آرش نهاوندی: در روز ۲۹ فروردین سال‌جاری ۲روز مانده به روز مادر یک عمل پیوند دست در بیمارستان شهید رجایی شهرستان داران استان اصفهان تنها با حضور پزشک جراح متخصص و یک پرستار با موفقیت کامل و به‌طور رایگان به انجام رسید.

این عمل جراحی حدود 5 ساعت طول کشید. به گفته دکتر مهدی بهاری مهربانی جراح ارتوپدی که دوران طرح خود را در شهر داران می‌گذراند و این عمل جراحی توسط وی انجام گرفته است ساعت4 بعدازظهر با وی تماس گرفته می‌شود و درحالی‌که وی پزشک کشیک نبوده و برای انجام پاره‌ای از کارها در بیمارستان مانده بود، در خواست عمل پیوند دست یک جوان 18ساله که بر اثر انفجار مواد محترقه انگشت و کف دستش از قسمت اصلی دست جدا شده بود، تلفنی با وی در میان گذاشته می‌شود.

یک ساعت بعد این جوان به بیمارستان انتقال می‌یابد. این متخصص گفت: به‌دلیل اینکه 6 ساعت پس از جدا شدن هر عضوی از بدن فرصت برای پیوند وجود دارد و این جوان نیز یک‌ساعت از این زمان را از دست داده بود، بلافاصله وی را به کمک تنها پرستار حاضر در بیمارستان به اتاق عمل منتقل کردیم و با همکاری یکدیگر طی حدود 5ساعت عمل جراحی پیوند انگشت و کف دست این بیمار انجام گرفت.

به گفته دکتر مهربانی به‌دلیل سوختگی در محل پوست و اتصالات انگشت و کف دست کار عمل قدری به دشواری پیش رفت اما خوشبختانه توانستیم با کمک پرستار عروق، تاندون‌های دست وی را فیکس کنیم. این جوان پس از 5روز بستری شدن مرخص شد و در هفته قبل نیز جهت ویزیت مراجعه کرد و مشخص شد که انگشتان دست وی در حال بازیابی توانایی حرکتی خود هستند.

دکتر مهربانی یکی از دلایل این امر را سالم رساندن اعضای قطع شده به بیمارستان می‌داند. وی به این نکته نیز اشاره کرد که در زمان قطع عضو باید عضو را در کیسه نایلون قرار داد، روی آن یخ گذاشت و در کمتر از 6ساعت به بیمارستان برای عمل پیوند انتقال داد اما این همه ماجرا نیست.

دکتر مهربانی انتقادات فراوانی به امکانات موجود در بیمارستان شهر داران دارد. به گفته وی درحالی‌که شهر داران در 130کیلومتری اصفهان قرار گرفته و با جمعیت حدود 150هزار نفر برای 4شهر پیرامونی خود مرکزیت دارد و در استانی برخوردار واقع شده، بیمارستان 120تختخوابی این شهر از کمترین امکانات درمانی برخوردار است. به گفته این متخصص یکی از نواقص و کمبودهای موجود در این بیمارستان نبود دستگاه رادیولوژی در اتاق عمل است. دستگاه رادیولوژی دستگاهی است که متخصصان در زمان عمل پیوند و به‌ویژه پیچ کردن قطعات جدا شده اعضا به آن نیازمند هستند.

کد خبر 258915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز