چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش : در روزهای گذشته دادگاه عالی قانون اساسی سوریه اسامی نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد تا این کشور یک گام به سوی برگزاری نخستین انتخابات چند حزبی نزدیک شود.

قرار است در این انتخابات که 8خرداد در خارج از کشور و 13خرداد در داخل کشور برگزار می‌شود، 3شخصیت سیاسی یعنی بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی، ماهر الحجار و حسان النوری به رقابت بپردازند.اما حرکت سوریه به سوی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در گرماگرم رویدادهای داخلی و در پرتو تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با این کشور، انتقاداتی را از سوی کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی برانگیخته است.

ایالات‌متحده در صدر کشورهایی است که با اصل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مخالف است و می‌گوید که برگزاری این انتخابات ضربه به روند تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران و نقض مفاد توافقنامه ژنو یک است. با وجود این مخالفت‌ها، سوریه گفته است که انتخابات را در زمان تعیین‌ شده برگزار خواهد کرد.

در این بین انگیزه‌های حقیقی کشورهای غربی و مشخصا ایالات‌متحده در مخالفت با این انتخابات تأمل‌انگیز است. استدلالی که واشنگتن در مخالفت با این انتخابات مطرح می‌سازد، نقض مفاد توافقنامه ژنو یک است. این توجیه و استدلال درحالی مطرح می‌شود که دمشق تأکید می‌کند که در نشست ژنو یک اساسا دولت سوریه حضور نداشته تا قوانین و مفاد توافقنامه آن برایش الزام‌آور باشد و حتی درصورت پذیرش این توافقنامه، مفاد آن بر ضرورت ادامه حیات نهادهای حاکمیتی کشور ازجمله سمت ریاست‌جمهوری تأکید کرده و با هرگونه تعلیق این نهادها که ارکان یک حاکمیت را شکل می‌دهند، ‌مخالفت کرده است.

به‌نظر می‌رسد واشنگتن در سایه نیافتن جانشینی مناسب برای اسد و با توجه به فراهم نبودن شرایط استفاده از مکانیسم‌های نظامی علیه سوریه، می‌کوشد با اعمال فشار بر این کشور به شیوه‌های مختلف، آن را از برگزاری این انتخابات بازدارد. درصورت تحقق چنین امری که همزمان با پایان دوره ریاست‌جمهوری بشار اسد خواهد بود، وی عملا مشروعیت قانونی خود را از دست داده و حضورش در قدرت به‌مثابه نقض قانون اساسی کشور خواهد بود. هدف واشنگتن این است که بگوید اسد دیگر نماینده قانونی و مشروع ملت سوریه نیست و او را همپای دیگر شخصیت‌هایی که در خارج از کشور با حاکمیت دمشق مخالفت می‌کنند و نمی‌توان آنها را نماینده مشروع و قانونی ملت سوریه دانست تصور کند. آمریکا بااین هدف با انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه مخالفت می‌کند.

کد خبر 258805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز