همشهری آنلاین: نخست وزیر اسپانیا در مناظره با رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف این کشور پیروز شد.

به نوشته ال موندو، براساس  نتایج یک نظر سنجی انجام شده توسط موسسه سیگما- دوس 44 درصد از شهروندان اسپانیا معتقدند خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا از حزب سوسیالیست در مناطره با ماریانو راخوی رییس حزب مردم، اصلی‌ترین حزب مخالف اسپانیا، موفق‌تر عمل کرده است.

تنها 32.1 درصد مردم اسپانیا معتقدند که راخوی در این مناظره فرد پیروز بوده است. به این ترتیب ساپاترو طی شش سال اخیر تنها فرد پیروز در مناظره میان دو حزب رقیب در اسپانیا بوده است.

اختلاف میان دو فرد حاضر در مناظره اما این بار نسبت به مناظرات انجام شده در دو سال اخیر 4 امتیاز کاهش یافته است. در مناظراتی که در دو سال اخیر میان ساپاترو و راخوی انجام شد، ساپاترو با اختلاف 16 امتیاز از رقیب خود در نظر سنجی‌ها پیش افتاده بود.

در تمام رمینه‌های مورد بررسی در این نظر سنجی نیز ساپاترو فرد پیروز بوده است، 49.7 درصد از پرسش شوندگان در برابر 34 درصد، معتقدند که نظرات ساپاترو درباره مسائل اسپانیا قانع کننده تر بوده است، 43.8 درصد از پرسش شوندگان نیز بر این باورند که ساپاترو در این مناظره زیرکانه تر از راخوی سخن گفته در حالی که تنها 32.3 درصد از مردم معتقدند راخوی زیرکانه تر عمل کرده است.

مناظره
آن گونه که انتظار می‌رفت سیاست‌های ضد تروریستی دولت اسپانیا به ویژه سیاست‌های دولت این کشور در قبال گروه اتا (جدایی طلبان باسک) محور اصلی مباحثات مناظره دو روزه میان نخست وزیر و رییس حزب رقیب بود.

ساپاترو اقدامات حزب رقیب در این راستا را ضد دولتی توصیف کرد.او پیش بینی کرد این مناظره آخرین دور مناظرات برای رییس حزب مردم خواهد بود.

ساپاترو همچنین به دستاورد‌های دولت سوسیالیست اسپانیا در زمینه اقتصادی بویژه کاهش میزان بیکاری در این کشور اشاره کرد و دولت اسپانیا حتی اهداف حزب رقیب برای کاهش بیکاری را نیز پشت سرگذاشته است.او گفت:اسپانیا در مقایسه با سال 2004، زمان پیروزی حزب سوسیالیست بر حزب مردم، کشور بزرگتر وآزادتری است.

رییس حزب سوسیالیست اسپانیا از فرصت نیز استفاده کرد و اعلام کرد:دولت اسپانیا قصد مبلغ 2هزار و 500 یورو به خانواده‌هایی که فرزند جدیدی به دنیا آورند و یا کودکی را به فرزند خواندگی قبول کنند اختصاص دهد.

نخست وزیر اسپانیا همچنین از سیاست‌های دولت در زمینه مبارزه علیه تروریسم دفاع کرد و گفت:این سیاست‌ها ربطی به منافع حزبی ندارد و کاملا جداگانه از این منافع اتخاذ می‌شوند.

ساپاترو گفت: اتا با اقدامات خود توافق بر سر پایان دادن به خشونت‌ها را غیر ممکن کرده است اما من مسوولیت تلاش‌ها در زمینه پایان دادن به خشونت‌ها را می‌پذیرم.ساپاترو گفت:من در ادامه نیز برای تکمیل قوانین جدید و برآورده کردن آرزو‌های مردم تلاش خواهم کرد.

ماریانو راخوی رییس حزب مخالف دولت در مقابل مذاکرات شکست خورده دولت با اتا را به کلاه برداری بزرگ در زمینه چینی یک موقعیت جعلی برای دستیابی به صلح ارزیابی کرد.

او از دولت درخواست کرد: یا جزییات مذاکرات محرمانه با اتا را فاش کند و یا دستور برگزاری انتخابات عمومی زودتر از موعد را صادر کند.

راخوی سپس در آن چه به حمله‌ایی آشکار علیه نخست وزیر توصیف شده است، گفت: نخست وزیر پشت سر مردم اسپانیا با تروریست‌ها معامله کرده است.

در مقابل ساپاترو نیز گفت:حزب مردم از اتا علیه دولت استفاده کرده است. او همچنین حزب مردم را به کم کاری در زمینه مبارزه علیه تروریسم متهم کرد و گفت: حزب مردم از اعتبار چندانی برای اداره طرح‌های کلان در اسپانیا برخوردار نیست.

یکی از تحلیل گران اسپانیایی  درباره دور اول مناظره میان راخوی و ساپاترو گفت:راخوی در این مناظره درهای جهنم را بر خود باز کرد و خود در آتش آن سوخت.

کد خبر 25844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز