سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

۱۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر در ایران در سن ازدواج، مجردند.

تجرد جوانان

این آمار در حالی اعلام می‌شود که میانگین سن ازدواج برای مردان به 28سالگی و برای زنان به 23سالگی رسیده است. همچنین آمار ازدواج 6/7درصد کاهش یافته است. افزایش سن ازدواج موج گسترده تجرد قطعی را به‌دنبال خواهد داشت. سن 49سالگی سن تجرد قطعی محسوب می‌شود و تأخیر سن ازدواج در زنان، تجرد قطعی را بیش از آمار مردان افزایش داده است. این عدد برای مردان تا سال 65خورشیدی رو به کاهش بود اما از آن سال روند افزایشی یافت و هرگز کمتر از 23/8نشد. در زنان اما همواره این روند رو به افزایش بوده و از 19سال در سال65 به‌رقم کنونی رسیده است. درصورت ادامه این روند، تا 10سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت مجردان قطعی کشور افزوده می‌شود. براساس آمار ثبت احوال هم‌اکنون 62هزار مرد و 90هزار دختر در کشور وجود دارند که با عبور از سن 49سالگی هنوز مجردند، بنابراین تعداد کمتری از زنان تا سن ۵۰‌سالگی حداقل یک‌بار ازدواج‌کرده و تجرد قطعی در بین زنان یعنی تعداد زنان هرگز ازدواج نکرده بیشتر از مردان است.

عوامل تجرد قطعی را می‌توان به 2گروه خودخواسته و اجباری تقسیم کرد؛ حالت اول زمانی است که دختر یا پسر جوان به‌دلیل فراهم‌نبودن شرایطی از قبیل امکانات مالی، تصمیم‌های غلط خود یا خانواده، پیدانکردن فرد مناسب و مورد نظر خویش یا هر عامل اثرگذار دیگری ازدواج نمی‌کند و حالت دوم زمانی است که جوان خود عالمانه، آگاهانه و با هر نیتی به شکل مقطعی یا دائم، قید زندگی مشترک را می‌زند. اما تجرد قطعی تنها مسئله رو به بحران در آمارهای جدید مربوط به ازدواج و طلاق نیست. مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور در تازه‌ترین آمار این سازمان تأکید کرد: در سال گذشته به ازای هر 5ازدواج یک طلاق در کشور اتفاق افتاد. درصورتی که در 10سال گذشته به ازای هر 100ازدواج 10طلاق داشتیم و این نشان می‌دهد سرعت رشد طلاق نسبت به سرعت رشد ازدواج بیشتر بوده است. به گفته علی‌اکبر محزون ‌به ازای هر هزار نفر جمعیت 10ازدواج به ثبت رسیده است و استان‌های اردبیل، کردستان و خراسان رضوی بیشترین نرخ ازدواج و استان‌های تهران، البرز و کرمان کمترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند.

18 طلاق در هر ساعت

آمار طلاق در سال 92نسبت به سال گذشته 3/4 درصد رشد داشته است. براساس این آمار، 14/2 درصد از طلاق‌ها مربوط به سال اول و حدود 50درصد از طلاق‌ها مربوط به 5سال اول ازدواج است. در سال 91حدود 16طلاق در هر ساعت اتفاق می‌افتاد که در سال 92به 18طلاق در هر ساعت افزایش یافت.

کد خبر 258564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز