چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

25سال قبل پانزدهم تیرماه، 4 دیپلمات ایرانی (حاج احمد متوسلیان – تقی رستگار – کاظم اخوان – سیدمحسن موسوی) که در جریان تهاجم اسرائیل به لبنان به بیروت سفر کرده بودند به دست نیروهای مزدور اسرائیل (فالانژیست‌ها) در لبنان به اسارت درآمدند و تا امروز خبر دقیقی از سرنوشت آنان در دست نیست.

روز 15 تیر ماه سال 1361 نخستین خبر در مورد ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی بر روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرارگرفت: «حزب راست‌گرا و مسیحی کتائب که از حمایت رژیم‌ اشغالگر قدس برخوردار است، محسن موسوی مشاور اول سفارت جمهوری‌اسلامی ایران در بیروت را به اتفاق سه تن دیگر از کارمندان این سفارتخانه در مدخل بیروت غربی ربودند. هیأت ‌دیپلماتیک ایران که توسط چند پلیس ‌لبنان محافظت می‌شد، در مسیر بقاع - طرابلس به بیروت توسط شبه‌نظامیان ‌حزب‌ کتائب اسیر و به یکی از مقرهای جنگی این حزب انتقال داده شدند و این در حالی است که پلیس‌های لبنانی همراه این عده آزاد شدند. بنا بر همین گزارش، مطبوعات لبنان نوشتند: تماس‌های رسمی و حزبی جهت نجات جان دیپلمات‌های ‌ایرانی در جریان است و در این تماس‌ها تعدادی از وزرای لبنان نیز شرکت دارند.»

تلاش برای آزادی این دیپلماتها از سوی مقامات سیاسی و حزبی لبنان دنبال شد. «نبیه بری» رئیس شورای ‌رهبری‌ جنبش‌ امل به اتفاق «حسن هاشم» رئیس این جنبش،  با «شفیق وزان» نخست‌وزیر ‌لبنان ملاقات ‌کردند. وزان که در عین‌حال وزیر کشور لبنان نیز بود به تمامی دستگاه‌های ‌امنیتی ‌لبنان دستور داد نهایت کوشش خود را برای روشن‌شدن مسئله  دیپلمات‌های ‌ایرانی به‌عمل آورند.

روز 27 تیر ماه همان سال دکتر علی‌اکبر ولایتی وزیر ‌امورخارجه‌ جمهوری ‌اسلامی‌ ایران نیز با ارسال نامه‌ای برای شفیق وزان نخست‌وزیر لبنان، مسئولیت ربوده ‌شدن و اسارت هیأت‌ دیپلماتیک ایران توسط فالانژیست‌ها را متوجه دولت لبنان دانست و خواستار انجام اقدامات جدی و پی‌گیر در این رابطه شد.

از آن زمان تا کنون همه راهها برای اطلاع از سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی به بن بست رسیده است. در طی 25 سال ‌گذشته، در مطبوعات، اخبار ضدونقیضی درباره گروگان‌های ایرانی منتشر شده است که برخی حاکی از انتقال گروگان‌ها به زندانهای متعدد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و برخی نیز حاکی از شهادت قطعی آنان بوده است اما از آنجا که این اخبار رسمی نبوده و صحت و درستی آنها نیز به اثبات نرسید بر پیچیدگی کار افزود.

نگاهی ‌سطحی به اخبار منتشر شده در این ‌زمینه، سئوالات ‌بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند و سرنوشت گروگان‌های ‌ایرانی را بیش‌از پیش در ابهام فرو می‌برد.

«روبیرـ ‌روبرت‌ـ ‌مارون حاتم» با نام ‌مستعار «کبرا»، از سرکردگان‌‌ فالانژیست‌ها که‌اکنون‌ در فرانسه‌ سکونت ‌دارد، مدعی‌است‌ شاهد قتل‌ چهار گروگان ‌ایرانی‌ بوده ‌است‌.در سال 1376 «احمد حبیب‌الله‌ ـ‌ابوهشام‌ـ» دبیرکل‌ کمیته‌ حمایت ‌از زندانیان ‌محبوس‌ در زندان‌های ‌اسرائیل،‌  طی ‌‌چند نوبت‌ کنفرانس‌ مطبوعاتی‌ با حضور خبرنگاران‌ رسانه‌های ‌منطقه‌ای‌ و جهانی‌، ضمن‌ اظهار نظری‌ رسمی‌ اعلام‌کرد: «سه‌نفر ایرانی در زندان‌‌ عتلیت‌ واقع‌ در شمال ‌‌تل‌آویو اسرائیل‌ به‌سر می‌برند». وی بعدا در حادثه ‌مشکوکی فوت کرد.

یک ‌زندانی‌ سابق ‌فلسطینی‌ در ‌مهر ماه‌1376  پس‌ از آزادی‌ از زندان‌ عتلیت ‌اسرائیل‌ به مطبوعات‌ خبر داد که‌ در زمان ‌اسارتش‌، یک‌بار در سال‌1374 گروگان‌های ‌ایرانی‌ را به ‌چشم‌ خود دیده‌ است‌.

او ضمن‌ تماس‌ با دفتر سازمان ‌عفو بین‌الملل‌ در لندن این خبر را تائید کرد.

منابع‌امنیتی‌ تشکیلات‌ خودگردان‌ فلسطین‌ در‌ اسفند سال‌ 1376 اعلام‌کردند دیپلمات‌های ‌ایرانی‌ هم‌اکنون‌ در زندان ‌نفحه‌ واقع‌ در95 کیلومتری‌ مرز مصر با فلسطین‌ به‌سر می‌برند و از سال‌ 72 پس‌ از گذراندن‌ سه ‌سال‌ حبس‌ در زندان ‌صرفند به‌ زندان‌ نفحه‌ منتقل‌شده‌اند.

آخرین اخبار و اقدامات

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اسارت سیدمحسن موسوی، احمد متوسلیان، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان عکاس و خبرنگار، روز گذشته یک نشست مطبوعاتی از سوی جنبش دانشجویی 14 تیر که به منظور پیگیری سرنوشت این 4 تن تشکیل شده است در محل ساختمان مرکزی ستاد راهیان نور برگزار شد.

جواد تاجیک دبیر جنبش دانشجویی 14 تیر در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه بعد از گذشت ربع قرن هنوز وضعیت این عزیزان نامعلوم است، گفت: خانواده‌های این عزیزان 9153 روز است که از آنان بی‌خبرند.

وی ابراز عقیده کرد: کمیته‌ای که به ریاست سیداحمد موسوی، معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور تشکیل شده با وجود جدیت و پیگیری نمی‌تواند مشکل را با سرعت حل کند؛ بنابراین از رییس‌جمهور می‌خواهیم تا با فعال کردن کمیته‌ای، تمام ابعاد مختلف پرونده را انجام دهد و فقط وظیفه اعضای کمیته رسیدگی به این موضوع باشد.

کد خبر 25805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز