همشهری آنلاین: رئیس جمهور با تأکید براینکه استادان دانشگاه باید برای کمک به دولت در پیدا کردن راهی برای رکود و تورم بشتابند، گفت: ما با دنیا راه تقابل را در پیش نگرفته ایم، تعامل دولت با دنیا سازنده است.

حجت الاسلام حسن روحانی

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی با حضور در بیست و سومین دوره تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشور که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با تبریک هفته معلم و استاد گفت: استاد همواره نمونه و نمونه نمونه است و انشاء الله برای آنان مبارک باشد. همچنین برای ملت بزرگوار ایران که افتخار خدمتگزاری به این ملت عزیز و فرهیخته را داریم.

وی با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری گفت: یاد استاد فقید و شهید والامقام آیت الله مطهری را گرامی می داریم که به راستی نمونه بود و نمونه است. خوب فهمید و خوب درک کرد و درس خود را خوب خواند و همه افتخارات ما از همین پایه نشات می گیرد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود درباره استاد، وظیفه وی و آموزشش به دانشجویان به مباحثی اشاره کرد و اظهار داشت: بالاتر از درک و فهم و ایمان و ایثار آمادگی برای حل معضلات کشور در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه است. حل المسایل بودن و حل المشکلات بودن مهم است. اصلاً مهم نیست که کجاست، در کدام دانشگاه است، در کدام شهرستان است، مهم این است که مشکل امروز کشور و جامعه را با آستین بالا زدن در رشته های تخصصی حل کند و شاگردان را به گونه ای تربیت کند که مشکلات را کمتر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه استادان کشورمان برای حل مشکلات راه حل ارایه دهند گفت: مهم این است که جامعه و کشورمان به چه رشته و راه حلی نیاز دارد و به بیان دیگر باید علم را کاربردی کنیم و دانشگاه های ما صرفاً دانشجویان را برای امتحان و شب امتحان و برای گرفتن نمره تربیت نکنند. آموزش صرفاً برای مدرک گرا شدن دانشجویان نباشد بلکه برای این باشد که دانشجویان و دانشگاه ها بتوانند مطالبات اجتماعی را پاسخ دهند. دانشگاه برای حل و فصل مشکلات تغییرات فراوانی نیاز دارد. نیاز دارد از این صورت و شکل خارج شود.

رئیس جمهور با اشاره به یک گفته وزیر علوم درباره عدم توزیع مناسب نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های کشور این سوال را مطرح کرد که این دانشجویان که از دانشگاه دانش آموخته می شوند جذب کجا می شوند؟ چه کسانی آنان را جذب می کند؟ و از همه مهمتر این که آیا موسساتی در انتظار دانش آموخته شدن این دانشجویان هستند؟ و آیا رقابتی برای جذب یک دانشجو بین چند موسسه وجود دارد؟

وی با بیان اینکه باید دانشجو را به مقام و منزلتی برسانیم که در پایان سال تحصیلی یعنی تابستان یا زمستان که دانش آموخته می شود دل های فراوانی خوشحال شوند و بگویند آن مهندسی که می خواستیم از فردا جذبش می کنیم، آن پزشکی که می خواستیم از فردا جذبش می کنیم. اما اگر پایان ترم تحصیلی تبدیل به اندوهی برای دانشگاه ها و دانشجویان و پدر و مادرهایشان شود که بگویند ای وای دوره درس تمام شد، کجا بگردیم، چه شغلی پیدا کنیم، به چه کسی متوسل شویم؛ این پایان غم انگیز مسیر عمل و دانش در کشور ما است و باید درباره اش چاره اندیشی کنیم.

استادان باید راهی را برای رکود تورمی پیدا کنند

رئیس جمهور با تاکید بر این که امروز هزارها و هزارها نفر را می خواهیم که مشکلات را حل کنند خطاب به استادان گفت: من به همه استادان و دانشگاهیان احترام می‌کنم من هم حوزه و هم دانشگاه را می شناسم و در حد یک دانشگاهی وظیفه حوزه و دانشگاه را هم می دانم. این حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام به پا خیزد و به کمک دولت بیاید. اگر دولت اعلام می کند من در شرایط رکود تورمی هستم و راهی به جز کم کردن تورم نداریم این استاد است که باید به دنبال راه حل رکود و تورم برود. استاد است که باید نقد و راهنمایی کند. این استادان هستند که باید ده ها مقاله و نقد برای حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دولت ارسال کنند. در این 8 ماهی که پیچیدگی های اقتصادی را مطرح کردیم تعداد نامه ها و راهنمایی های استادان به ما خیلی نبود. برخی از استادان با لحن تشویق، امید و نقد نامه هایی دادند که خیلی هم خوب بود اما سوال من این است که چرا تعداد نامه ها کم بود پس نامه هایتان در حوزه های سیاست و اقتصاد کجاست؟ چند نامه داده اید؟

رئیس جمهور با طرح سوالاتی از استادان گفت: آیا وظیفه استاد این است که صرفاً چند فصل کتاب را در 15، 16 یا 17 جلسه کلاس به دانشجو معرفی کند؟ در آن کلاس درس دو واحدی دو ساعته ، یا سه واحدی سه ساعته معانی را تبیین کند. گاهی استاد اینقدر مشغول می شود و من حتی شنیده ام استادی در طول هفته 35 ساعت درس می دهد که نمی دانم این شایعه است یا نه. حتی شنیده ام استادی در چند شهرستان و در طول هفته بین 25 تا 35 ساعت درس می دهد؛ آیا این استاد می رسد ببیند چه بر سر عمل آمده است؟ علم ساعت به ساعت در حال پیشرفت است. کسی که در رشته خود دو مقاله سطح بالا نخواند به گذشته تعلق دارد.

قدرت‌های بزرگ هر روز نقشه و برنامه‌ای دارند

وی به ذکر یک خاطره پرداخت و اظهار داشت: آقایی در بخش خصوصی به من می گوید ما ابتدا دانش آموختگان را برای استخدام در یک دوره آموزشی شش ماهه و یک ساله شرکت می دهیم؛ اینها که چیزی بلد نیستند. من نمی خواهم نقد کنم اما می گویم راه حل بدهید. شما استادید و تجربه دارید، در دنیای سیاست خارجی مسایل پیچیده ای داریم. قدرت های بزرگ هر روز نقشه و برنامه ای نه تنها برای ما بلکه برای دوستان و دشمنان و همسایگان و حتی رقبایشان دارند. چه باید بکنیم؟ چطور دانشجو باید بداند در دنیا چه می گذرد و چه اتفاقاتی می افتد و چطور باید بداند چگونه با مسایل سیاسی جهان و منطقه برخورد کند.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه حل معضلات سیاسی شعار نیست تاکید کرد: راه حل را باید یافت و از طریق آن باید وارد شد. صبح تا شب شعار دهیم مشکلی حل نمی شود. من با شعار دادن مخالف نیستم اما این راه حل نیست.

وی گفت: ما با باید بدانیم راه حل گذشته چقدر غلط بوده است. حالا به من نگویید گذشته را نقد نکنید. من این هشت ماه مدیریت خودم را می گویم؛ مگر ما معصوم هستیم. باید حق را بشناسیم و بدانیم که مشکل راه حل چیست؟ باید نقد کنیم و یک راه حل دیگر ارایه دهیم.

پایه‌های علم اسلامی، مسیحی و یهودی نداریم

روحانی با بیان اینکه پایه های علم اسلامی، مسیحی و یهودی نداریم تاکید کرد: پایه علم جهانی است، جغرافیا نمی شناسد. یک سری اهداف داریم که بله آن اهداف برای هر کشوری فرق دارد و اگر می‌خواهیم علم کاربردی در کشور داشته باشیم باید آن را بومی سازی کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه 35 سال است در این دانشگاه‌ها تابلوها و شعارهای سیاسی تغییر نکرده است و انگار نمی خواهد تغییر هم بکند، تاکید کرد: اینها مهم نیست مشکل چیز دیگری است باید بفهمیم دنیا چگونه است، چه کسی دوست است چه کسی دشمن است.

وی ادامه داد: این دولت از آن اول هم گفته و امروز هم تاکید می کند راهی جز اعتدال، دوری از افراط و تفریط و تحجر نداریم، من با تجربه ای که در دنیای سیاست دارم می دانم آن چه که به کشور ما آسیب زد تندروی و افراط بود و کاری هم به جناح بندی ها ندارم.

تعامل دولت با دنیا سازنده است

روحانی خطاب به استادان گفت: شما استادید و باید به ما جواب بدهید ما با دنیا راه تقابل را در پیش نگرفته ایم، تعامل دولت با دنیا سازنده است. عده ای می گویند می خواهید با دنیا بسازید می گوییم نخیر. می خواهیم جنگ بکنیم و خنجر بکشیم، نه این طور نیست ما می خواهیم حرف بزنیم و بسازیم و گفتگو کنیم. دولت معتقد است در کشور تحریم ظلم بزرگتری برای ملت است. از سوی دیگر هر استادی که با یک خارجی زبان صحبت می کند می گویند این جاسوس است. مگر می شود که جاسوس باشد مگر اطلاعاتی دارد که جاسوس به شمار می آید. بگذارید دانشجویان بروند یاد بگیرند و ارتقا یابند و اصلاً این یکی از راه های ما برای ارتباط با دنیای اسلام است.

وی با بیان اینکه برخی ها از تحریم خوششان می آید، گفت: این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است.

وی اظهار داشت: این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگی برای ملت و کشور است.

رئیس جمهور افزود: کسی که از تحریم خوشش می آید استدلال کند که دلیلش چیست. تحریم یعنی حتی اگر جنسی را می خواهیم صادر یا وارد کنیم نمی توانیم و یا برای وارد کردن باید چند برابر قیمت واقعی را بپردازیم.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری از علم بی نیاز نیست، گفت: تحریم یعنی اینکه اساتید نمی توانند به مراکز علمی دنیا رفت و آمد داشته باشند.

وی افزود: استاد یعنی یاددادن متد یعنی استفاده از اینترنت تا دانشجو بتواند از دنیای علم و دانش بهره ببرد البته با یک زبان علمی. من به عنوان کسی که سال ها در پژوهش بوده ام می گویم حوزه و دانشگاه کلید این ها است. همه باید دست به دست هم بدهیم و برای راه حل ها کاری کنیم، از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا دولت و دانشگاه ها باید در این کار سهیم شوند.

کد خبر 258402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز