شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

حوادث شهربازی‌ها همچنان قربانی می‌گیرد و این بار بر اثر سقوط یکی از کابین‌های ترن هوایی از ارتفاع ۶ متری در پارک ارم تهران، ۳ دختر به‌شدت آسیب دیدند و راهی بیمارستان شدند.

پارک ارم

این حادثه ساعت 23جمعه در لوناپارک یک رخ داد و امدادگران را راهی‌ پارک‌ارم کرد. حسن عباسی مدیرروابط عمومی اورژانس تهران در این خصوص به همشهری گفت: ساعت 23:02جمعه سقوط یکی از وسایل بازی پارک ارم به اورژانس گزارش شد که تیمی از امدادگران به محل رفتند.

در بررسی‌ها مشخص شد که یکی از کابین‌های ترن هوایی از ارتفاع حدودا 7متر سقوط کرده و 3دختر جوان نیز مصدوم شده‌اند. وی افزود: امدادگران اورژانس 2نفر از آنها را و امدادگران هلال احمر نفر سوم را به بیمارستان رسول اکرم منتقل کردند و آنها تحت درمان قرار گرفتند.

در همین حال جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز به همشهری گفت: این حادثه ساعت 23:13به آتش‌نشانی اطلاع داده شد و آتش‌نشانان بلافاصله راهی پارک ارم شدند. آنها بلافاصله عملیات خود را برای نجات 3دختری که داخل کابین گرفتار شده بودند آغاز کردند و موفق شدند با بریدن قطعات فلزی هر سه‌نفر آنها را از کابین خارج کنند و تحویل اورژانس بدهند. ملکی در ادامه گفت: خوشبختانه هر سه‌دختر جوان کمربند ایمنی خود را بسته بودند و این باعث شد که به بیرون از کابین پرتاب نشوند، درصورتی که اگرکمربند خود را نبسته بودند، مرگ این افراد حتمی بود.

حسین درخشان مدیر روابط عمومی هلال احمر نیز به همشهری گفت: دخترانی که در این حادثه مصدوم شدند 25، 26و 29ساله بودند که از ناحیه گردن، دست، نخاع و کمر آسیب جدی دیده‌اند. وی افزود: خوشبختانه این دستگاه خارج از حصار و در جایی سقوط کرد که هیچ‌کس در آنجا نبود در غیراین‌صورت امکان داشت حادثه خطرناک تری رخ دهد. وی افزود: علت این حادثه نیز توسط کارشناسان در حال بررسی است.

شکایت می‌کنیم

یکی از دخترانی که در این حادثه دچار آسیب شده است، رکسانا نام دارد. پسرعمویش که شب حادثه همراه وی بود در گفت‌وگو با همشهری گفت: جمعه شب به همراه دخترعمویم و چند نفر دیگر از آشنایان به پارک ارم رفتیم. صف ترن هوایی شلوغ بود و بعد از خرید بلیت سوار شدیم. معمولا 3نفر در کابین می‌نشستند، رکسانا به همراه 2نفر دیگر داخل کابین جلویی نشستند و ما هم سوار کابین عقبی شدیم. ترن شروع به حرکت کرد و در ارتفاع حدودا 6یا 7متری از سطح زمین بود که ناگهان کابینی که رکسانا و 2دختر دیگر سوار آن بودند از ریل خارج شد و به پایین سقوط کرد. بعد از آن برق دستگاه قطع شد و ما نیز در بالاترین نقطه گرفتار شدیم. در آن شرایط وحشت‌زده شده بودیم. اگر ترن روی جمعیتی که در صف بودند سقوط می‌کرد، فاجعه رخ می‌داد.

وی ادامه داد: من و 2نفر همراهم میله‌ها را گرفتیم و با زحمت خودمان را به پایین رساندیم. رکسانا و 2دختر دیگر که مانیا و نگار نام دارند مجروح شده بودند. امدادگران هر سه‌نفر آنها را به بیمارستان رسول اکرم منتقل کردند. در این حادثه بیشترین آسیب به نگار و مانیا وارد شده است. مانیا از ناحیه دست، دچار شکستگی شده و نیاز به عمل جراحی دارد.

همچنین به‌خاطر شکستگی دنده‌هایش، ریه‌اش آسیب دیده و خون زیادی وارد ریه‌اش شده بود که پزشکان خون را از ریه‌اش خارج کردند و او از خطرمرگ حتمی نجات پیدا کرد. او در قسمت‌ آی‌سی‌یو بستری و تحت‌درمان است.مرد جوان افزود: نگار مهره پنجم گردنش آسیب دیده و نمی‌تواند پاهایش را تکان بدهد. پزشکان گفته اند که شاید با عمل جراحی از خطر فلج شدن نجات پیدا کند. رکسانا هم 2تا از مهره‌های گردنش شکسته و از قسمت کمر آسیب دیده که ما پیگیر این موضوع هستیم و از مقصران حادثه شکایت داریم.

حضور در بیمارستان

درحالی‌که تلاش پزشکان برای درمان مجروحان حادثه ادامه دارد، رئیس پارک ارم با حضور در بیمارستان و عیادت از بیماران اعلام کرد که همه مخارج بیمارستان را پرداخت خواهد کرد.ایرج جهانگیر در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: دستگاه ترن هوایی برگه استاندارد داشته و تحقیقات برای مشخص شدن علت حادثه ادامه دارد. وی گفت: جمعه‌شب وقتی در جریان این حادثه قرار گرفتم بلافاصله در بیمارستان حاضر شدم و تا آخرین لحظه نیز در کنار مصدومان حادثه خواهم بود. وی افزود: برخی گفته‌اند که علت این حادثه نقص فنی و فرسوده بودن این دستگاه بوده اما در حقیقت اینطور نیست.

این وسایل متعلق به پیمانکار بخش خصوصی است که پس از اجاره فضا در پارک اقدام به فعالیت می‌کند. ما نیز مسئولیم تا برگه‌های استاندارد و کارشناس فنی این دستگاه‌ها را هر سال یک‌بار مورد بررسی قرار دهیم. وی ادامه داد: دستگاهی که سقوط کرده دارای برگه استاندارد و کارشناس فنی بوده و تا 6‌ماه دیگر اعتبار داشته است. معمولا همه دستگاه‌هایی که در پارک هستند سالی یک‌بار استاندارد بودن آنها بررسی می‌شود و اگر مشکلی داشته باشند به هیچ عنوان برگه استاندارد به آنها ارائه نمی‌شود.

با وجود این کارشناسان استاندارد در این خصوص بررسی‌های خود را انجام می‌دهند تا علت اصلی این حادثه مشخص شود. در همین حال مدیرکل استاندارد تهران به ایسنا گفت: تیمی برای بررسی علت حادثه سقوط ترن هوایی در پارک ارم اعزام شده است. مسلم بیات افزود: پارک ارم دهم اسفند سال گذشته مورد بازرسی قرار گرفت و تأییدیه‌های لازم را دریافت کرد.

بر این اساس همه تجهیزات موجود در این پارک طبق آخرین بازرسی انجام شده استاندارد هستند. وی افزود: این پارک دارای مدیر فنی و معاون فنی بوده و دارای گواهی بازرسی استاندارد نیز است؛ ضمن اینکه تجهیزات آن هر سه‌‌ماه یک‌بار مورد بازرسی ادواری قرار می‌گیرد و مغایرتی با استاندارد نداشته‌اند.

مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به اینکه دلیل اصلی این حادثه بعد از بررسی‌های بیشتر مشخص خواهد شد، گفت: شاید نیاز به این باشد که قطعات وسیله‌ای که سقوط کرده مورد تست قرار گیرد. وی اظهار کرد: این پارک قبلا به‌دلیل غیراستاندارد بودن تجهیزاتش پلمب شده بود اما بعد از رفع نقایص و جمع‌آوری تجهیزات غیراستاندارد تأییدیه استاندارد را دریافت کرد. به گفته وی تأییدیه استاندارد تجهیزات پارک ارم از ششم شهریور پارسال تا شهریور امسال اعتبار دارد.

کد خبر 259034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز