دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

گروه بورس: گزارش کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به وزارت اقتصاد رفته است.

 به گفته داوود خانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ وزارت اقتصاد پس از بررسی‌های همه جانبه که در آن نظر همه نهاد‌ها و سازمان‌ها لحاظ خواهد شد به‌زودی نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را روشن می‌کند. اما آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که بحث اصلی، موضوع مدیریت سهام عدالت است.

به گزارش همشهری، ارزش دارایی‌های سهام عدالت براساس آخرین اطلاعات دریافتی با سه‌برابر افزایش از 40هزار میلیارد تومان به 120هزار میلیارد تومان رسیده این به‌معنای آن است که ارزش سهام عدالت هر نفر که در ابتدای واگذاری یک میلیون تومان بود اکنون به 3میلیون تومان رسیده است. در چنین شرایطی قرار است دولت به‌زودی طرح آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را به نتیجه برساند البته همانطور که قبلا مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود موضوع آزاد‌سازی‌ سهام عدالت یکی از چالش‌های اساسی و 4گانه پیش روی دولت است.

در حال حاضر پرونده سهام عدالت با موضوعات بسیار مهمی روبه‌روست که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین آن بحث مدیریت است. موضوع این است که دولت نمی‌داند مدیریت سبد سهام عدالت را به‌دست چه‌کسی بسپارد از یک سو مدیریت این دارایی توسط دولت با ساختار اقتصاد باز که دولت داعیه دار اجرای آن است منافات دارد واز سوی دیگر واگذاری این میزان سهام توسط بخش خصوصی حساسیت‌های امنیتی و اجتماعی زیادی را به‌دنبال دارد.

در چنین شرایطی خطر حضور شرکت‌های شبه دولتی یا نهاد‌های نظامی هم مدیریت سبد سهام عدالت را تهدید می‌کند. در واقع هر مدیریتی که قرار است سهام عدالت را مدیریت کند با توجه به دارایی 120هزار میلیارد تومانی که در این سبد و جود دارد خود به یک وزنه سنگین در برابر دولت تبدیل می‌شود و در واقع خود یک دولت است. با چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد کار دولت برای مدیریت سبد سهام عدالت و آزاد‌سازی‌ آن بسیار دشوار است.

برای پیگیری این موضوع به سراغ داوود خانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ که به‌طور مستقیم مسئول رسیدگی به این موضوع است و از نزدیک با روند کار آشناست رفتیم. او در این‌باره به همشهری توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ در موعد مقرر گزارش کارشناسی خود را به وزارت اقتصاد ارائه کرد در این گزارش موضوعات مختلفی درنظر گرفته شده و قرار است وزارت اقتصاد پس از بررسی، نظر نهایی‌اش را اعلام کند.

از او پرسیدیم آیا خبر دارد وزیر اقتصاد چه زمانی نتیجه نهایی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را به دولت ارائه خواهد کرد؟ او توضیح داد: طبیعتا فقط نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ نباید مورد بررسی قرار گیرد بلکه نهاد‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نیزباید در این‌باره نظر بدهند بنابر این وزارت اقتصاد پس از جمع بندی نظرات تصمیم نهایی را به دولت ارسال می‌کند و نهایتا اعلام خوهد شد.

خانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نظر سازمان خصوصی سازی این بوده که سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار شود، گفت: بحث اساسی در حال حاضر این نیست که سهام عدالت در قالب صندوق به مردم واگذار شود یا در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بلکه بحث اصلی بر سر موضوعات جدی تری است.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ با تأیید این نکته که بحث مدیریت دارایی‌های سبد سهام عدالت هم مطرح است، ادامه داد: موضوعاتی درباره امکان مبادله سهام عدالت، حفظ حقوق سهامداران، نحوه پرداخت اقساط دولت و اینکه آزاد‌سازی‌ به چه میزان و با چه کیفیتی انجام شود ازجمله موضوعاتی است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

او تأکید کرد: فعلا تمرکز اصلی بر این موضوع نیست که آیا سهام عدالت در قالب صندوق به مردم واگذار شود یا از طریق سرمایه‌گذاری‌های استانی بلکه بحث‌های مهم تری در جریان است که بحث صندوق در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

کد خبر 250887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز