سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

چه کسی می‌داند ارزش سهام عدالت چقدر است‌؟ آیا قیمت سهام عدالت به ۳ میلیون تومان رسیده است؟

بورس

 روایت‌های متفاوتی در این‌باره وجود دارد اما اخبار موثق حکایت از آن دارد که سهام یک میلیون تومانی عدالت اکنون 2تا 3میلیون تومان ارزش دارد. به گزارش همشهری، از روزی که نخستین‌بار سهام عدالت واگذار شد تا‌کنون بیشتر از 7سال می‌گذرد. در قالب این طرح به 42میلیون ایرانی یک میلیون تومان سهام عدالت پرداخت شد. با احتساب این تعداد در مجموع 42هزار میلیارد تومان سهام عدالت به مردم اختصاص داده شد.

اکنون با گذشت چند سال از زمان آغاز این طرح مردم 2پرسش اساسی دارند؛ سؤال نخست اینکه چطور می‌توانند سهامشان را بفروشند و دوم اینکه ارزش یک میلیون تومانی سهام عدالتشان چقدر شده است. حمید‌رضا فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه اعلام کرده سهام عدالت تا سال 96 آزاد نمی‌شود. او در عین حال اشاره‌ای به قیمت سهام عدالت که اکنون چقدر می‌ارزد، نکرده بود. برای پاسخ به این دو پرسش سراغ کسی رفتیم که پرونده سهام عدالت توسط او تهیه و تنظیم می‌شود.

حسن محمد‌تبار، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری به این دو پرسش پاسخ داد. او در وهله نخست بحث تعویق آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تا سال 96را رد کرد و گفت: هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست. بحث آزاد‌نشدن سهام عدالت تا سال‌96 صحت ندارد. او توضیح داد: بحث آزاد‌سازی‌ سهام عدالت همچنان در دست بررسی است اما به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد ابعاد مختلف موضوع باید بررسی شود.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

از محمد‌تبار سؤال کردیم بالاخره بعد از این همه سال سهام عدالت چقدر می‌ارزد او توضیح داد: قیمت سبد سهام عدالت متغیر است اما آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد ارزش سبد سهام عدالت به‌طور میانگین به 95هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به این معنا که ارزش یک میلیون تومانی سهام عدالت 2تا 5.2 برابر رشد کرده است.

توجه معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ را به روش آزاد‌سازی‌ سهام عدالت جلب کردیم. اکنون براساس آنچه محمد‌رضاپور ابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری می‌کند 2طرح اساسی برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در دستور کار است؛ در روش نخست همه سهام موجود در سبد عدالت در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری(قابل معامله) واگذار خواهد شد و در روش دوم این سهام در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مردم واگذار می‌شود.

اکثر کارشناسان مالی و کارشناسان بازار سرمایه متفق‌القولند که سهام عدالت باید در قالب صندوق سرمایه‌گذاری واگذار شود. حسن محمد‌تبار درباره این دو روش گفت: هنوز درباره اینکه سهام عدالت در قالب چه روشی آزاد شود نتیجه‌ای به‌دست نیامده است. از او سؤال کردیم که آیا بحث بر سر مدیریت این میزان دارایی است. او توضیح داد: مدیریت این دارایی‌‌ها چندان مهم نیست. بالاخره می‌توان از طریق مدیریت گروه‌های مختلف ترکیب مدیریت این سبد را مشخص کرد.

قیمت سهام عدالت 3میلیون تومان

اما در مقابل سخنان محمد‌تبار، محمد‌جواد شیخ رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران نظر دیگری دارد. او تأکید کرد: ارزش سهام عدالت از زمان واگذاری تاکنون 3برابر شده است به‌معنای اینکه ارزش هر یک میلیون تومان برگه سهام عدالت به 3میلیون‌تومان رسیده است. در مجموع اکنون ارزش کل سبد سهام عدالت به 120هزار میلیارد تومان رسیده است.
از شیخ هم پرسیدیم که سهام عدالت چه زمانی آزاد می‌شود. او گفت: هنوز مشخص نیست، فعلا بحث مربوط به واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتفی شده است.

کد خبر 258666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز