سعید بی‌نیاز: پشت هر رفتاری دلیلی خوابیده است.

تنبلی

اهمال‌کارها برای اهمال کاری خودشان، دلیل‌هایی دارند، دلیل‌هایی که می‌توان آنها را باورهای غیرمنطقی اهمال‌کارانه نامید. افراد اهمال‌کار اول باید این باورهای غیرمنطقی را بشناسند تا بتوانند رفتارشان را تغییر دهند. این باورها و وجه غیرمنطقی‌شان را اینجا ردیف کرده‌ایم.

به تأخیر انداختن کارها باعث عملکرد دقیق و موجب حفظ اعتماد به نفس می‌شود.
چالش- همیشه هم اینطور نیست. بعضی وقت‌ها به تعویق انداختن کارها موجب انجام نشدنشان می‌شود و یا باعث می‌شود به‌خاطر استرس کمبود زمان ‌،‌ کار غیردقیق‌تر انجام شود.
تأخیر باعث می‌شود فشار روانی از بین برود و شخص می‌تواند آزادانه و آسان کارش را انجام دهد.
چالش- تأخیر گاهی خودش باعث فشار روانی است.
این کاری است که سال‌ها آن را انجام داده‌ام و تقریبا از آن خسته شده‌ام، پس دیگر میلی به انجام آن ندارم.
چالش- مشکل با کار تکراری را باید با خود کار حل کرد و نه با به تعویق انداختنش.
تأخیر و انجام دادن کار در آخرین لحظات باعث صرفه جویی در وقتم خواهد شد.
چالش- گاهی تبعات انجام کار در دقیقه 90 خودش وقت گیر است. در ضمن کار تمام نشده خودش درگیری‌های ذهنی ایجاد می‌کند که به‌صورت پنهان وقت آدم را می‌گیرد.
امروز کاری بهتر و لذت بخش‌تر در پیش‌رو دارم که با از دست دادن آن معلوم نیست فردا چنین وضعیتی داشته باشم، پس همان بهتر که کار امروز را به فردا بیندازم.
چالش- این را لذت‌گراها خیلی باور دارند اما واقعیت این است که همیشه کارهای لذتبخش و غیرلذتبخش محتملی در هر روز وجود دارد. اگر ما کلا کارهای لذتبخش را ترجیح دهیم همیشه بهانه‌ای برای به تعویق انداختن کارهای غیرلذتبخش وجود دارد. ضمنا می‌شود دنبال راه‌هایی برای لذتبخش‌تر کردن همان کارهای ناخوشایند هم بود.

با اهمال کاری چه کار کنیم؟
این چند تا راهکار برای غلبه بر اهمال‌کاری درونتان پیشنهاد می‌شود.
اهمال کاریتان را بشناسید!
بدانید چه نوع اهمال کاری هستید. فعال یا منفعل؟ همیشگی یا موقت؟ اگر یک اهمال کار همیشگی منفعل هستید لازم است که بروید مرحله بعد وگرنه با اهمال کاری خوبتان حال کنید.
خوبی و بدی اهمال کاریتان را ردیف کنید
کدام کارهاست که آنها را به تأخیر می‌اندازید؟ این کارها را یکی یکی یادداشت کنید بعد جلو‌یش یک جدول خوبی‌ها و بدی‌ها بکشید و ببینید هر کدام از این کارها چقدر سود دارد و چقدر زیان. این طوری میزان ضرری که کرده‌اید درست‌تر تخمین زده می‌شود.
برنامه بریزید
حالا که به عمق ورشکستگی خود پی بردید، می‌توانید بنشینید مثل بچه آدم برای برون رفت از بحران، برنامه بریزید. برای برنامه‌ریزی هم کارهای عقب مانده‌تان را به قول علما الاهم‌ فی الاهم کنید، یعنی اولویت‌ها را معلوم کنید، بعد برای انجامشان برنامه بریزید.
هدف‌ها را لقمه لقمه کنید
خیلی وقت‌ها چون‌‌ فقط از رسیدن به هدف‌های درشت‌کلا از زندگی روزمره راضی نیستند. اما هر روز که نمی‌شودآدم به یک هدف بزرگ برسد! برای همین هم کارهای کوچک را هی عقب می‌اندازیم. به جای هدف‌های بزرگ، هدف‌های کوچک‌تر و کوتاه‌مدت‌تر را انتخاب کنید.

 

کد خبر 258463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز