یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوه اورست دیگر تسخیرناپذیر نیست، بیش از چهار هزار انسان از سال ۱۹۵۳ تاکنون بربالای قله مرتفع‌ترین قله جهان ایستاده‌اند و در سال گذشته نیز ۶۵۰ نفر موفق به صعود به قله اورست شده‌اند.

براساس گزارش دیسکاوری، با این‌همه با افزایش تعداد متقاضیان صعود به اورست، داستان‌های جنجالی از مرتفع‌ترین قله‌ جهان شنیده می‌شود: جدال‌های مختلف در ارتفاعات، صف‌های طولانی برای سوار شدن به وسایل حمل‌و‌نقل و هزینه‌های بالای راهنماهای محلی.

برای افرادی که دنبال صعودی کم‌حاشیه‌تر و بدون دردسرتر هستند، جهان مملو از قله‌های قابل صعود است. به گفته مائوریس ایزرمن تاریخدان کالج همیلتون، 14 کوه مرتفع‌تر از هشت‌هزار متر در جهان وجود دارند که اورست یکی از آنها است، اما هیچ توجهی 13 کوه دیگر نمی‌شود. به گفته وی بالارفتن از این کوه‌ها به اندازه‌ای دشوار است که با صعود اورست برابری می‌کنند، درحالی که هنوز بسیاری از مسیرهای صعود به این کوه‌ها کشف نشده‌است.

کوه‌های بلند‌تر از هشت‌هزار متر بسیار کمیاب بوده و بالارفتن از آنها به دلیل کاهش فشار هوا و کمبود اکسیژن در ارتفاعات،‌ بسیار دشوار است. بالاتر از هشت‌هزار متر منطقه‌ای است که تنفس در آن دشوار می‌شود‌ و در میان کوهنوردان به منطقه مرگ شهرت دارد.

این کوه‌ها در چین، نپال، هندوستان، پاکستان و تبت پراکنده‌اند، اما در میان آنها اورست، یعنی چهاردهمین عضو این گروه، از همه بلند‌تر است. اما از آنجایی که صعود به اورست رواج بسیاری یافته، تجهیزات فراوانی برای سهولت کار کوهنوردان در این منطقه درنظر گرفته‌شده است و دیگر خبر چندانی از کوهنوردی کاملا تکنیکی نیست. به گفته کوهنوردان، با وجود این تسهیلات باز هم اورست کوه آسانی نیست، بلکه به کوهی قابل دسترس تبدیل شده‌است.

دومین کوه مرتفع جهان، K2، با ارتفاع هشت هزار و 611 متر یکی از مرگبارترین کوه‌های جهان نیز هست؛ زیرا از هر چهار نفری که تلاش کرده قله این کوه را فتح کند، یکی جان خود را از دست داده‌است، در ازای 300 صعود موفق به K2 تقریبا 81 نفر جان خود را ازدست داده‌اند. این نسبت در اورست به 24 به یک رسیده‌است، این یعنی در ازای 6 هزار صعود موفق به اورست، 250 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آناپورنا، دهمین کوه مرتفع جهان از K2 نیز خطرناک‌تر است و بیش از یک سوم کوهنوردانی که تلاش می‌کنند قله این کوه را فتح کنند، جان خود را از دست می‌دهند. اما کوه چو اویو با ارتفاع هشت هزار و 200 متر یکی از امن‌ترین کوه‌های مرتفع جهان برای صعود است. به گفته اریک سیمونسون مدیر مرکز بین‌المللی راهنمای کوهستان این کوه از مسیرهای ایمنی برخوردار است و می‌تواند جایگزین خوبی برای اورست باشد.

کوه‌ رینر و کوه مک‌کینلی در آلاسکا از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانند کوهنوردان بلند پرواز را به‌سوی خود جلب کنند.

با این‌همه، باوجود کوه‌های باشکوه و عظیمی که درسرتاسر جهان پراکنده‌اند، اورست محبوب‌ترین آنها در میان کوهنوردان است و به نظر نمی‌آید بتوان هیچ قله دیگری را جایگزین آن کرد. به گفته ایزرمن هیچ اورست دیگری در جهان وجود ندارد، مگر اینکه کوهی بزرگتر از اورست شود.

کد خبر 258326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز