شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: فصل بهار که از راه می‌رسد کم کم افرادی که به فکر عوض کردن سقف بالای سرشان هستند به تکاپو می‌افتند و دنبال مناسب‌ترین گزینه‌ها می‌گردند.

در انتظار آخر بهار

این روال طبیعی بازار مسکن است؛ البته درصورتی که با رکود مواجه نباشد. به سراغ بازار مسکن و مشاوران املاک‌ رفتیم تا سر از بازار مسکن این روزهای شهر تهران دربیاوریم.

وضعیت خانه خوب نیست

چند سالی است که تعداد مغازه‌هایی که به مشاور املاک تغییر شغل داده‌اند بیشتر از قبل شده اما بیشترشان خلوت و بدون مشتری هستند و سرشان با دفتر و دستکشان گرم است و البته بعضی‌ها هم با چند مشتری در حال چانه زدن. وقتی در مورد وضعیت فعلی مسکن در این فصل از مشاوران املاک سؤال می‌کنیم تقریبا همه یک پاسخ مشخص دارند: «وضعیت فعلا چندان خوب نیست و ما مشتری زیادی نداریم. اوضاع تقریبا مثل پارسال راکد است. آنهایی هم که داخل بنگاه می‌آیند بیشتر برای قیمت گرفتن مراجعه می‌کنند. البته اوضاع به همین منوال نخواهد ماند و از اواخر اردیبهشت و مخصوصا خرداد‌ماه سرمان بیشتر شلوغ می‌شود چون دیگر در آن زمان مدارس در حال تعطیل‌شدن هستند و کسانی که قصد تعویض یا خرید و فروش خانه دارند به ما مراجعه می‌کنند».

تعداد زیادی از مشاوران املاک دلیل رکود بازار خرید و فروش مسکن را گرانی دلار، سکه و طلا می‌دانند و به مشتری‌ها حق می‌دهند که زیاد طرف خرید و فروش خانه نروند. البته امیدوارند که اوضاع بهتری در پیش‌رو باشد؛ «امسال هنوز در بخش خرید و فروش خانه افزایش قیمت نداشته‌ایم و همین می‌تواند نشانه خوبی باشد. البته بحث اجاره‌خانه‌ها جدای از خرید و فروش است. قیمت اجاره‌خانه‌ها مثل تمام اجناسی که در بازار شب عید گران می‌شود، هر سال بعد از عید کمی بالا می‌رود و امسال هم همینطور شده است. قسمتی از دلیل بالارفتن اجاره‌ها در هر سال هم این است که صاحب ملک برای مثال برای خراب شدن یک دیوار خانه‌اش باید کلی هزینه کند. فعلا بیشترین مشتری‌های ما کسانی هستند که خانه‌شان فروش رفته و برای اینکه پولشان نخوابد به دنبال خرید خانه جدید می‌گردند.»

مشتری‌ها چه می‌گویند؟

مشتری‌ها هم نظرشان با مشاوران املاک یکی است و بیشتر پی قیمت کردن هستند. پسر جوان دانشجویی که در حال خواندن نوشته‌های روی در مشاور املاکی است از بالا رفتن اجاره بهای خانه دانشجویی‌اش شکایت می‌کند؛ «خانه دانشجویی من و همکلاسی‌ام اجاره بالایی دارد و الان مدتی است که دنبال خانه مناسب‌تر می‌گردیم ولی هنوز به نتیجه درستی نرسیده‌ایم. با پولی که ما داریم خیلی سخت می‌توانیم حتی یک خانه کوچک در جنوب شهر پیدا کنیم.» خانم مسنی هم که تصمیم به فروش خانه‌اش گرفته، می‌گوید: «می‌خواهم خانه‌ام را بفروشم اما انگار هنوز نرخ‌های سال جدید عوض نشده و هنوز همان نرخ‌های قبلی است. به‌نظرم باید منتظر بمانم تا ببینم وضعیت اقتصادی چطور می‌شود و روی قیمت‌ها چه تأثیری می‌گذارد».

برای پیدا کردن خانه مناسب راه‌های زیادی دارید

حتما قبل از خرید یا اجاره خانه جدید باید از قیمت‌های روز سردربیاورید. با مراجعه به مشاوران املاک یا گشت در سایت‌های اینترنتی که قیمت‌ها را براساس منطقه‌های مختلف شهر دسته‌بندی کرده‌اند این کار برایتان آسان‌تر می‌شود. برای پیدا کردن موردهای واقعی هم نخستین و بهترین راه سر زدن به مشاوران املاکی است تا با شنیدن شرایط و میزان بودجه شما، بتوانند بهترین گزینه‌ها را معرفی کنند.

راه دوم که خیلی هم طرفدار دارد آگهی‌های روزنامه‌ها هستند. اگر هر روز سری به قسمت اجاره و فروش آگهی‌های روزنامه‌ها بزنید با تعداد زیادی گزینه با متراژ، امکانات و قیمت‌های مختلف در نقاط متفاوت شهر روبه‌رو خواهید شد. از خانه‌های زیر 40متر تا بالای 300متر و حتی پنت هاوس و خانه‌های ویلایی جزو آگهی‌های هرروزه روزنامه‌ها هستند. راه بعدی هم خواندن آگهی‌های اینترنتی است اما قبل از معامله و مخصوصا اجاره، خوب همه جای خانه را ببینید و مشکلات آن را با صاحبخانه در میان بگذارید تا بعدا خرابی هر قسمت از خانه به گردن شما نیفتد و مجبور به پرداخت خسارت نشوید.

انواع بورس

بورس به 3 دسته کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار تقسیم می‌شود. بورس کالا در حقیقت بازاری است که در آن خرید و فروش یک نوع کالای مشخص انجام می‌شود و همیشه و به‌طور منظم فعالیت می‌کند. در بورس کالا معمولا مواد خام و مواداولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را هم با اسم همان کالای خاص نامگذاری می‌کنند؛ مثل بورس نفت یا گندم.

نوع دوم بورس ارز است که در آن خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌شود. البته این نوع بورس در کشور ما فعال نیست ولی در کشورهای دیگر رواج زیادی دارد. سومی هم بورس اوراق بهادار است که مربوط به دارایی‌های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت‌و... می‌شود.

بانک کارگشایی

وقتی اسم بانک به گوشتان می‌خورد یک تعریف مشخص و همیشگی در ذهنتان نقش می‌بندد. اما باید بدانید برای هر چیزی یک استثنا هم وجود دارد. عملکرد متفاوت بانک کارگشایی با بانک‌های معمولی می‌تواند همان استثنا باشد. بانک کارگشایی که زیرمجموعه‌ای از بانک ملی ایران محسوب می‌شود، در ازای امانت‌گرفتن طلا وام یک‌ساله می‌دهد. این یعنی اگر طلا دارید و می‌خواهید تبدیل به پولش کنید گرفتن وام از بانک کارگشایی شاید بهترین گزینه باشد چون هم طلا را از دست نداده‌اید و هم می‌توانید پول مورد نظرتان را جور کنید. این بانک شعبه‌های مختلفی در تهران دارد، شعبه مرکزی آن در میدان محمدیه، خیابان مولوی قرار دارد، بانک شلوغ و پر رفت‌وآمدی که در هر روز تعداد محدودی شماره برای واگذاری وام بین مشتری‌هایش پخش می‌کند. شرایط گرفتن وام هم سخت نیست و درصورت داشتن حساب در بانک و نداشتن بدهی به بانک می‌توانید کارتان را زودتر راه بیندازید.

خرید ارزان از بازار

بازار بزرگ تهران با ده‌ها راسته رنگارنگ که هر کدام مخصوص فروش اجناس خاصی هستند یکی از جالب‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهایی است که به عمرتان دیده‌اید. اگر دنبال خرید ارزان‌تر هستید باید سری به راسته‌های متنوع بازار که مخصوص فروش انواع پوشاک و پارچه، بدلیجات، فرش، لوازم‌التحریر، طلا و ساعت، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و... هستند بزنید. البته خیلی از فروشگاه‌ها اجناسشان را تکی نمی‌فروشند اما اگر حوصله کنید و خوب بگردید فروشگاه‌های زیادی پیدا می‌کنید که فروش تکی هم دارند. قیمت کالایی که دنبال آن هستید را از چند فروشگاه مختلف بپرسید تا در مورد قیمت و اصل بودن آن کلاه سرتان نرود. اگر قیمت بیرون از بازار را بدانید هم بهتر است چون ممکن است برای مثال یک خودنویس را با قیمتی بیشتر از مغازه‌های عادی به شما بفروشند. مخصوصا اگر دنبال خرید اجناس عمده هستید، مثلا می‌خواهید به‌عنوان سوغاتی چند روسری یا لباس یک شکل بخرید حتما از بازار خرید کنید تا قیمت نهایی آن برایتان ارزان‌تر حساب شود.

بازار بهاری کاموا

روزهای سرد پاییز و زمستان روزهای خوبی برای خرید کاموا هستند. میدان حسن‌آباد تهران که به بورس کاموا‌فروشی معروف است از محل‌هایی است که در ایام سرد سال مملو از مشتری‌ است. در چند سال اخیر هم که با آمدن کامواهای جدید و متنوع و مدل‌های مختلف و به روز بافت‌ها و وجود انواع کتاب‌ها و سی دی‌ها و وسایل آموزشی، بافتنی‌ها حسابی پرطرفدار شده‌اند و بازار را داغ‌تر کرده‌اند. از بازار داغ زمستانی که بگذریم به بازار بهاری و تابستانی کامواها می‌رسیم؛ بازاری که حسابی خلوت شده و همین خلوتی باعث شده تا قیمت کامواها به نسبت زمستان ارزان‌تر باشد و میزان کامواهای تخفیف خورده فروشگاه‌ها بیشتر از همیشه شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که هر سال زمستان کلی کاموا می‌خرید و لباس و عروسک و... می‌بافید، این بار در بهار سری به این فروشگاه‌ها بزنید تا با لبخند رضایت از یک خرید ارزان‌تر از مغازه خارج شوید و کامواها را نگه دارید چون به چشم برهم زدنی دوباره سرما از راه می‌رسد و فصل بافتن لباس‌های گرم می‌شود.

 

کد خبر 258168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز