پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به رغم ابراز خوشبینی جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد احیای اقتصادی این کشور، روز پنجشنبه اندکی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ساعت شش به وقت گرینویچ، قیمت پول واحد اروپایی از یک ممیز 3911 که روز چهارشنبه معامله شده بود، به یک ممیز 3917 دلار رسید.

اما از ارزش یورو در برابر ین ژاپن کاسته شد و هر یورو که دیروز 141 ممیز 74 ین به فروش رفته بود، 141 ممیز 63 معامله شد. ارزش دلار در برابر ین ژاپن نیز کاسته شد و هر دلار، 101 ممیز 76 ین فروخته شد. چهارشنبه قیمت هر دلار 101 ممیز 87 ین بود.

با وجود آنکه جانت یلن رئیس فدرال رزرو بار دیگر در خصوص ادامه سیاست پولی تطبیقی این بانک اطمینان داد، کاهش ارزش دلار در برابر یورو ادامه پیدا کرد.

یلن که در کمیته اقتصادی کنگره آمریکا حاضر شده بود توضیح داد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم در مسیر رشد اقتصادی پایدار قرار دارد.
وی افزود اما با وجود کاهش بیکاری به شش و سه دهم درصد، شرایط بازار کار هنوز راضی کننده نیست و ادامه سیاست پولی تطبیقی توجیه‌پذیر است.

با این حال سرمایه‌گذاران مواضع محتاطانه خود را در باره پول واحد اروپایی پیش از اعلام تصمیم‌های بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه، حفظ کردند.
تحلیل‌گران در خصوص اعلام تدابیر جدید انعطاف پولی از بانک مرکزی اروپا تردید دارند. به گفته تحلیل‌گران، بازار در مورد تصمیم‌هایی که بانک مرکزی اروپا خواهد گرفت مطمئن نیست زیرا کاهش دوباره نرخ بهره اصلی این بانک که هم اینک 25 صدم درصد است تأثیر اندکی خواهد داشت و می تواند مشکل‌آفرین باشد مگر اینکه نرخ کنونی تسهیلات سپرده وارد محدوده منفی شود.

نرخ تسهیلات سپرده، نرخی است که بانک‌ها با آن مازاد نقدینگی خود را برای 24 ساعت نزد بانک مرکزی اروپا می گذارند.
پایین آوردن آن، روشی است برای تشویق بانک‌ها به به جریان درآوردن این پول بین خود.

بانک مرکزی اروپا همچنین ممکن است اجرای تدابیر دیگر سیاست پولی را با هدف احیای فعالیت اقتصادی و مقابله با خطر تورم منفی در پیش بگیرد. چنین تدابیری می تواند ارزش یورو را پایین بیاورد.

کد خبر 258825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز