌آخرین تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها برای شرایط اضطراری بوده و پس از دریافت گزارش آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها دستور توقف تولید آنها را صادر کرده‌ام و هم‌اکنون میزان واردات افزایش یافته تا جبران کسری بنزین پتروشیمی‌ها شود. وی افزود: مسئله‌ای که به تازگی کشور را دچار مشکل کرده، بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی (عمدتا پتروشیمی برزویه) بوده است، اساسا محصول مصرف شده این واحد در کشور بنزین نبوده است، زیرا این محصول حاوی یکسری مواد هیدروکربوری بوده که با بنزین مخلوط و در شرایط اضطرار در کشور مصرف می‌شده است، اما در شرایط عادی این کار برای سلامت مردم و محیط‌زیست درست نیست. وزیر نفت اضافه کرد: از زمانی که مطمئن شدم این بنزین دارای بنزن و آروماتیک بالاتر از حد مجاز و با اشکال همراه است، دستور قطع تولید آن را صادر و به همان میزان واردات بنزین را شروع کردیم. زنگنه اظهار داشت: هم‌اکنون بنزین تولید شده و وارداتی به کشور از نظر کیفیت مناسب است.

بنزین پاک به تبریز می‌رود

بنزین 3کلانشهر تهران، کرج و اراک با کیفیت یورو ٤ توزیع می‌شود که آثار مثبت آن کاملا مشهود است، به‌زودی تبریز نیز به کلانشهرهای مصرف‌کننده بنزین پاک می‌پیوندد. این تازه‌ترین برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. عباس کاظمی مدیرعامل این شرکت ملی اظهار کرد: بنزن موجود در بنزین این کلانشهرها 7.8 درهم درصد (زیر یک درصد)، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اکتان آن٩١ و کاملا مطابق با استاندارد یورو ٤ است. کاظمی افزود: با اجرای کامل طرح بنزین‌سازی‌ جدید پالایشگاه تبریز، شهر تبریز نیز به‌عنوان چهارمین کلانشهر از بنزین با کیفیت یورو٤ بهره‌مند خواهد شد و هم‌اکنون بنزن موجود در بنزین تولیدی این شرکت به کمتر از نیم‌درصد رسیده است.

کد خبر 259042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز